Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znaleźli firmy, które wybudują linię tramwaju do Górki Narodowej

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Anna Kaczmarz
Wybrane konsorcjum będzie miało osiem miesięcy na zrobienie projektu, a kolejne osiem na uzyskanie pozwoleń i 26 miesięcy na budowę linii.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wyłonił w przetargu wykonawcę na opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowę linii tramwajowej z osiedla Krowodrza Górka do Górki Narodowej. Koszt inwestycji wyniesie 326 mln 225 tys. zł. Przetarg wygrało konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK. Podpisanie umowy nastąpi najwcześniej za miesiąc - po zakończeniu kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. Taka procedura musi być zapewniona, ponieważ przetarg przekracza 20 mln euro.

- Po podpisaniu tej umowy wykonawca będzie miał osiem miesięcy na projekt, osiem miesięcy na uzyskanie tzw. decyzji ZRiD potrzebnej do rozpoczęcia prac i 26 miesięcy na budowę - mówi Michał Pyclik z ZIKiT

Tramwaj na Górkę Narodową jest szczególnie oczekiwany przez mieszkańców północnego Krakowa, którzy liczą na lepsze skomunikowanie z centrum miasta. Przez lata władze Krakowa takie inwestycje przeprowadzały głównie na południu, co wywoływało protesty mieszkańców północnych dzielnic.

Pięciokilometrowa trasa będzie prowadzić z Krowodrzy Górka, przez Prądnik Biały, ulice Pachońskiego, Bociana do Górki Narodowej, w okolicy al. 29 listopada. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową (przebudową) przystanków tramwajowych, peronów, zatok autobusowych i sieci trakcyjnej. W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo - autobusowej Krowodrza Górka, budowa podobnej pętli na Górce Narodowej wraz z budynkiem dworcowym.

Ponadto powstać mają trzy parkingi typu „park&rride”, gdzie zakłada się, że kierowcy będą zostawiać swoje samochody i przesiadać się do komunikacji miejskiej w podróży do centrum miasta. Parkingi te zostaną zlokalizowane w rejonie pętli Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu planowanej linii z ulicą Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

Wraz z budową torowiska przebudowane zostaną również ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada. Powstanie ponadto tunel w ciągu ul. Opolskiej, estakada nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad trasą tramwajową (na wysokości ulic Szopkarzy i Danka), mosty na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka oraz tunel pod linią kolejową, którym poruszał będzie się nie tylko tramwaj, ale także rowerzyści i piesi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska