Spis treści
- Podwyżka cen biletów w PKP Intercity. Za które przejazdy zapłacimy więcej?
- Droższe bilety odcinkowe i Karty Intercity
- Dłuższe obowiązywanie oferty Multiprzejazd
- Jak PKP Intercity tłumaczy podwyżki? Winne ceny prądu i inflacja
- PKP Intercity: Podwyżki nie pokryją kosztów
- Ponad 2 mln pasażerów PKP Intercity w święta i nowy rok. Rekordowy 2022
Już od połowy przyszłego tygodnia obowiązywać będą nowe ceny biletów w PKP Intercity. Według nowego taryfikatora, za przejazdy niektórymi pociągami zapłacimy prawie 18 proc. więcej.
Podwyżka cen biletów w PKP Intercity. Za które przejazdy zapłacimy więcej?
PKP Intercity podnosiła ceny bazowe biletów jednorazowych w poszczególnych kategoriach pociągów średnio w wysokości:
- 17,8 proc. dla kategorii EIP;
- 17,4 proc. dla kategorii EIC;
- 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC.
PKP Intercity podało, że jadąc pociągiem kategorii ekonomicznej (TLK lub IC) pasażer do 10 stycznia br. zapłaci maksymalnie 68 zł, a po 11 stycznia br., czyli po wprowadzeniu nowego cennika, zapłaci 76 zł.
Przewoźnik przypomniał jednocześnie, że wprowadzony w maju 2022 r. system dynamicznych cen we wszystkich kategoriach pozwala obniżać ceny biletów. Np. w ramach oferty Super Promo, jadąc pociągiem kategorii TLK lub IC w 2 klasie podróżny może kupić bilet już od 19 zł, dla progu Promo Plus to 34 złote, dla kolejnych progów Promo 45, Promo 30 i Promo 15 cena wyniesie odpowiednio: 41,80 zł, 53,20 zł i 64,60 zł.
Droższe bilety odcinkowe i Karty Intercity
W związku z aktualizacją cenników biletów jednorazowych zaktualizowane zostają także ceny biletów odcinkowych. Te zmienia się średnio o 10 proc., pozostawiając je na poziomie konkurencyjnym wobec oferty innych przewoźników kolejowych.
„Po raz pierwszy od 2016 roku zmieniają się ceny Kart Intercity, uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKP Intercity w dowolnych relacjach” – czytamy w komunikacie.
Dłuższe obowiązywanie oferty Multiprzejazd
PKP Intercity wydłużyło z kolei okres obowiązywania ofert Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max o kilka godzin, tj. do godz. 24:00 w czwartek. Do tej pory obowiązywała od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek.
Oferty niezmiennie będą umożliwiać dowolną liczbę przejazdów pociągami PKP Intercity w okresie ważności. Jednocześnie PKP wskazuje, że cena obu ofert pozostaje bez zmian.
Jak PKP Intercity tłumaczy podwyżki? Winne ceny prądu i inflacja
Spółka wyjaśnia, że jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 roku jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt przewoźnika.
W porównaniu do stycznia 2022 roku cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18 pro. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 roku opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją – na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity – napisano w komunikacie.
Przewoźnik zwraca również uwagę na najwyższy od wielu lat poziom inflacji, która za listopad tego roku wyniosła 17,5 proc., a także stały wzrost stóp procentowych.
PKP Intercity: Podwyżki nie pokryją kosztów
Spółka tłumaczy, że obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy Spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc.
Głównym powodem, dla którego jesteśmy zmuszeni zmienić ceny i dostosować je do realiów rynkowych jest bardzo duży wzrost cen energii spowodowany przede wszystkim rosyjską agresją na Ukrainę oraz tzw. putinflacją. Zakup energii elektrycznej stanowi największy koszt spółki. Jeszcze w 2019 roku koszt ten wyniósł ok. 500 mln zł brutto, w 2023 roku prognozowany koszt zakupu energii elektrycznej wyniesie aż 1,5 mld zł brutto, czyli trzy razy więcej - wskazano w komentarzu przesłanym PAP.
Przewoźnik dodaje, że zmiana cen biletów nie zrekompensuje skutków znaczącego wzrostu kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, a jedynie częściowo je złagodzi.
Ponad 2 mln pasażerów PKP Intercity w święta i nowy rok. Rekordowy 2022
W okresie świąteczno-noworocznym, czyli od 22 grudnia ubiegłego roku do 3 stycznia, pociągami PKP Intercity podróżowało ponad 2 mln osób – poinformował przewoźnik w czwartkowym komunikacie.
Jak dodał, największą frekwencję odnotowano w przeddzień Wigilii – 23 grudnia z PKP Intercity podróżowało blisko 198 tys. osób. Największym zainteresowaniem cieszyły się podróże pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Poznaniem, Wrocławiem, Lublinem i Łodzią.
Przewoźnik przypomniał, że cały 2022 rok był dla spółki rekordowy, gdyż na podróż pociągami PKP Intercity zdecydowało się około 58,9 mln pasażerów, to o 10 mln więcej niż w najlepszym do tej pory 2019 roku, co oznacza wzrost o 20 proc. Porównując 2022 do 2021 roku, liczba pasażerów zwiększyła się o ponad 23 mln, czyli o około 65 proc.
