Cztery warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Który jest najkorzystniejszy?
Obwodnica Trzebini i Chrzanowa ma rozwiązać, a przynajmniej zmniejszyć, problemy komunikacyjne w centrach tych miast. Ponad 20 tys. samochodów dziennie przejeżdża biegnącą przez nie drogą krajową 79. To nie tylko samochody osobowe, ale także ciężarowe. Do samego zakładu Orlen Południe dojeżdża dziennie 800 tirów. Wyprowadzić ruch tranzytowy poza centra miast ma planowana obwodnica. Zaprezentowane zostały cztery warianty przebiegu trasy. Każdy z nich ma swoich przeciwników i zwolenników. Najmniej realny wydaje się wariant W5A, który przebiega m.in. przez Puszczę Dulowską, Piłę Kościelecką oraz osiedla Kościelec i Młodości w Chrzanowie.
Gmina Chrzanów jest w trakcie opracowywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru. Potwierdzamy w nim przeznaczenie tego terenu na rozwoju budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego. Teren ten od lat jest przeznaczony na dalszy rozwój osiedla Młodości. Nie zgadzamy się na przebieg drogi w tym miejscu - podkreśla Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.
Podobne zdanie w tym temacie ma Jarosław Okoczuk, burmistrz Trzebini. Jak zwracają uwagę samorządowcy realizacja tego wariantu budowy trasy wiązałaby się z wyburzeniami, wycinką wielu drzew, a także zaburzyłaby ekosystem wokół puszczy i Chechła. Mocno w teren puszczy ingeruje także wariant W4, w tym przypadku jednak droga przed Chechłem miałaby się połączyć z autostradą A4 nowym węzłem. Ta koncepcja ma rację bytu w przypadku rozbudowy autostrady o trzeci pas oraz utrzymania bezpłatnego przejazdu na odcinku Dulowa - Byczyna.
Dwa pozostałe warianty, czyli W1 i W1m są niemal identyczne. Od Dulowej do węzła A4 w Chrzanowie biegną w sąsiedztwie linii kolejowej przecinając osiedle Salwator w Trzebini. W tym miejscu przebieg drogi budzi protesty mieszkańców, bo prowadzi przez teren zabudowany. Dalej już biegnie przez tereny strefy przemysłowej po północnej stronie Chrzanowa i łączy się z węzłem autostrady A4 w Byczynie.
Przy realizacji inwestycji kluczowa są dwie kwestie: jak najmniejsza ingerencja w grunty prywatne, żadnych wyburzeń domów i innych budynków. Drogi nie da się wybudować w powietrzu, więc jeśli ma jak najmniej ingerować w prywatne działki, musi w sporych fragmentach przejść przez łąki i tereny leśne. I tu jest mój drugi postulat: możliwie jak najmniej wyciętych drzew. Będę namawiał, aby droga powstała w już wyciętych "korytarzach", by nie niszczyć naszej puszczy - podkreśla Jarosław Okoczuk.
Mieszkańcy swoje zdanie nt. budowy obwodnicy, preferowanych wariantów mogą wyrazić za pośrednictwem ankiety dostępnej na stronie www.dk79-obwodnica-chrzanowa-trzebini.pl. Czas na ich składanie upływa 10 stycznia 2023 roku.
Prezentacja wariantów to dopiero początek długiej drogi do budowy obwodnicy. Plan inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, zakłada że w 2024 roku uzyskana zostanie decyzja środowiskowa, natomiast w 2026 roku ma zostać ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg w systemie zaprojektuj i wybuduj. Sama budowa miałaby być realizowana w latach 2028-2030.
Wybudowanie obwodnicy poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość dróg miejskich. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego oraz regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 79 w pobliżu autostrady A4. Zwiększy się dostępność komunikacyjna zakładów przemysłowych w Chrzanowie i Trzebini – zapewnia Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Kopalnia Sobieski trzęsie Chrzanowem. Inspektorzy sprawdzają stan budynków
- KFC w Chrzanowie już gotowe. Dojazdu nadal nie ma
- Moda targowa w Chrzanowie. Gustowne płaszcze i ubrania z logotypami znanych marek
- Parkrun Chrzanów po raz 350. Jubileuszowe spotkanie biegaczy w mikołajkowej odsłonie
- Policjanci rozbili gang narkotykowy. Działał także na terenie powiatu chrzanowskiego
- Jubileusz 105-lecia koła pszczelarzy "Cabanka" w Chrzanowie
