Przedsiębiorcy przyznają, że koszty przerzucają na klientów. Ale wzrost cen końcowych jest większy niż wynikający ze zmiany VAT.
Cyfra płaciła dotąd 7 proc. VAT. Teraz płaci 8 proc. Do klientów operator pisze: ''Jak zapewne Państwo wiedzą, 1 stycznia uległa zmianie wartość podatku VAT, wzrosła także inflacja. Z tych powodów jesteśmy zmuszeni do regulacji cen abonamentowych na oferowane usługi''. Nowy cennik obowiązuje od wiosny.
Najniższy abonament drożeje z 19,90 zł do 21 zł, najdroższy ze 169 do 179 zł. W sumie podwyżka wynosi prawie 6 procent. Operator przekonuje jednak, że w zamian dodał kilkanaście nowych kanałów, a zmiany taryf nie było od 2009 roku.
Zdaniem specjalistów, VAT ma również wpływ na drożyznę na stacjach paliw. Kilka dni temu Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, mówił, że wzrost stawki VAT z 22 do 23 procent przełożył się na podwyżkę cen benzyny o 5 groszy (do tego Romaniuk dodał podwyżkę tzw. opłaty paliwowej - wzrost o 1 gr).
Najbardziej szokujące były jednak w ostatnim czasie podwyżki cen żywności, które też uzasadniano wyższym VAT-em. O ile w styczniu nie były one duże, to już w lutym i marcu część artykułów spożywczych poszła w górę nawet o 40 procent, tak jak kapusta, a ziemniaki nawet o 10 proc. Cukier w pewnym momencie skoczył do niespotykanego dotąd poziomu 6,50 zł.
- Przyczyny są bardziej złożone, choć podwyżka VAT też ma znaczenie. Dotyczy to zwłaszcza tzw. żywności nieprzetworzonej, czyli owoców, warzyw, jaj, mięsa surowego, na które stawka VAT wzrosła z 3 do 5 procent - tłumaczy dr Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. - Dużą rolę odgrywa także sezonowość: zimą żywność zawsze drożeje, a także fakt, że korzystamy z zapasów z ubiegłorocznych zbiorów, a te były dość słabe.
Generalnie o wyższym VAT i związanej z tym konieczności podwyżek mówią wszyscy, od sprzedawców samochodów, po spółki kolejowe, sprzedające bilety.
''Puls Biznesu'' zapytał właścicieli małych i średnich firm, jak wyższy VAT wpłynął na ceny oferowanych przez nie produktów. 79 proc. odpowiedziało, że podniosło je, przerzucając podatek na klientów.
Jednocześnie dla części przedsiębiorców zmiany w podatkach stały się okazją do poprawy rentowności. 18 proc. przyznało, że podniosło ceny bardziej, niż uzasadniałabyto sama skala podwyżki podatku VAT.
