Spis treści
Zakład Ubezpieczeń Społecznych podsumował swoją działalność w w 2022 roku, pod kątem obsługi swoich klientów.
Wnioski składamy najczęściej online, zawłaszcza o 500 plus
Prezes ZUS Gertruda Uścińska wskazała w komunikacie, że zdecydowana większość wniosków, które trafiły do ZUS w 2022 roku były przesłane drogą on-line.
– ZUS systematycznie redukuje dług technologiczny i rozwija swój potencjał jako e-urząd. Jesteśmy zorientowani na usługi cyfrowe i elektroniczny kontakt z klientem. To jest przyszłość ZUS i wszystkich urzędów w Polsce – stwierdziła Uścińska.
Dodała, że dobrym przykładem jest obsługa przez ZUS programów dla rodzin, w tym 500 plus, gdzie wszystkie wnioski o środki były przesłane drogą on-line.
11 mln kont na e-platformie ZUS i 154 mln odsłon
Szefowa ZUS podkreśliła, że Zakład od 10 lat rozbudowuje Platformę Usług Elektronicznych.
– Nasz portal obsługuje już prawie 11 milionów profili klientów. Przyjmuje 21 milionów wniosków elektronicznych od obywateli, czyli dwie trzecie wszystkich dokumentów. Platforma wymienia 29 milionów zapytań rocznie z ministerstwami i służbami - podała prezes Zakładu.
Przypomniała, że dzięki PUE można załatwiać wszelkie sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi przez internet, bez wychodzenia z biura lub domu, także poza godzinami działania urzędów.
Uścińska wyjaśniła, że uzyskamy tam m.in. informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach w ZUS, mamy pewność poprawności danych w przesłanych dokumentach, możemy również otrzymywać indywidualne odpowiedzi z ZUS.
Klienci ZUS szukali również informacji na stronie internetowej www.zus.pl, która w zeszłym roku zanotowała 153,4 mln odsłon.
111 tys. e-wizyt w 2022 roku
Na uwagę zasługuje też e-wizyta, gdyż tylko w 2022 roku rozmowę on-line z ekspertem ZUS przeprowadziło ponad 111 tys. osób.
Szefowa ZUS wyjaśniała, że podczas e-wizyty można załatwić większość swoich spraw związanych m.in. z emeryturami i rentami, prowadzeniem firmy, wypłatą zasiłków czy potwierdzeniem profilu PUE.
– Z e-wizyty mogą również skorzystać osoby niesłyszące i niedowidzące, a także osoby z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych – podkreśliła Uścińska.
Prawie 13,5 mln klientów w SOK-ach
Nadal jednak korzystamy z tradycyjnych wizyt w placówkach. Z danych przekazanych przez ZUS wynika, że sale obsługi klienta (SOK) przyjęły w ubiegłym roku 13,4 mln klientów.
Do ZUS wysłano również 1,3 mln maili oraz odnotowano 3,5 mln połączeń telefonicznych.
Od 1 tycznia obowiązkowe kont na PUE
Zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw od 1 stycznia 2023 r. każdy, kto jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli nie założymy konta samodzielnie, Zakład zrobi to za nas.
Źródło: ZUS/PAP
