https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy prezydent i radni zmienią zdanie przed wyborami i zlikwidują Strefę Czystego Transportu?

Piotr Tymczak
W ramach Strefy Czystego Transportu z ulic Krakowa mają zniknąć pojazdy emitujące najwięcej spalin.
W ramach Strefy Czystego Transportu z ulic Krakowa mają zniknąć pojazdy emitujące najwięcej spalin. Andrzej Banaś
- Jeżeli radni chcielby uchylić uchwałę o Strefie Czystego Transportu, to cóż będzie można poradzić. Mamy okres przedwyborczy i mogą się pojawiać ze strony polityków wszelkie możliwe obietnice. Radni musieliby zdecydować, co bardziej cenią, czy zdrowie mieszkańców, czy popularność przed wyborami - mówi w wywiadzie dla "Gazety Krakowskiej" i "Dziennika Polskiego" wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Przeciwnicy Strefy Czystego Transportu w Krakowie planują serię pikiet w publicznych miejscach, które mają na celu mobilizowanie mieszkańców, w tym kierowców samochodów, do oporu przeciwko ograniczeniom planowanym w całym mieście od lipca przyszłego roku. To może spowodować zmianę zdania i wycofanie się miasta z wprowadzenia SCT?
Jak patrzę na inne miasta, to raczej też starają się wprowadzić SCT. W telewizji obserwuję programy, w których inne miasta chwalą się tym, że też w ślad za Krakowem uruchomią taką strefę. Na liście jest Warszawa, Wrocław, Łódź, takie zmiany chciałby wprowadzić inne miejscowości. Wydaje mi się, że trend jest inny.

Dlaczego tak bardzo władze Krakowa starają się przeforsować SCT?
Byłem na obchodach 30-lecia szpitala Rydygiera. Podawano liczby dotyczące chorób nowotworowych. Mamy do czynienia z ich eksplozją. Jeżeli ktoś chce, żeby to lekceważyć, to cóż mogę powiedzieć. Krakowianie zrezygnowali z niskiej emisji, z pieców węglowych, wprowadziliśmy w mieście zakaz palenia węglem, zrozumieli, że to jest szkodliwe. Jeżeli część nie chce zrozumieć, że ponad 30-letnie pojazdy emitujące spaliny też są szkodliwe, to cóż mogę poradzić. Od lipca przyszłego roku w ramach SCT zakaz jazdy po Krakowie dotyczyłby tylko 2 procent najstarszych pojazdów, które są w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. W tym rejestrze są też pojazdy, które już od dawna nie jeżdżą, np. syreny. Szczerze mówiąc dawno nie widziałem na krakowskich drogach jadącej syreny.

Do Krakowa dziennie wjeżdża około ćwierć miliona samochodów. Opłata za wjazd do miasta każdego miesiąca przyniosłaby milionowe wpływy do kasy gminy.

Moje miasto. Układ drogowy na granicy wytrzymałości. Płatny ...

Złożony został obywatelski projekt uchwały w sprawie likwidacji SCT w Krakowie. Jakich dalszych działań powinniśmy się spodziewać w związku z tym?
W petycji w sprawie odstąpienia od SCT połowa mieszkańców, którzy się pod nią podpisali to osoby zameldowane w innych miejscowościach, np. Wieliczce, czy innych podkrakowskich gminach. Obawiają się tego, że nie będą mogli wjeżdżać do Krakowa. Formalnie z projektem uchwały zmieniającym zasady w SCT albo ją znoszącym może wystąpić prezydent miasta. Radni pod wpływem wniosku mieszkańców nie mogą o tym przesądzić. Inicjatywę uchwałodawczą w tej sprawie ma prezydent. Nie słyszałem, żeby prezydent zamierzał tak zrobić, ale wszystko się może zdarzyć. Jeżeliby tak się stało, a radni będą chcieli uchylić uchwałę o strefie, to cóż będzie można poradzić. Mamy okres przedwyborczy i mogą się pojawiać ze strony polityków wszelkie możliwe obietnice. Radni musieliby zdecydować, co bardziej cenią, czy zdrowie mieszkańców, czy popularność przed wyborami. Trzeba jednak pamiętać, że obowiązująca uchwała o SCT jest konsekwencją realizacji zapisów w Programie Ochrony Powietrza, który został uchwalony przez Sejmik Województwa Małopolskiego. Jeżeli teraz miasto wycofałoby się z SCT, to naruszyłoby wytyczne wskazane w uchwale Sejmiku i mogłoby to się skończyć wyciągnięciem wobec miasta konsekwencji przed Sądem Administracyjnym.

Ludzki strach jest zaraźliwy

od 16 lat
Wideo

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przemysław
Kulig do wymiany. Mam nadzieję że tego pana pozbędziemy się w wyborach. Darmozjad finansowany z moich pieniędzy!!!!!
W
Whm
Niech spłaca długi a nie wydają pieniędzy na głupie widzi mi się.
g
grzeg
Tzw. sct: aroganckie uderzenie w prawo wielokiej ilości ludzi, rodzin do codziennego względnie wygodnego życia.

Czy coś jeszcze dodać?
K
Krak
Najbardziej eko są auta LPG nie hybrydy i nie elektryczne.

Albo eko albo łapuwa?!
g
gniewko_syn_ryba
Kulig: "Szczerze mówiąc dawno nie widziałem na krakowskich drogach jadącej syreny"

To teraz zobaczysz... Bo Syrena, jako pojazd zabytkowy może do strefy wjechać... Może nawet sam se jedną kupię... ;)))
K
Krakowianka
Jak to jest?

Warszawa ma mieć dużo mniejszą strefę, chociaż jest 2 x większa?

Jak ktoś mieszka w Branicach, Ruszczy, Wolicy i innych miejscach Krakowa nie będzie mógł jeździć swoim samochodem np. spełniającym normę Euro 4 dla diesla, bo jest w strefie, a za jakiś czas będzie mógł jeździć , bo strefa podobno będzie mniejsza? Ma sprzedać samochód, czy opłacać ubezpieczenie i postawić pod oknem na ten okres?

W wyborach zagłosuję za mądrymi ludźmi, którzy podejmują rozsądne decyzje.
T
Taka prawda
17 listopada, 21:27, Adam:

Temat STC jest definitywnie zamknięty. 8 tys. przeciwników online jest tyle wartych co fake profile popierające Mejzę przed wyborami.

Nie słuchajcie takich płatnych trolli — opłacanych z puli 134,5 tys. zł. — jak ten tam „Adam”.

A
Adam
Temat STC jest definitywnie zamknięty. 8 tys. przeciwników online jest tyle wartych co fake profile popierające Mejzę przed wyborami.
T
Taka prawda
17 listopada, 20:15, asdaz:

Na pewno nie oddam głosu na radnego który będzie chciał uchylenia SCT...

o jakiej popularności tu mówimy ? bo 8 tys osób w milionowym mieście krzyczy że nie chce sprzedać starego auta ?

Aź 8 tysięcy? W warunkach polskich to naprawdę dużo.

Różnych takich „ekoaktywistów”, gardłują[wulgaryzm]h, że np. „na Rybitwach śmierdzi, więc niech się firmy stamtąd wynoszą” — liczy się nie w tysiącach, a co najwyżej w dziesiątkach. A władze miasta w głosach/podpisach takiej garsteczki od razu znajdują pretekst do dalszego przykręcania śruby mieszkańcom.

Tak więc skoro protestują tysiące — to znaczy, że są głosami setek tysięcy.

C
Coś za coś
17 listopada, 20:33, Irena:

Wcale nie zamierzam przyjezdzac do Krakowa swoim starym autem i unikam tego jak ognia.Władze wojewodztwa są winne tego zę Kraków tworzy miejsca pracy..a reszta wojewodztwa pracuje na to zeby w Krakowie wszystko było..a reszta moze sie pocalowac ...w

To prawda: Kraków ściąga wszystko do siebie — a potem zdziwienie, że w mieście koszmarny tłok a ulicami to już nie da się przejechać.

z
zzz
"Radni musieliby zdecydować, co bardziej cenią, czy zdrowie mieszkańców, czy popularność przed wyborami" - a może po prostu sprawdzać stan techniczny pojazdów poruszają[wulgaryzm]h się po mieście? A nie, bo po co, lepiej wprowadzić przepisami. I znów uczciwi dostaną po dudzie, a olewający będą się śmiać w twarz w swoich nowych V6 lub V8 albo nowych dieslach ale poczipowanych że chmura leci.
I
Irena
Wcale nie zamierzam przyjezdzac do Krakowa swoim starym autem i unikam tego jak ognia.Władze wojewodztwa są winne tego zę Kraków tworzy miejsca pracy..a reszta wojewodztwa pracuje na to zeby w Krakowie wszystko było..a reszta moze sie pocalowac ...w
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska