Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej w Krakowie. Do końca prac zostały niecałe trzy miesiące

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
W maju otwarto tunel pod ul. Opolską, którym jeżdżą już samochody. To jednak tylko część wielkiej inwestycji jaką jest budowa linii tramwajowej Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Pod koniec sierpnia tego roku planowane jest otwarcie nowej trasy tramwajowej z pętli Krowodrza Górka do Górki Narodowej, co umożliwi bezpośredni, wygodny i niezawodny dojazd mieszkańcom Górki Narodowej i Prądnika Białego nie tylko do centrum Krakowa, ale także do południowych dzielnic miasta. Zajrzeliśmy zatem na plac budowy by zobaczyć postęp prac.

Plan jest taki, by linia tramwajowa do Górki Narodowej została uruchomiona przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Ale czy się to uda? Najbardziej rozgrzebana jest budowa na pętli Górka Narodowa. Było tu sporo opóźnień z przygotowaniem gruntu i dokumentacji. A to tu też ma stanąć nowy terminal autobusowy i parking park&ride. Zatem Zarząd Inwestycji Miejskich stara się by tramwaje ruszyły na przełomie sierpnia i września, ale roboty nadal będą trwać i tak do końca roku. Jeśli nie dłużej.

Po nowym torowisku będą kursować linie tramwajowe numer 18, które będzie jeździć co 7,5 minuty do pętli Czerwone Maki P+R oraz linia numer 50, która będzie jeździć co 5 minut do pętli Kurdwanów P+R/Borek Fałęcki. Łącznie na trakcie tramwajowym z rejonu Górki Narodowej, co 3 minuty będzie wyjeżdżał tramwaj w kierunku Centrum Krakowa.

W związku z uruchomieniem komunikacji tramwajowej, planowane są zmiany w układzie linii autobusowych na obszarze Górki Narodowej i Prądnika Białego. W ramach zmian planuje się m.in. skrócenie trasy linii 164 z Piasków Nowych do Nowego Kleparza. W zamian, linia 137 będzie kursować na wydłużonej trasie Górka Narodowa Wschód – Nowy Kleparz. Linia 154 zostanie skierowana do pętli Tonie, co zapewni mieszkańcom rejonu ulicy Łokietka dodatkowe połączenie do centrum miasta. Linia 503 zostanie przedłużona do nowej pętli tramwajowo-autobusowej na Górce Narodowej. Trasy linii 144, 169/469 i 537 nie ulegną zmianie. Dzięki ujednoliceniu częstotliwości kursowania, autobusy na wspólnych odcinkach będą jeździć co 7,5 lub co 15 minut. Ponadto, po przebudowie układu drogowego na ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej, autobusy standardowe zostaną skierowane do obsługi linii 137 i 537.

Przypomnijmy, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach park&ride: przy pętli Krowodrza Górka, przy ul. Pachońskiego oraz przy powstającej pętli Górka Narodowa.

Kolejnymi nowymi liniami tramwajowymi ma być linia do Mistrzejowic oraz na Azory.

Sprawdź zanim wyjedziesz za granicę do pracy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Były pasażer MPK
„Mieszkańcy już odliczają dni do otwarcia”

LOL tacy najarani na ten tramwaj, jakby w życiu w tramwaju nie siedzieli. Jak poużerają się trochę z Cyganami w tym tramwaju, z rowerzystami targającymi do środka te swoje bicykle, ze śmierdzącymi bezdomnymi menelami itd. — to im trochę ten zapał przejdzie.
N
Nieznośny dziad z cygaretą
6 czerwca, 9:56, Zdenek Czech:

Trzeba jak najwiecej tramwajów, a jak najmniej autobusów. Tramwaje powinny mieć wszędzie priorytet i zatrzymywać powinny się tylko na przystankach. Autobus powinien ustąpić na ul. Lubicz i Basztowej tramwajowi aby ten mógł swobodnie przejechać. Najlepiej aby autobus mógł zjechać do krawędzi jezdni i zatrzymać się ,aby tramwaj płynnie przejechał. W tym czasie kierowca autobusu może założyć służbowa czapkę włożyć garnitur i zasalutować. Natomiast pasażerowie autobusu mogą bić wtedy brawo, gdy obok przejeżdża tramwaj.

No i tramwaje powinny mieć priorytet w Krakowie przez samolotami .W Balicach powinny krążyć i czekać aż tramwajowy skład przejedzie,tylko łowełkowe aktywisty jako zbawcy świata powinni mieć piełwszeństwo.😆😆😉

K
KatarzynaK
Uważam, że to ważna i potrzebna inwestycja. Tramwaj na Górkę Narodową znacząco wpłynie na poprawę sytuacji komunikacyjnej Północnej części miasta, a szybki dojazd do Centrum tramwajem w godzinach szczytu okaże się prawdziwym skarbem. Myślę, że nawet Ci, którzy dzisiaj protestują, wkrótce przekonają się do słuszności tej inwestycji . Szczerze, to aż dziw, że powstaje dopiero teraz, ale jak to mówią lepiej późno niż wcale.
Z
Zbigniew Rusek
Precz z tramwajami!!! Nie ograniczac kursów autobsuów!!!
x
xyz
"Po nowym torowisku będą kursować linie tramwajowe numer 18, które będą jeździć co 7,5 minuty.... oraz linia numer 50, która będzie jeździć co 5 minut.... Łącznie na trakcie tramwajowym z rejonu Górki Narodowej, co 3 minuty będzie wyjeżdżał tramwaj w kierunku Centrum Krakowa."

Jaki geniusz matematyczny wyliczył, że jeśli jedna linia będzie co 5, a druga co 7,5 min, to tramwaje będą wyjeżdżać co 3 min? Prawdą byłoby napisać, że średnio co 3 min. Tylko trzeba dodać jeszcze w jakich godzinach i w jakich dniach, bo nikt takiego natężenia nie będzie utrzymywał piątek, świątek czy niedziela od 4.30 do północy.

Ale ciemny lud wszystko kupi, bo jaki właściciel gazety, taka w niej prawda.
Z
Zdenek Czech
Trzeba jak najwiecej tramwajów, a jak najmniej autobusów. Tramwaje powinny mieć wszędzie priorytet i zatrzymywać powinny się tylko na przystankach. Autobus powinien ustąpić na ul. Lubicz i Basztowej tramwajowi aby ten mógł swobodnie przejechać. Najlepiej aby autobus mógł zjechać do krawędzi jezdni i zatrzymać się ,aby tramwaj płynnie przejechał. W tym czasie kierowca autobusu może założyć służbowa czapkę włożyć garnitur i zasalutować. Natomiast pasażerowie autobusu mogą bić wtedy brawo, gdy obok przejeżdża tramwaj.
K
Karol
Domagamy się przywrócenia kursów linii 130 z Łobzowa na Krowodrzy Górkę przez ulicę Łokietka, albo zmiany na trasie linii 194 co umożliwi mieszkańcom drugiej strony osiedla dojazd do pętli tramwajowej To nie jest sprawiedliwe aby wszystkie linie autobusowe biegły przez Azory. Poza tym linia 237 powinna mieć przystanek na Batalionu Skała AK przy parku a z N.Kleparza na przystanku Łokietka co umożliwi przesiadkę na autobusy jeżdżące przez Łobzów i odwrotnie.
P
Piały Prądnik Arise!
Linia 154 zostanie skierowana do pętli Tonie, co zapewni mieszkańcom rejonu ulicy Łokietka dodatkowe połączenie do centrum miasta. - to jest zbrodnia bo jak zepsuje się tramwaj a będzie się psuł nie będzie żadnej, ale naprawdę żadnej alternatywy. Poza tym nie zgadzam się na to żeby z podatków od mieszkańców bloków finansować luksusowe życie mieszkańcom domów jednorodzinnych, których gosposie będą luksusowo dojedżać naszym autobusem. To się skończy secesją Białego Prądnika. Radni są jak zawsze bezradni i milczą.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie