Spis treści
Z danych opublikowanych przez REDNET Consulting za III kwartał tego roku wynika, że w 36,7 proc. inwestycji prowadzone były akcje promocyjne. To ponad jedna trzecia z 1500 inwestycji deweloperskich przeanalizowanych przez analityków REDNET Consulting na sześciu największych rynkach nieruchomości w Polsce.
Były one realizowanie głównie dla dużych projektów z dalekim terminem odbioru. Największe z obniżek dochodziły nawet do zawrotnych 100 tys. złotych!
- Kupujący mieszkań dokładnie analizują i porównują dostępną ofertę, mają więcej czasu na podjęcie decyzji. W związku z tym deweloperzy muszą wkładać więcej wysiłku w celu uczynienia swojej inwestycji atrakcyjnej w oczach przyszłych właścicieli - komentuje Ewa Palus, szef Działu Consultingu w Rednet Property Group.
- Przed rynkiem mieszkaniowym stoi wiele wyzwań. Popyt na rynku gwałtownie zmniejszył się, ale ceny nie spadły. Spadła natomiast mocno podaż. Wysoka inflacja i kolejne podwyżki stóp procentowych przełożyły się na spadek zdolności kredytowej Polaków, a co za tym samym na ich możliwości zakupowe - dodaje Palus.
![Black Friday u deweloperów. Już jest - co trzeci sprzedaje nowe mieszkania w promocji, najwyższa obniżka to 100 tysięcy złotych [1.11.2022]](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/b1/03/635f8a561164e_p.jpg?1667205718)
Udział inwestycji, w których prowadzone były akcje promocyjne z uwzględnieniem skali projektu
Nowe mieszkania w promocji: od obniżki ceny po pokrycia kosztów aktu notarialnego
Łącznie zidentyfikowano około 20 różnych typów promocji. Najczęściej pojawiała się promocja cenowa, która występowała w aż 23,6 proc. projektów. Dość wysoki procent zanotowały też inne promocje takie, jak chociażby: notarialna gwarancja ceny (11,5 proc.), harmonogram płatności (10,7 proc.) czy miejsce postojowe (9,1 proc.). Najmniejsze zainteresowanie dotyczyło takich upustów jak komórka lokatorska (0,9 proc.), akt notarialny gratis (1,2 proc.) oraz promocja na wykończenie (2,6 proc.).
![Black Friday u deweloperów. Już jest - co trzeci sprzedaje nowe mieszkania w promocji, najwyższa obniżka to 100 tysięcy złotych [1.11.2022]](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/27/63/635f8a6f52726_p.jpg?1667205743)
Częstotliwość występowania różnych typów promocji
Najpopularniejsze z wszystkich promocji – cenowe, odnotowano, w co czwartej badanej inwestycji. Były one przyznawane poszczególnym mieszkaniom w konkretnych przedsięwzięciach.
Rabaty miały szeroki zakres cenowy - od 14 do 100 tys. złotych. Jeżeli chodzi o zniżki liczone za m2, były one w pułapie od 500 do 1 tys. zł/m2. Wyróżnić możemy również różne promocje cenowe – na ostatnie mieszkania w inwestycji, wyjątkowe oferty dla klientów gotówkowych oraz mieszkania bez VAT.
![Black Friday u deweloperów. Już jest - co trzeci sprzedaje nowe mieszkania w promocji, najwyższa obniżka to 100 tysięcy złotych [1.11.2022]](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/4e/61/635f8a879921b_p.jpg?1667205768)
Rodzaje promocyjnych harmonogramów płatności
Black Friday u deweloperów: teraz korzystniejsze dla kupującego nowe mieszkanie, harmonogramy zapłaty
Kolejnym, dość mocno zauważalnym typem promocji był harmonogram płatności, który znalazł się w co dziesiątej inwestycji. Najpopularniejszą formą płatności była 20/80, gdzie 20 proc. oznacza wkład własny niezbędny przy kupnie nieruchomości na kredyt. Były również dostępne inne warianty takie, jak chociażby 10/90, 30/70, 40/60 oraz opcja elastyczna. W porównaniu do najczęściej spotykanej opcji były one jednak znacznie mniej popularniejsze.
![Black Friday u deweloperów. Już jest - co trzeci sprzedaje nowe mieszkania w promocji, najwyższa obniżka to 100 tysięcy złotych [1.11.2022]](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/0d/ef/635f8a9fabf74_p.jpg?1667205791)
Rodzaje promocji dotyczących miejsc postojowych
Promocje u deweloperów: teraz duże upusty dotyczą także ceny miejsc postojowych
Dość mocno wyróżniały się też promocje związane z miejscami postojowymi. Można je podzielić na pięć konkretnych rodzajów, które były wykorzystywane w różnych ilościach. Najpopularniejszą była oferta związana z promocyjną ceną miejsca postojowego – wyniosła ona 38,9 proc. z całości. Na drugim miejscu można wyróżnić dodawanie miejsca postojowego za darmo do wybranych mieszkań (27,8 proc.). Podium zamyka promocja związana ze specjalną ofertą takiego miejsca (17,8 proc.).
Dodatkowe 3000 plus dla emerytów w 2023: poza rekordową walo...
Ciekawie prezentują się również promocje obejmujące bony rabatowe i karty podarunkowe dla partnerów, których można użyć w sklepach budowlanych i wykończeniowych lub też vouchery do spa. W blisko 6,0 proc. inwestycji skorzystano natomiast z pomocy w uzyskaniu finansowania. Do przywilejów, które można zaliczyć w tej kwestii, należały: niższa marża kredytu, niższe koszty wyceny nieruchomości czy mniejszy koszt ubezpieczenia.
