Kończy się zamieszanie z kupnem mobilnych biletów. Wszystko wskazuje na to, że już przyszłym tygodniu ZIKiT podpisze umowy z trzema operatorami. Tymi, którzy oferowali swoje usługi do tej pory.
- We wrześniu okazało się, że obroty z tytułu sprzedaży biletów mobilnych są tak duże, że wykonawce trzeba wybierać w trybie postępowania publicznego, a nie na zasadzie zlecenia - tłumaczy Michał Pycik, rzecznik ZIKiT. Urzędnicy musieli więc rozpisać przetarg i wybrać jednego wykonawcę. Podniosły się głosy protestu, nie tylko ze strony dotychczasowych dostawców usługi, bo mieszkańcy używali różnych aplikacji i przyzwyczaili się do nich.
Przetargu nie udało się jednak rozstrzygnąć. Okazało się jednak, że dotychczasowi operatorzy trzech aplikacji do sprzedaży biletów są w stanie zaoferować niższą stawkę prowizji pobieranej od sprzedaży biletów. Obniżyli ją z 5 do 3 procent, co da miasto roczne oszczędności w wysokości 200 tys. zł.
- Dzięki temu mieścimy się w niższym progu i możemy wykorzystać przepisy o usługach społecznych, a nie zamówieniach publicznych - tłumaczy Pyclik. - Dzięki temu możemy też wyłonić więcej niż jednego operatora. Pod warunkiem, że zaproponują prowizję minimum 3 proc. W takim wypadku wybierzemy pierwszych czterech oferentów. Zgłosiło się trzech, dotychczasowych dostawców aplikacji mPay, moBilet i Skycash. Sprawdziliśmy aplikację, czekamy na podpisanie umowy w przyszłym tygodniu.
Aplikacje zostały trochę zmienione, mają nowe funkcjonalności. Nie można np. wybrać przez pomyłkę linii, która nie jest obsługiwana. Są też usprawnienia pod kątem kontroli biletów. Po podpisaniu umowy, z aplikacji będzie można korzystać już następnego dnia.
Postępowanie związane z usługą dystrybucji biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie z wykorzystaniem telefonów komórkowych zostało przygotowane w 2016 r. Niemniej jednak, z uwagi na wejście w życie znowelizowanej ustawy regulującej sposób udzielania zamówień publicznych w połowie roku, a także terminem wydanie komunikatów przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, określających sposób stosowania implementowanych z prawa UE przepisów, brak było możliwości rozpoczęcia postępowania przed czwartym kwartałem 2016 r.
Urzędnicy ZIKiT przypominają, że cały czas można korzystać z aplikacji iMKA, dzięki której można m.in. kupować bilety jednorazowe i okresowe KMK oraz bilety kolejowe.