- Mieszkańcy Krakowa, którzy pracują w nocy skarżą się, że są de facto wykluczeni z możliwości korzystania z parkingów Park & Ride, gdyż te są zamykane od 2.30 do 4.30 nocy i w tym czasie samochody nie mogą na nich stać. Prosiłbym o próbę znalezienia rozwiązania tej sprawy - pisze do prezydenta Jacka Majchrowskiego, radny miejski Michał Drewnicki.
W odpowiedzi, prezydent informuje, że parkingi działające w systemie zamkniętym są czynne przez 7 dni w tygodniu z codzienną przerwą nocną na konserwację i sprzątanie. Doba parkingowa trwa od godziny 4.30 do godziny 2.30 dnia następnego.
- Celem tych parkingów jest zachęcanie mieszkańców, którzy dojeżdżają do centrum własnymi samochodami, by pozostawiali je na parkingach buforowych, a tym samym nie wjeżdżali do śródmieścia Krakowa - odpowiada prezydent miasta.
Według danych, którymi dysponują urzędnicy wynika, że w godzinach od 6.00 do 8.00 parkingi P+R napełniają się z poziomu 10 proc. do poziomu 90 proc. (średni przyrost w szczycie porannym to około 40 proc na godzinę).
- W zaistniałej sytuacji trudno jest wypracować rozwiązanie, która umożliwiałoby udostępnianie parkingów "Parkuj i jedź" na noc, np. okolicznym mieszkańcom, a jednocześnie zapewniło jego opróżnienie przed porannym szczytem komunikacyjnym, tak by znalazło się miejsce dla pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie. Ponadto przerwa techniczna w godzinach od 2.30 do 4.30 nie tylko nie pozwala zamienić parkingów P&R w długoterminowy parking ogólnodostępny, ale jest wykorzystywany do bieżącej konserwacji parkingu, jego sprzątania czy też odśnieżania. Podobne rozwiązania spotyka się w innych miastach, które udostępniają sieć parkingów P+R, np. w Warszawie - tłumaczy Jacek Majchrowski.
Parkingi "Parkuj i jedź"
P+R to system parkowania, który jest ściśle powiązany z komunikacją miejską, a parkingi są lokalizowane w rejonach pętli tramwajowych i ważniejszych punktów przesiadkowych.
Jak informuje Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie - Istotą funkcjonowanie systemu P+R jest przejęcie przez transport publiczny większości podróżny wykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a w szczególności do centrum miasta. Atrakcyjna oferta, sprawna komunikacja publiczna oraz możliwość kontynuowania podróży na podstawie biletu parkingowego ma stanowić zarówno zachętę do korzystania z nich jak i rekompensatę za ograniczoną dostępność wjazdu samochodem do centrum miasta. Lokalizowanie parkingów w systemie P+R bezpośrednio przy przystankach początkowych (pętlach tramwajowych) ma dodatkowo uatrakcyjnić ofertę, stanowiąc alternatywę na podróżowanie po mieście.
Obecnie w Krakowie działa sześć parkingów w systemie Parkuj i Jedź, którymi zarządza Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie:
- P+R Czerwone Maki,
- P+R Kurdwanów,
- P+R Mały Płaszów,
- P+R Mydlniki Wapiennik,
- P+R Nowy Bieżanów,
- P+R Swoszowice.
- Przepisy na pyszne sałatki
- Parawany jak Koloseum. Oto najlepsze memy znad Bałtyku. Plażowanie to wyzwanie!
- Kraków pod wodą! Tak wyglądało miasto w lipcu 1997 roku. To była powódź tysiąclecia
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Te fioletowe pola pod Krakowem to turystyczny hit. Tak kwitnie lawenda ZDJĘCIA
Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie
