Spis treści
Jakie informacje zostawiamy o sobie w internecie, a są poufne?
Firma Sophos zapytała polskich użytkowników mediów społecznościowych o to, jakie dane uważają za poufne. Najczęściej wskazywane były:
- numer PESEL (84%),
- hasła do logowania (78%),
- numer konta bankowego (69%),
- adres zamieszkania (63%).
- numer telefonu (49%),
- informacje z życia osobistego (48%) – np. te dotyczące codziennych czynności i odwiedzanych miejsc,
- swoje imię i nazwisko oraz datę urodzenia (37%)
– Badanie pokazuje, jak duże są różnice w postrzeganiu, tego co uważamy za dane poufne. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że już sam adres e-mail, którym dzielimy się w wielu miejscach, jest kluczowym elementem bezpieczeństwa online. Dane osobowe, takie jak numer PESEL, hasła, czy numer konta bankowego, są niezwykle cenne dla cyberprzestępców – mówi Chester Wisniewski, dyrektor ds. technologii w firmie Sophos.
Jak dodaje, hakerzy mogą je wykorzystać do kradzieży tożsamości, a nawet oszustw finansowych z poważnymi konsekwencjami prawnymi dla ofiary.
Rabat w zamian za dane osobiste. Czy też je udostępniasz, żeby dostać zniżkę?
Użytkowników mediów społecznościowych spytano o to, czy zdarzyło im się
- założyć konto w sklepie,
- zapisać do newslettera,
- podać datę urodzenia
w zamian za zniżkę na zakupy.
Znaczna część ankietowanych udzieliła twierdzących odpowiedzi. Swój profil w sklepie w zamian za rabat założyła blisko połowa respondentów (46%). 45% uczestników przyznało, że udostępnili swój adres e-mail, aby obniżyć cenę kupowanego produktu lub usługi.
Co piąty użytkownik mediów społecznościowych w celu uzyskania zniżki ujawnił swoją datę urodzenia.
Podawanie swoich danych w czasie zakupów online. Dlaczego to nie zawsze jest bezpieczne?
Sklepy zbierają i przetwarzają dane klientów, w tym ich adresy e-mail, dane osobowe, preferencje zakupowe i historie wykonanych transakcji.
- Czasami takie informacje mogą być udostępniane innym przedsiębiorstwom, np. partnerom marketingowym lub firmom analitycznym. Jest to często zapisane w polityce prywatności, dlatego zawsze warto czytać, kto może uzyskać dostęp przekazanych danych – tłumaczy Chester Wisniewski z Sophos.
Jak dodaje, trzeba być świadomym, że nie zawsze będziemy mieli wpływ na to, do czego zostaną użyte zgromadzone przez sklepy informacje.
- Dlatego przed podaniem adresu e-mail lub innych wrażliwych danych, należy dokładnie przemyśleć, czy dla otrzymywanych korzyści, takich jak zniżki na zakupy, faktycznie warto narażać się na niebezpieczeństwo – tłumaczy Chester Wisniewski.
