https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S7. Umowa na budowę kolejnego odcinka podpisana [Aktualizacja]

Arkadiusz Maciejowski
Fot. Infografika
To będzie jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Wczoraj w końcu podpisana została umowa z włoską firmą Salini, która zaprojektuje i zbuduje kluczowy, północny odcinek drogi ekspresowej S7 – Kraków – Widoma. 18-kilometrowy odcinek S7 rozpoczynał będzie się od węzła Nowa Huta w rejonie ul. Igołomskiej – czyli w miejscu gdzie obecnie kończy się droga ekspresowa – i poprowadzony zostanie w kierunku województwa świętokrzyskiego, do węzła Widoma.

Droga ta będzie miała newralgiczne znaczenie. Kierowcy jadący od strony Kielc i Warszawy nie będą już musieli tkwić korkach m.in. na al. 29 Listopada i przejeżdżać przez środek Krakowa, by dostać się na południe. Tylko właśnie dzięki połączeniu nowego i istniejącego już odcinka S7, będą mogli okrążyć miasta i dostać się szybko do autostrady A4. – Ta inwestycja będzie miała więc ponadregionalne znaczenie, ale oczywiście w dużej mierze wpłynie również na sytuację w Krakowie. Dzięki niej zmniejszą się korki w mieście – podkreślał wczoraj minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas podpisania umowy z wykonawcą inwestycji.

Fizycznie, budowa nowego odcinka S7 rozpocząć ma się w 2020 roku. Wykonawca najpierw musi przygotować projekt i uzyskać wszystkie potrzebne zezwolenia.

– To będzie bardzo skomplikowana inwestycja, ponieważ nowa droga krzyżować będzie się istniejącymi ulicami czy torowiskami w mieście. Wykonawca będzie musiał tak prowadzić prace, by nie zablokować ruchu chociażby na al. Solidarności. Zgodnie z koncepcją ma nad nią powstać estakada, ale szczegóły ujęte zostaną dopiero w projekcie – wylicza Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tylko na terenie Krakowa powstaną – w ramach inwestycji – też nowe, ogromne węzły drogowe „Mistrzejowice” (rejon ul. Morcinka) i „Grębałów” (rejon ul. Kocmyrzowskiej). Przebudowane zostanie też linia tramwajowa do Wzgórz Krzesławickich – czasowo zostanie wyłączona z ruchu. Docelowo tramwaje mają przejeżdżać po estakadzie, nad drogą S7.

– Plan jest taki, że nowym odcinkiem S7 Kraków-Widoma kierowcy pojadą w 2023 roku – podkreśla dyrektor Pałasiński.
Koszt całej, planowanej od lat inwestycji to 1 mld 72 miliony złotych.

Na naszych łamach wielokrotnie opisywaliśmy problemy GDDKiA w wyborem jej wykonawcy. Cała procedura przetragowa trwała blisko trzy lata. Najniższą cenę - 1,02 mld zł - zaproponowała Impresa Pizzarotti. Generalna Dyrekcja uznała ją jednak za rażąco niską. Kolejna - firmy Salini Impregilo - była tylko o 5 proc. wyższa. Najpierw GDDKiA odrzuciła ofertę pierwszej, a potem także drugiej. W przypadku firmy Salini powodem było zerwanie z nią umowy na inną inwestycję (drogę S8 na odcinku Marki - Kobyłka). Odwołania od decyzji GDDKiA przeciągały sprawę. Ostatecznie Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła protest firmy Salini na decyzję o jej wykluczeniu. Uznała, że skoro firma buduje zakopiankę (w rejonie Rabki) i wywiązuje się z kontraktu, to niepowadzenie koło Warszawy nie ma znaczenia. I właśnie z Włochami została wczoraj podpisana umowa.

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wojciech
Gratuluję odwagi (lub głupoty ) ,by tej nacji znanej z nieodpowiedzialności powierzyć poważną robotę!! Jak zwykle znajdą sto wymówek,by nie dotrzymać terminu a budżet zwiększą trzykrotnie,w połowie realizacji zwiną się . Taki mają zwyczaj .Żal mi Was .
Ł
ŁUKASZ
Ludzie, opamiętajcie się. Na węzłach A4 już teraz prawie codziennie tworzą się korki. 2 pasy i brak odpowiwdnich dojazdówek nie wyrabiają przy tym natężeniu ruchu. W planach są kolejne dziesiatki tysiecy mieszkań m.in. na Klinach a w planach poza przedłużeniem S7 z Igolomskiej na Kielce do 2023 dalej nie ma nic o spieciu A4 z S7 co odciązyloby poludniowa obwodnice Krakowa. Potrzebny jest też 3 pas na południu, o ekranach akustycznych juz nie wspominam. Urzednicy doprowadzą do paraliżu komunikacyjnego Krakowa. Przybywa człowieków i samochodów, a obwodnica od 30 lat bez zmian i już pęka w szwach. To już bardziej jest A4 - "Korkownica" Krakowa.
P
Partia Oszustów
zanim został Ukraińcem.
P
Pisioor
Panie Adamczyk tiry i tranzyt omina centrum po to by zatkac obwodnixe poludniowa. Logina godna pawiana. Kiedy 3ci pas od wielickiego do bramek???
a
aa
kandydat na prezydenta Warszawy, niejaki Czaskoski, który stwierdził, że nie potrzeba nowych mostów w Warszawie :) Jak widać, mafia PO to wrzód na tkance Narodu.
O
Og
Przecież ta kobieta w każdej swojej wypowiedzi grzeszy według mnie inteligencją i logiką. Jest strasznie ciężko słuchać jej wypowiedzi. Zresztą, mam wrażenie, z całym szacunkiem dla ofiar, że ta postać istnieje w polityce tylko dlatego, że wybiła się na tragiczniej śmierci swojego ojca.
N
Nie pracuj dla Gibały
Tak głosuj na gibałę, może zainteresuj się jak razem z tatusiem młody gibała płaci ludziom za pracę i jak oszukuje na czasie i wymiarze pracy.
F
FF
Też poukładają płyty betonowe jak na Igołomskiej gdzie przy prędkości 10km/h można pourywać koła.
L
Loko
Przeciez Salini na zakopianceu juz ma opoznienie. Termin to byl sierpien tego roku. Poza tym co z S7 Krakow - Myslenice i rozbudowa A4? Teraz ogromna ilosc aut wjedzie na S7 i stanie na wezle z A4. Wezel zakopianski na A4 juz od dawna nie wyrabia.
₩ilk
To zasługa Adamczyka, a nie kandydatki, więc po co przyjechała, jako hostessa. Polityka tej partii mnie osłabia, i chociażby dlatego zagłosuję na Łukasza Gibałę, bo stare dziadostwo też musi się skończyć.
k
krk
Z PO tez była kiedyś ministra ale powiedziała ze pół ocna obwodnica krakowa nigdy nie powstanie bo nie ma takiej potrzeby - i co? Dało się?? ano dało ale z PIS i chwała im za to chodz politycznie mi nie po drodze z nimi...
S
S7
KODziarze i PELOWCY zrobia ta droge JANUSZU byznesu.....
j
ja
czy naprawdę ktoś myśli, że ta droga powstanie? ciągłe obiecanki , przetargi itp. a drogi jak nie było to i nie będzie ….
Ł
Łukasz88
jest na zdjęciu w GW, przy artykule o podpisaniu umowy, i służy jako osoba do przytrzymania umowy o której nic nie wie. Nawoływanie aby na nią głosować jest co najmniej niestosowne. Jeszcze nigdy nie głosowałem na beznadziejnie pusty podtrzymywacz umów.
M
Mm
Krakowianie, głosujcie na Panią Wassermann. Rozbicie te urzędnicze kliki !
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska