https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Drugi odcinek południowej obwodnicy Oświęcimia coraz bliżej finału. Połączy Małopolskę ze Śląskiem

Bogusław Kwiecień
Kierowcy mogą już korzystać z części obwodnicy Oświęcimia. Wkrótce otwarta zostanie druga
Kierowcy mogą już korzystać z części obwodnicy Oświęcimia. Wkrótce otwarta zostanie druga GDDKiA
W połowie roku oddany zostanie drugi fragment obwodnicy Oświęcimia od ul. Wojewódzkiej w Pławach do ronda w Jedlinie po śląskiej stronie. Także na innych odcinkach trasa nabiera konkretnych kształtów, co widać na najnowszych zdjęciach z powietrza GDDKiA.

Całość południowej obwodnicy Oświęcimia ma zostać oddana w połowie 2026. Obecnie GDDKiA ocenia zaawansowanie robót drogowych na ponad 72,5 proc., a w przypadku robót inżynieryjnych i obiektów inżynierskich na przeszło 85 proc.

Jednym z najbardziej zaawansowanych jest wspomniany odcinek, który połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ma długość około 2,8 km.

Od ul. Wojewódzkiej w Pławach do ronda w Jedlinie

Na początku grudnia ub. roku krakowski Oddział GDDKiA prowadzący tę inwestycję, zdecydował o otwarciu dla kierowców pierwszego fragmentu oświęcimskiej obwodnicy o długości ok. 2,2 km między skrzyżowaniami z ulicami Zatorską i Jagiełły, czyli wschodnią część trasy. W ten sposób ułatwiony przejazd mają kierowcy z północnej i wschodniej części Oświęcimia w kierunku Kęt.

Drugi będzie zaczynać się na rondzie, gdzie z obwodnicą będzie łączyć się ul. Wojewódzka, a kończyć w Jedlinie (gmina Bojszowy).

Druga część obwodnicy planowana do otwarcia obejmuje odcinek od ronda na skrzyżowaniu z ul. Wojewódzką w Pławach a rondem w Jedlinie po śląskiej stronie
Druga część obwodnicy planowana do otwarcia obejmuje odcinek od ronda na skrzyżowaniu z ul. Wojewódzką w Pławach a rondem w Jedlinie po śląskiej stronie
GDDKiA

Reszta tego fragmentu obwodnicy, liczącego 3,6 km do węzła Oświęcim w gminie Bojszowy zostanie oddana później.

Całość obwodnicy Oświęcimia w połowie 2026 roku

Całość 9-kilometrowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej 44 ma zostać ukończona w połowie 2026 roku. Przypomnijmy, że symboliczne wbicie łopaty miało miejsce na początku listopada 2022.

Drugi przewidziany do oddania fragment obwodnicy obejmuje most nad Wisłą na granicy Małopolski i Śląska
Drugi przewidziany do oddania fragment obwodnicy obejmuje most nad Wisłą na granicy Małopolski i Śląska
GDDKiA

Nowa droga przede wszystkim wyprowadzi ogromny ruch poza centrum miasta.

Z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wynika, że drogą krajową 44 na tym odcinku poruszało się 20 tysięcy samochodów na dobę - informuje GDDKiA.

Największe natężenie ruchu odnotowano na moście Jagiellońskim nad Sołą w Oświęcimiu, którym codziennie przejeżdża ok. 27,5 tys. samochodów.

9-kilometrowa trasa w całości od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Pozwoli to na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów i na północ do autostrady A4. 

Obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. W ramach inwestycji powstają trzy mosty - nad Wisłą, nad Sołą i trzeci nad Młynówką.

Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:    

  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy),  

  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Wojewódzką w Pławach poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe

z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe.

Druga część obwodnicy, planowana do oddania w połowie tego roku, ma długość ok. 2,8 km
Druga część obwodnicy, planowana do oddania w połowie tego roku, ma długość ok. 2,8 km
GDDKiA

Najtrudniejsza część obwodnicy Oświęcimia

Najtrudniejszą i najbardziej czasochłonną częścią jest przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice.

Prace są wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów. W przygotowaniu jest obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej poziomu gruntu.

Koszt budowy całej obwodnicy to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Zobacz także:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska