Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa nowego terminala cargo na krakowskim lotnisku. Kamień węgielny wmurowany

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Nowy terminal cargo zostanie wybudowany za 91 mln 938 tys. zł. Realizacja ma trwać prawie dwa lata
Nowy terminal cargo zostanie wybudowany za 91 mln 938 tys. zł. Realizacja ma trwać prawie dwa lata Kraków Airport
Nowy terminal cargo powstaje w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice. W poniedziałek, 19 czerwca, odbyła się uroczystość podpisania aktu erekcyjnego i wmurowania kamienia węgielnego pod budowę obiektu. Terminal zostanie wybudowany około 1 km od istniejącego obecnego. Koszt inwestycji wyniesie 91 mln 938 tys. zł. Realizacja ma trwać prawie dwa lata.

Nowy terminal ma się przyczynić do rozwoju lotniska Kraków-Balice. jest ważnym obiektem obsługi pasażerskiej, kontroli towarów i przesyłek. W obiekcie powstaną miejsca magazynowe i część biurowa. Będzie nowy wjazd na teren portu lotniczego z punktem kontroli bezpieczeństwa. Przy okazji tej inwestycji przewidziana jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 774.

W uroczystości uczestniczyli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda małopolski Łukasz Kmita, marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk, wicewójt Zabierzowa Bartłomiej Stawarz oraz przewodnicząca rady nadzorczej MPL Wanda Kułaj. Gospodarzami spotkania byli prezes zarządu Airport Radosław Włoszek i członek zarządu Mariusz Saługa.

Inwestycję realizuje Mostostal Warszawa, która podczas uroczystości reprezentowali: wiceprezes Jorge Calabuig Ferre, dyrektor obszaru Maciej Sasak, dyrektor Grupy Kontraktów Artur Sikora i
kierownik kontraktu Mariusz Rudnik.

Nowy terminal zwiększa możliwości przeładunku

- To ważny moment dla rozwoju krakowskiego lotniska. Nowy terminal cargo pozwoli na zwiększenie możliwości przeładunkowych do 8000 tys. ton rocznie, zostanie on zbudowany w oddaleniu od terminala pasażerskiego co pozwoli na odseparowanie ruchu ciężkich pojazdów od samochodów osobowych. Dzięki tej decyzji na drogach dojazdowych będzie jeszcze bardziej bezpiecznie - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Do zgromadzonych podczas uroczystości list przesłał Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej, podkreślając, że budowa terminalu to kluczowa inwestycja dla rozwoju portu.

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita podkreślał, że budowany obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o powierzchni 5600 metrów kwadratowych.

- To ogromna inwestycja, która jeszcze bardziej otworzy gospodarczo Kraków i Małopolskę na międzynarodowy handel – mówi wojewoda Kmita.

Natomiast wicemarszałek Łukasz Smółka powiedział, że modernizacja lotniska jest jednym z kluczowych działań realizowanych przez samorząd województwa na rzecz ciągłej modernizacji Małopolski. Dodał, że sprawna infrastruktura to klucz do dynamicznego rozwoju naszego regionu.

Wzrost ruchu turystycznego i biznesowego

Jerzy Muzyk reprezentujący miasto Kraków również mówił, że budowa terminala to kolejna inwestycja dająca nowe impulsy rozwojowe dla Krakowa. Wskazywał, że rozbudowa portu lotniczego pozytywnie wpływa na wzrost ruchu turystycznego i biznesowego na terenie sąsiadującego z nim ośrodka miejskiego. Podkreślał, że każda inwestycja w obszarze lotniska jest przyciąga inwestorów, utrzymuje ich w mieście, a nawet zwiększa wielkość zatrudnienia w regionie.

- Konsekwentnie realizujemy wszystkie inwestycje założone w zatwierdzonym w 2018 r Planie Generalnym oraz w wieloletnim planie finansowym udziałowców spółki krakowskiego lotniska: na początku czerwca tego roku oddaliśmy do operacyjnego użytkowania pierwszy fragment nowo wykonanej nawierzchni płyty postojowej samolotów w części zachodniej z 6 nowymi stanowiskami postojowymi - powiedział Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Prezes podkreślał, że podpisanie aktu erekcyjnego i wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nowego terminala cargo rozpoczyna inwestycję o wartości 91 mln 938 tys. zł brutto.

- Jestem pewien, ze ten projekt wpłynie na rozwój potencjału gospodarczego naszego regionu a tym samym na powstawanie nowych miejsc pracy, a także będzie niezbędnym elementem, aby rozpocząć rozbudowę terminala pasażerskiego. Konsekwentnie podejmujemy kroki w zakresie budowy nowej drogi startowej, tak ważnej nie tylko dla dalszego dynamicznego rozwoju ruchu pasażerskiego, ale także gwarancji bezpieczeństwa w tym obronności naszego państwa dodał Radosław Włoszek.

Inwestycja na dwa lata

Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes zarządu Mostostalu Warszawa, wykonawcy zadania, mówił, że z punktu widzenia doświadczonego wykonawcy inwestycja nie wydaję się skomplikowana. Natomiast zwracał uwagę na to, że jest realizowana w bezpośrednim sąsiedztwie drogi startowej na czynnym lotnisku. To dla nas duże wyzwanie logistyczne i konieczność skoordynowania prac z bieżącym ruchem lotniska.

Inwestycję - nowy terminal cargo realizuje spółka Mostostal Warszawa i na jej wykonanie ma 23 miesiące. Autorem dokumentacji projektowej jest konsorcjum firm: AKE Studio z siedzibą w Tarnobrzegu oraz APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa Architektura z siedzibą w Krakowie.

Powstaje terminal cargo

Nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości około 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5600 metrów kwadratowych i kubaturze 39 000 metrów sześciennych. W ramach inwestycji powstanie nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa.

W kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp. Ponadto przeniesione zostaną funkcje realizowane obecnie w istniejącym terminalu cargo przez służby państwowe tj. Straż Graniczną oraz Oddział Celny. W celu usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa dojazdu do terminala cargo, w ramach inwestycji zostanie również wykonana przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774.

Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo w MPL do 8 000 ton na rok. Nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko i wpłynie na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego.

W Krzeszowicach powstała mobilna infrastruktura na igrzyska

Skatepark w Krzeszowicach na igrzyska europejskie już prawie...

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Budowa nowego terminala cargo na krakowskim lotnisku. Kamień węgielny wmurowany - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska