Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do rodziców trafiło ponad 110 mln zł na wyprawkę szkolną dla dzieci

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
jcomp - www.freepik.com
W Małopolsce ZUS wypłacił już 365 tys. świadczeń na łączną kwotę niemal 110 mln zł z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice i opiekunowie złożyli 275 tys. wniosków na 403 tys. dzieci.

W całym kraju wnioski o świadczenie złożono już za około 4,4 mln dzieci, czyli blisko 100 procent uprawnionych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił dotąd ponad 4 mln świadczeń na łączną kwotę ponad 1,2 mld zł.

- W ramach programu rodzice – bez względu na dochody – mogą otrzymać jednorazowo 300 zł. Środki są przeznaczone na przykład na zakup podręczników, zeszytów i sprzętów potrzebnych uczniom. Na wsparcie mogą liczyć dzieci i młodzi ludzie uczący się w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych i w innych placówkach edukacyjnych - mówi Anna Szaniawska regionalny rzecznik ZUS w województwie małopolskim.

Jakie terminy wypłaty

O wyprawkę szkolną można ubiegać się od 1 lipca do 30 listopada. Osoby, które złożyły wniosek do końca sierpnia, miały zagwarantowaną wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. W przypadku wniosków z kolejnych miesięcy – września, października lub listopada – pieniądze trafią na konto w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.

Jak złożyć wniosek

Świadczenie „Dobry start” przysługuje raz w roku na każdego ucznia w wieku od 7 do 20 lat, a w przypadku osób z niepełnosprawnościami – do 24 lat.

- Wniosek może złożyć matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka). Wniosek o świadczenie dla dzieci przebywających w pieczy zastępczej składa rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej - dodaje Anna Szaniawska.

Wniosek można złożyć przez bankowość elektroniczną, PUE ZUS i przez portal Emp@tia. Pieniądze z programu „Dobry start” przyznaje i wypłaca ZUS. Środki trafiają na konto bankowe wskazane we wniosku. Decyzje i wszelkie zawiadomienia są przekazywane w formie elektronicznej.

Gdzie szukać informacji o złożonym wniosku

Informacje na temat wniosku i jego obsługi można znaleźć na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Widnieją tam m.in. status obsługi wniosku i szczegółowe informacje o świadczeniu. Dane są dostępne na PUE ZUS także wtedy, gdy złożono wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia. Wystarczy zalogować się na swój profil na PUE ZUS i przejdź do zakładki [Dobry start] → [Szczegóły Twoich wniosków].

Na portalu PUE ZUS można znaleźć całą korespondencję z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie: ewentualne wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu świadczenia lub decyzję odmawiającą przyznania świadczenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska