Spis treści
Ile wydajemy w sklepach spożywczych?
Jak wynika z analizy Centrum Monitorowania Rynku w 2023 roku, podobnie jak w 2022, nadal płaciliśmy za zakupy więcej, chociaż w koszykach znajdowało się mniej produktów.
– Klienci dyskontów płacili za zakupy średnio 62 zł, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem, choć do ich koszyków trafiało średnio o 7 opakowań produktów mniej niż w 2022 r. Nawet w kanale kojarzącym się z dużymi zakupami, czyli w hipermarketach, średnia lista produktów na paragonie skróciła się w 2023 r. o 5 proc., do niespełna 14, ale przeciętna wartość takiego paragonu wyniosła 94 zł, co oznacza wzrost o około 5 proc. - mówi Elżbieta Szarejko, analityk w CMR.
Jest jednak pozytywna wiadomość. – Tendencja do kupowania mniej za więcej była najbardziej widoczna w pierwszej połowie 2023 r., kiedy też wzrosty cen były najwyższe. Pod koniec roku liczba opakowań koszyku zaczęła się stabilizować i w grudniu 2023 r. była już zbliżona do poziomu z końcówki roku 2022 r. – dodaje Szarejko.
Sieci walczą o klientów niskimi cenami
Sieci nie tylko wprowadzały promocje, ale także obniżały ceny regularne, stając do walki o miano najtańszego sklepu. Największa rywalizacja o klienta toczyła się wśród sieci spożywczych i tam doszło do znaczących zmian – wynika z z Rankingu Popularności Sieci Handlowych 2024 przygotowanego przez Listonic.
Jak wskazano, choć ubiegłoroczny zwycięzca w kategorii sieci spożywczych Lidl zwiększył swój udział w listach zakupów (o 0,55 p.p.) okazało się to niewystarczające do utrzymania pozycji lidera przegrywając z Biedronką, która zanotowała wzrost o 3,22 p.p. podium zamyka sieć Auchan. Na czwartym i piątym miejscu znalazły się odpowiednio: Kaufland oraz Dino.
Jednocześnie autorzy badania zwracają uwagę na kategorię dyskontów niespożywczych. – Ponad 50 proc. udziału w listach zakupów tej kategorii przypadło sieci Action, która poprawiła swój wynik względem poprzedniego roku o rekordowe 13,43 p.p. – wskazano. Na drugim miejscu znalazła się sieć Pepco, a trzecie miejsce, podobnie jak w ubiegłym roku zajęła sieć Dealz.
IKEA i Rossman liderami w swoich kategoriach
Bez zmian na czołowych miejscach pozostały sieci w kategorii drogerii oraz wyposażenia domu i ogrodu. Zdecydowanym liderem jest sieć Rossmann, której udział w listach zakupów wśród drogerii wyniósł 92,66 proc. Na drugim miejscu znalazła się sieć Hebe, a na trzecim Super Pharm.
Z kolei w kategorii dom i ogród pierwsze miejsce ponownie zajęła sieć IKEA, która zwiększyła swój udział w listach zakupów z tej kategorii do 38,63 proc. Drugie miejsce w tym zestawieniu przypadło sieci Castorama, a pierwszą trójkę zamyka zajęła Lerloy Merlin.