Bonarka czaruje na Święta

Materiał informacyjny CH Bonarka
BADANIE: ŚWIĄTECZNE SKOJARZENIA, CZYLI CO ZDANIEM POLAKÓW TWORZY ATMOSFERĘ ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA

• Blisko 60% Polaków uważa, że elementem budującym świąteczną atmosferę są świąteczne ozdoby i iluminacje.
• 58% ankietowanych na drugim miejscu wymienia zapachy kojarzone ze świętami, takie jak woń igliwia, aromat domowych dań, ale też świec.
• Dla ponad połowy (55%) Polaków nie mniej ważnym elementem atmosfery Bożego Narodzenia są świąteczne melodie.

Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami. Pojawiły się już ozdoby świąteczne, sklepy kuszą reklamami z Mikołajem, a stacje radiowe budują muzyczne playlisty w oparciu o sprawdzone świąteczne szlagiery. To dobry moment, by zapytać Polaków co ich zdaniem decyduje o atmosferze świąt. Centrum handlowe Bonarka we współpracy z pracownią badawczą Maison&Partners przeprowadziło badanie opinii, w centrum uwagi którego znalazły się zapachy i towarzyszące im emocje oraz skojarzania.

Według badania blisko 60% Polaków uważa, że elementem budującym świąteczną atmosferę są świąteczne ozdoby i iluminacje. 58% ankietowanych na drugim miejscu wymienia zapachy kojarzone ze świętami, takie jak aromaty domowych potraw, słodkości, ale też świec czy choinki. Dla ponad połowy (55%) Polaków nie mniej ważnym elementem atmosfery Bożego Narodzenia są świąteczne melodie. Święta Bożego Narodzenia to także czas silnie kojarzony z zapachami, w których królują korzenne i cytrusowe nuty oraz zapach świeżego świerku. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Bonarki pokazują, że to kobiety mają większą wrażliwością na zapachy, odczuwają je intensywniej niż mężczyźni i są w stanie budować szerszą bibliotekę wspomnień zapachowych kojarzonych z określonymi wydarzeniami.

tekst

Zapachy najsilniej wywołujące skojarzenia ze Świętami Bożego Narodzenia

Zapachem, który jako pierwszy wymieniamy myśląc o świętach, jest woń igliwia. Tak deklaruje 53% Polaków. Kolejną pozycję zajmują świąteczne słodkości i potrawy (po 44%). Co trzeciemu z nas okres ten kojarzy się z zapachem cytrusów: pomarańczy i mandarynek (30%). Starsze osoby, zwłaszcza te powyżej 55 lat, w większym stopniu łączą ze świętami zapachy takie jak zapach posprzątanego mieszkania czy świątecznych potraw. Młodsi myślą o świętach w kontekście zapachów takich jak: owoce (pomarańcze, mandarynki, jabłka), grzane wino czy zapach papieru prezentowego.

Różnice w tych skojarzeniach prawdopodobnie wynikają z odmiennych doświadczeń świąt w danym pokoleniu, kształtowanych przez zmiany w gospodarce, przemiany społeczne i odmienny stosunek do tradycji. Kobiety częściej niż mężczyźni posiadają świąteczne skojarzenia zapachowe o kontekście kulinarnym, a mężczyźni istotnie częściej deklarują brak świątecznych skojarzeń z wymienionymi w badaniu zapachami, co może potwierdzać hipotezę o mniejszej wrażliwości zapachowej mężczyzn i na ogół posiadanych przez nich nieco mniej rozbudowanych wspomnieniach związanych z zapachami.

tekst

Czy świąteczne zapachy wpływają na nasze emocje?

Bonarka jako Fabryka Zakupowych Emocji sprawdziła relacje zachodzące pomiędzy zmysłem węchu, a emocjami. W eksperymencie badawczym dwie grupy respondentów (eksperymentalna i kontrolna) czytały opis swobodnej i niespiesznej sytuacji zakupowej mającej miejsce w czasie przedświątecznym w galerii handlowej, gdzie widoczne są liczne dekoracje oraz iluminacje, a w tle słychać świąteczne melodie. Dodatkową informacją dla grupy eksperymentalnej była wzmianka o zapachach świątecznych słodkości unoszących się w powietrzu w związku z odbywającym się kiermaszem. Po przeczytaniu jednego z dwóch opisów, respondenci mieli określić jakie emocje najprawdopodobniej towarzyszyłyby im w danej sytuacji. Badani z grupy eksperymentalnej (ze wzmianką o zapachach w opisie) częściej niż osoby z grupy kontrolnej deklarowały zaciekawienie i zachwyt, rzadziej zaś – podenerwowanie. Dodatkowo, w grupie eksperymentalnej kobiety istotnie częściej niż mężczyźni deklarowały emocje takie jak radość, nostalgia czy ukojenie i ciepło, zaś mężczyźni – obojętność lub ciekawość, co może być kolejną przesłanką za większym wzbudzaniem pozytywnych emocji przez zapachy właśnie w grupie kobiet.

- Święta dla wielu z nas to przede wszystkim czas spędzony z rodziną. Jednak równie ważnym ich elementem jest atmosfera, którą tworzą dekoracje i zapachy ściśle związane z naszymi wspomnieniami i towarzyszącymi im emocjami - komentuje Katarzyna Kasprzak, Manager Marketingu Centrum Handlowego Bonarka. I dodaje: - Wielu naszych klientów ma rytuały związane z przygotowaniem się do Świąt Bożego Narodzenia. W tym procesie ważnym elementem są świąteczne zakupy i kupowanie prezentów dla bliskich. Perfumy, kosmetyki czy świece, są częstym upominkiem dla bliskich, których dobrze znamy. Dlatego też w zimowej odsłonie naszej kampanii „Spłata prezent” limitowanym produktem jest świeca zapachowa Made in Bonarka „Czary Merry” o aromacie wanilii, który jest ceniony w aromaterapii za korzystne właściwości odprężające. Ponadto zapalona świeca śnie tylko otula wnętrze pięknym zapachem, ale wprowadza przyjemne i ciepłe światło, jednocześnie dekorując wnętrze.  Świeca Czary Merry to kolejny już produkt z serii Made in Bonarka dostępny m.in. w aplikacji SPOT.

Jakie emocje wzbudzają świąteczne zapachy?

Najczęstszą reakcją na wyobrażenie sobie domu pachnącego specyficznymi dla świąt zapachami, było poczucie domowego ciepła (58%). Nieco niżej znalazły się też nostalgia oraz radość i wyczekiwanie (po 34%). Świąteczne zapachy wzbudzają jednak nostalgię oraz poczucie domowego ciepła w większym stopniu u osób starszych niż młodych (dla wieku 55 lat i więcej, poczucie domowego ciepła to 64% odpowiedzi tej grupy wiekowej, zaś nostalgia: 38%). Młodsi (18-24 lata) częściej niż ogół kojarzą zapachy świąt z poczuciem bezpieczeństwa (30% tej grupy wiekowej vs. 22% ogółu).

tekst

Zapach klucz do naszej pamięci

Otaczające nas zapachy łączą się z naszą pamięcią. Pomagają przywołać emocje i uczucia, które towarzyszyły w określonej sytuacji w życiu i w kontakcie z danym zapachem. Przypominając sobie jakieś zdarzenia czy sytuacje z przeszłości, widzimy obraz zakodowany w naszym mózgu, czujemy zapach, jednocześnie odczuwając emocje. Zapachy potrafią nas też wprawić w dobry lub zły nastrój, a dzieje się tak dlatego, że receptory węchowe są ulokowane w tym samym rejonie mózgu co pamięć. 

Fabryka zakupowych emocji

Bonarka dba o emocje swoich klientów. Przy każdych odwiedzinach w centrum handlowym, na zakupach, seansie w kinie czy kawie z przyjaciółmi, oferuje wyjątkowe doświadczenia, takie jak radość z mody, przyjemność z wyboru, zachwyt czy poczucie szczęścia z bycia razem. Tegoroczna kampania wizerunkowa największego krakowskiego centrum handlowego skupia się na emocjach i doświadczeniach związanych z zakupami oraz wizytą w Bonarce. Więcej na madeinbonarka.pl

tekst

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska