
Makutra, czyli naczynie do ucierania maku. W kulturze ludowej mak uznawano za symbol śmierci i snu, który jest łącznikiem między światem zmarłych i żywych. Jednocześnie symbolizował też płodność i dostatek. Mnogość nasionek miała zapewnić urodzaj w nadchodzącym roku.

Klocek drzeworytniczy z I połowy XIX wieku, przedstawiający świętego Mikołaja w stroju biskupim z prawą ręką w geście błogosławieństwa. Pochodzi z warsztatu Macieja Kostryckiego i jego rodziny z Płazowa.

Tu na odmianę - szopka meksykańska, również ze zbiorów MEK. Wykonana została w Meksyku w latach 80. XX wieku. Ta prosta i łatwa w przenoszeniu szopka jest wyrobem przeznaczonym głównie dla turystów, jednym z wielu artystycznych interpretacji meksykańskiego artysty, oddającym jednak charakter i istotę świąt Bożego Narodzenia, z Chrystusem w centralnym miejscu, w otoczeniu zwykłego życia.

I jeszcze pudełko z kadzidłem, pochodzące z przełomu XIX i XX wieku.
- Tradycja święcenia kadzidła ma w Kościele katolickim swe źródło w biblijnym przekazie o Trzech Mędrcach ze Wschodu, którzy oddając hołd Dzieciątku Jezus, ofiarowali Mu mirę, kadzidło i złoto. Po trochu owych darów, z dodatkiem kawałka kredy, przynosi się do kościoła w małych opakowaniach, które z biegiem czasu zmieniały swoją formę. Według dziewiętnastowiecznych przekazów były to ozdobnie malowane drewniane pudełeczka, jak to pochodzące ze zbiorów muzealnych. Współcześnie zaś są to małe kartonowe pudełka lub woreczki foliowe z obrazkiem przedstawiającym scenę adoracji Dzieciątka Jezus przez Trzech Króli - wskazuje MEK.