W dobie pracy zdalnej i dokumentacji elektronicznej warto zweryfikować ich działanie na różnych obszarach administracji. Braki w tym aspekcie są aktualnie bardzo widoczne w branży budowlanej, która ma spore zaległości w kwestii wykorzystania potencjału e-możliwości.
W budownictwie elektroniczny obieg dokumentów kuleje najbardziej
Organizacja przedsiębiorców Konfederacja Lewiatan zgłosiła postulat cyfryzacji procesu inwestycyjnego. Zwraca uwagę na chociażby obowiązek przedkładania czterech papierowych egzemplarzy projektu budowlanego do wniosku o pozwolenie na budowę.
Kroki podejmowane są również przez Ministerstwo Cyfryzacji pracujące nad szerszym zastosowaniem rozwiązań cyfrowych oraz przez Unię Europejską, która wspiera projekt upowszechnienia technologii IBM opierającej się na elektronicznym zapisie pełnej wiedzy i danych dotyczących obiektu budowlanego.
Sedno problemu
Działań nie ułatwiają liczne i skomplikowane przepisy budowlane obowiązujące w Polsce. Liczba papierowych wniosków i pozwoleń sprawia, że inwestorzy i osoby prywatne niejednokrotnie gubią się w natłoku biurokracji.
Rozwiązaniem może okazać się nowelizacja prawa budowlanego, która według Minister Rozwoju Jadwigi Emilewicz usprawni procesy inwestycyjne w np. budownictwie mieszkaniowym.
Usprawnienia wymaga także zarządzanie gruntami i budynkami. Skomplikowane umowy i system naliczania podatków mogą przyprawić księgowych o zawrót głowy.
Niektóre z państwowych i prywatnych uczelni wyższych wykorzystują w swoich placówkach odpowiednie moduły zintegrowanych systemów zarządzania, które wspomagają zarządzanie gruntami, budynkami i umożliwiają ewidencjonowanie stanu nieruchomości.
- Postęp cyfryzacji w wielu obszarach zarządzania pozwala już na wykorzystanie elektronicznego obiegu dokumentów. Wykorzystanie skutecznego narzędzia, którym jest zintegrowanie systemów wspierających zarządzanie z platformą ePUAP umożliwi stopniowe odejście od papierowych wniosków. Oczywiście nie stanie się to z dnia na dzień – komentuje Grzegorz Kaliński, Prezes Kalasoft Sp. z o.o.
E-lekarstwo dla budownictwa
- Elektroniczny obieg dokumentów to nieocenione wsparcie dla osób zajmujących się rozpatrywaniem wniosków czy petentów, którzy nie muszę stawić się w urzędzie i oszczędzić czas. Takie rozwiązanie znacząco obniża koszty obsługi administracyjnej – dodaje ekspert.
Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań nie tylko może przyczynić się do poprawy rentowności sektora budowlanego ale również pomoże w usprawnieniu i przyspieszeniu wielu procesów. Najważniejsze jest odpowiedzialne i skuteczne przeprowadzenie zmian najszybciej, jak to możliwe.