Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

60 Sekund Biznesu: Silne uwierzytelnienie przy płatności online jest potrzebne. W połowie września będzie obowiązywała Dyrektywa PSD2

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Za zakupy w sieci najczęściej płacimy przy użyciu kart debetowych lub kredytowych. Ich popularność stale rośnie.
Za zakupy w sieci najczęściej płacimy przy użyciu kart debetowych lub kredytowych. Ich popularność stale rośnie. 123RF
Zakupy online lubimy za wygodę, szybkość, dostępność oraz prostotę. Za e-zakupy najczęściej płacimy za pomocą kart debetowych lub kredytowych. Jednak coraz większą uwagę zwracamy na bezpieczeństwo transakcji.

- To, że robimy zakupy, siedząc na sofie albo jadąc tramwajem, nikogo już nie dziwi. Tak samo jak nie dziwi nas to, że płatności muszą być bezpieczne - tłumaczy w rozmowie z AIP Aleksander Naganowski, Mastercard Europe. - W połowie września będzie obowiązywała Dyrektywa PSD2, która w dodatkowy sposób reguluje kwestie uwierzytelnienia transakcji - dodaje.

Jak wynika z badania Mastercard „Bezpieczne e-zakupy”, większe bezpieczeństwo przy zakupach online, w tym przy płatnościach, jest istotną kwestią dla ankietowanych. W najbliższym czasie ich oczekiwania w tym zakresie zostaną spełnione wraz z wprowadzeniem tzw. silnego uwierzytelnienia klienta. Jest to jeden z elementów, które przewiduje PSD2 - dyrektywa UE o usługach płatniczych, wchodząca w życie 14 września br.

Płacąc za zakupy online kartą, konsument (w zależności od tego, co zaproponuje bank-wydawca karty) będzie potwierdzał swoją tożsamość z wykorzystaniem 2 z 3 elementów: tego, co zna (np. hasło), tego, co posiada (np. telefon) lub tego, czym jest (np. odcisk palca).

- Patrząc na to, jakie rozwiązania są najlepiej dostosowane do wygody użycia, bardzo mocno skupiamy się na biometrii. To rozwiązanie uważane jest za najlepiej dostosowane do różnych kontekstów, a jednocześnie najbezpieczniejsze - mówi ekspert.

Zdaniem Naganowskiego, 75 proc. ludzi uważa, że jest to bezpieczniejsze rozwiązanie niż kody jednorazowe. 45 proc. preferuje właśnie biometrię. Co ciekawe, 25 proc. respondentów używa już biometrii.

76 proc. e-konsumentów jest przekonanych, że silne uwierzytelnienie przy płatnościach kartą online jest potrzebne. Deklarują oni, że dodatkowy element potwierdzający tożsamość i zwiększający ich bezpieczeństwo nie zniechęci ich do płacenia w ten sposób. 28 proc. ankietowanych sygnalizuje, że dzięki temu będzie płacić kartą w internecie jeszcze częściej, a ponad połowa (56 proc.) - z taką samą częstotliwością jak dotychczas.

- Dzięki temu, że telefony coraz bardziej ułatwiają nam skanowanie odcisków palców, możemy wykorzystywać to w różnych kontekstach. Przy płatnościach również to rozwiązanie wydaje się być tym najlepszym. Nie wymaga wysiłku ze strony użytkownika, a jednocześnie charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa - mówi ekspert.

Zaledwie 6 proc. respondentów deklaruje, że po wejściu w życie nowych przepisów tzw. silnego uwierzytelnienia klienta będzie rzadziej płacić kartą online.

- Nie mamy sygnałów, żeby ludzie mieli poczucie, że płatności online są niebezpieczne. Tych kontekstów, w których robimy zakupy i dokonujemy płatności, jest coraz więcej - mówi i dodaje, że pojawia się takie poczucie, że lepiej byłoby to usystematyzować, zanim poczujemy się niebezpiecznie. Jak tłumaczy, chodzi o to, żeby uporządkować kwestie uwierzytelnienia, uporządkować kwestie transakcji płatniczych tak, aby klienci byli pewni, że to zawsze przebiega w ten sam sposób w tym samym procesie.

Co by nas skłoniło do częstszego płacenia kartą w sieci? Wśród najpopularniejszych odpowiedzi znalazły się: specjalne oferty lub zniżki, a także jeszcze większe bezpieczeństwo na etapie płatności. Ważne według polskich e-konsumentów są też: zaufanie do danego sklepu oraz prostszy proces płatności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 60 Sekund Biznesu: Silne uwierzytelnienie przy płatności online jest potrzebne. W połowie września będzie obowiązywała Dyrektywa PSD2 - Strefa Biznesu

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska