Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwie godziny nocnej przerwy technicznej na krakowskich parkingach "P+R". Niektórzy mieszkańcy czują się przez to wykluczeni

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
P+R Czerwone MakiParking P+R Czerwone Maki został uruchomiony w listopadzie 2012 r., a od grudnia 2013 r. działa w systemie zamkniętym. Zarządza nim Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Zlokalizowany jest przy pętli tramwajowej oraz dworcu autobusowym Czerwone Maki. Dojazd możliwy jest od ul. Bunscha. Parking czynny jest codziennie od godziny 4.30 do godziny 2.30 dnia następnego.Powierzchnia miejsc postojowych: 2 472,00 m²Rodzaj nawierzchni: kostka betonowaDopuszczalne obciążenie nawierzchni ruchem: 3,5 TOferta parkingu- 192 miejsca postojowe dla pojazdów do 3,5 T, w tym:- 4 miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych,- stojaki na rowery,- wypożyczalnie Park-e-Bike,- monitoring,- pomoc obsługi parkingu 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu (telefon kontaktowy 12 616 86 87 lub 501 678 116).
P+R Czerwone MakiParking P+R Czerwone Maki został uruchomiony w listopadzie 2012 r., a od grudnia 2013 r. działa w systemie zamkniętym. Zarządza nim Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Zlokalizowany jest przy pętli tramwajowej oraz dworcu autobusowym Czerwone Maki. Dojazd możliwy jest od ul. Bunscha. Parking czynny jest codziennie od godziny 4.30 do godziny 2.30 dnia następnego.Powierzchnia miejsc postojowych: 2 472,00 m²Rodzaj nawierzchni: kostka betonowaDopuszczalne obciążenie nawierzchni ruchem: 3,5 TOferta parkingu- 192 miejsca postojowe dla pojazdów do 3,5 T, w tym:- 4 miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych,- stojaki na rowery,- wypożyczalnie Park-e-Bike,- monitoring,- pomoc obsługi parkingu 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu (telefon kontaktowy 12 616 86 87 lub 501 678 116). ZTP Kraków
Część mieszkańców Krakowa czuje się wykluczona z możliwości swobodnego korzystania z parkingów "Parkuj i jedź" nocą. Dlaczego? Parkingi między godziną 2.30 a 4.30 są zamykane na potrzeby przeprowadzenia przerwy technicznej, czyli konserwacji, sprzątania, a zimą odśnieżania. Radny Michał Drewnicki pisze w tej sprawie interpelację do prezydenta, tymczasem włodarz miasta wyjaśnia, że parkingi P+R najbardziej zapełniają się w godzinach 6.00-8.00, a nocna przerwa techniczna nie pozwala zamienić parkingów P+R w długoterminowy parking ogólnodostępny.

- Mieszkańcy Krakowa, którzy pracują w nocy skarżą się, że są de facto wykluczeni z możliwości korzystania z parkingów Park & Ride, gdyż te są zamykane od 2.30 do 4.30 nocy i w tym czasie samochody nie mogą na nich stać. Prosiłbym o próbę znalezienia rozwiązania tej sprawy - pisze do prezydenta Jacka Majchrowskiego, radny miejski Michał Drewnicki.

W odpowiedzi, prezydent informuje, że parkingi działające w systemie zamkniętym są czynne przez 7 dni w tygodniu z codzienną przerwą nocną na konserwację i sprzątanie. Doba parkingowa trwa od godziny 4.30 do godziny 2.30 dnia następnego.

- Celem tych parkingów jest zachęcanie mieszkańców, którzy dojeżdżają do centrum własnymi samochodami, by pozostawiali je na parkingach buforowych, a tym samym nie wjeżdżali do śródmieścia Krakowa - odpowiada prezydent miasta.

Według danych, którymi dysponują urzędnicy wynika, że w godzinach od 6.00 do 8.00 parkingi P+R napełniają się z poziomu 10 proc. do poziomu 90 proc. (średni przyrost w szczycie porannym to około 40 proc na godzinę).

- W zaistniałej sytuacji trudno jest wypracować rozwiązanie, która umożliwiałoby udostępnianie parkingów "Parkuj i jedź" na noc, np. okolicznym mieszkańcom, a jednocześnie zapewniło jego opróżnienie przed porannym szczytem komunikacyjnym, tak by znalazło się miejsce dla pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie. Ponadto przerwa techniczna w godzinach od 2.30 do 4.30 nie tylko nie pozwala zamienić parkingów P&R w długoterminowy parking ogólnodostępny, ale jest wykorzystywany do bieżącej konserwacji parkingu, jego sprzątania czy też odśnieżania. Podobne rozwiązania spotyka się w innych miastach, które udostępniają sieć parkingów P+R, np. w Warszawie - tłumaczy Jacek Majchrowski.

Parkingi "Parkuj i jedź"

P+R to system parkowania, który jest ściśle powiązany z komunikacją miejską, a parkingi są lokalizowane w rejonach pętli tramwajowych i ważniejszych punktów przesiadkowych.

Jak informuje Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie - Istotą funkcjonowanie systemu P+R jest przejęcie przez transport publiczny większości podróżny wykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a w szczególności do centrum miasta. Atrakcyjna oferta, sprawna komunikacja publiczna oraz możliwość kontynuowania podróży na podstawie biletu parkingowego ma stanowić zarówno zachętę do korzystania z nich jak i rekompensatę za ograniczoną dostępność wjazdu samochodem do centrum miasta. Lokalizowanie parkingów w systemie P+R bezpośrednio przy przystankach początkowych (pętlach tramwajowych) ma dodatkowo uatrakcyjnić ofertę, stanowiąc alternatywę na podróżowanie po mieście.

Obecnie w Krakowie działa sześć parkingów w systemie Parkuj i Jedź, którymi zarządza Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie:

  • P+R Czerwone Maki,
  • P+R Kurdwanów,
  • P+R Mały Płaszów,
  • P+R Mydlniki Wapiennik,
  • P+R Nowy Bieżanów,
  • P+R Swoszowice.

Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska