https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dziesięć znakomitych filmów w Konkursie Polskim podczas tegorocznej edycji festiwalu OFF CAMERA w Krakowie

Paweł Gzyl
"Simona Kossak"
"Simona Kossak" Materiały prasowe
Konkurs Polskich Filmów Fabularnych, który to rokrocznie zachwyca wszystkich widzów Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA 2025 w Krakowie pokazuje to, co najlepsze w kinie nad Wisłą ostatnich 12 miesięcy. Tak będzie i tym razem. Jakie zobaczymy filmy?

W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych Mastercard OFF CAMERA prezentowane jest to, co w rodzimej kinematografii ostatniego roku jest najciekawsze, najbardziej oryginalne i jednocześnie uniwersalne. W każdej edycji największego święta kina niezależnego w tej części Europy dziesięć fabuł walczy o Nagrodę Główną w wysokości 100.000 złotych. Zostanie ona przyznana przez międzynarodowe jury. Zeszłoroczną edycję wygrał niesamowity film „Imago”, a statuetkę odebrała Lena Góra wcielająca się w główną rolę.

To co wyróżnia tę sekcję to dodatkowe konkursy indywidualne, które współtowarzyszą rywalizacji o najważniejszą statuetkę. Nagroda dla Najlepszej Aktorki Konkursu Polskich Filmów Fabularnych w poprzedniej edycji została przyznana wspólnie dla aktorek pierwszoplanowych filmu „Lęk” – Magdaleny Cieleckiej i Marty Nieradkiewicz. Kolejny z laurów to Nagroda dla Najlepszego Aktora Konkursu Polskich Filmów Fabularnych, którą rok temu otrzymał Jakub Zając za rolę w filmie „Horror Story”. Natomiast wyróżnienie Mastercard Rising Star za najlepszy debiut w filmie pełnometrażowym otrzymała Magdalena Dwurzyńska, za rolę w filmie „Błazny”. Filmy z Konkursu Polskich Filmów Fabularnych biorą też udział w konkursie o Nagrodę Publiczności. Laureatem 17. edycji Mastercard OFF CAMERA był film „Lęk”, w reżyserii Sławomira Fabickiego.

Filmy, które zoabczymy w tym roku w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych Mastercard OFF CAMERA:

Innego końca nie będzie”, reż. Monika Majorek

Debiutancki film Moniki Majorek, zrealizowany według jej scenariusza, to poruszająca opowieść o sile wspomnień, konfrontowaniu się z traumą i próbie odbudowania rodzinnych relacji. "Innego końca nie będzie" imponuje szczerością, autentyzmem oraz znakomitymi kreacjami aktorskimi, z wcielającą się w rolę Oli Mają Pankiewicz.

Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski

To wielowymiarowa historia sportowca, jego wielkich triumfów na ringu, ale także opowieść o ludzkiej słabości. Burzliwe losy małżeństwa Heleny i Jerzego pokazują, jak wielka miłość wystawiana była na próbę za sprawą ogromnej popularności boksera, z którą nie do końca sobie radził. Tłem tej historii jest pełna kolorytu Warszawa lat 60. W główne role z dużym powodzeniem wcielili się Tomasz Włosok i Michalina Olszańska.

Lany poniedziałek”, reż. Justyna Mytnik

Fabularny debiut Justyny Mytnik, obok przejmującej historii, jaką opowiada, opiera się na dwóch bardzo interesujących rolach młodych aktorek – Julii Polaczek i Nel Kaczmarek. "Lany poniedziałek" to pełna symboliki opowieść o niełatwym wkraczaniu w dorosłość, „siostrzeństwie” i solidarności w cieniu traumy, przedstawiona z kobiecej perspektywy. Nowy ciekawy głos w polskim kinie.

Rzeczy niezbędne”, reż. Kamila Tarabura

Podstawą scenariusza pełnometrażowego debiutu Kamili Tarabury był głośny reportaż Katarzyny Surmiak-Domańskiej „Mokradełko” o ojcu molestującym córkę. "Rzeczy niezbędne", ze świetnie napisanymi kobiecymi postaciami, to zniuansowana opowieść o doświadczeniu przemocy, jej społecznym odbiorze oraz próbie zmierzenia się z przeszłością. W rolach głównych Katarzyna Warnke i Dagmara Domińczyk.

Sezony”, reż. Michał Grzybowski

Film Michała Grzybowskiego był jednym z odkryć ostatniego festiwalu w Gdyni. Świetnie napisany, mądrze poprowadzony, a do tego bardzo zabawny. W tej komedii o teatralnych aktorach, gdzie rzeczywistość miesza się z fikcją, a życie prywatne z zawodowym, trudnym emocjom towarzyszy zaskakujący, liryczny humor. Aktorski popis, nie tylko na pierwszym, ale i na drugim planie.

Simona Kossak”, reż. Adrian Panek

Film Adriana Panka to z jednej strony biograficzna opowieść o tytułowej bohaterce, z drugiej proekologiczna historia, przypominająca nam o tym, że degradacja środowiska naturalnego to jeden z palących współczesnych problemów. Dużą siłą filmu jest znakomita rola jednej z najciekawszych polskich aktorek - Sandry Drzymalskiej, która nie tyle zagrała, co na ten czas stała się Simoną Kossak.

Skrzyżowanie”, reż. Dominika Montean-Pańków

Fabularny debiut cenionej dokumentalistki Dominiki Montean-Pańków bazuje na niedopowiedzeniach. Wypadek z udziałem głównego bohatera, będący zawiązaniem akcji, stanowi dla reżyserki pretekst do rozważań na temat moralności, etyki, wyborów, jakie podejmujemy, co przywołuje skojarzenia z kinem Krzysztofa Kieślowskiego. W postać Tadeusza wciela się Jan Englert, dla którego to pierwsza główna filmowa rola od trzydziestu lat.

Światłoczuła”, reż. Tadeusz Śliwa

Film Tadeusza Śliwy ma dwa wymiary. To zmysłowa historia zauroczenia pomiędzy dwójką młodych ludzi, które przechodzi w poważne uczucie. A to wszystko w interpretacji Matyldy Gieżgno, debiutującej w głównej roli oraz znanego m.in. ze "Znachora" Ignacego Lissa.

Utrata równowagi”, reż. Korek Bojanowski

Pierwszy film w dorobku Korka Bojanowskiego podejmuje problem, który przez długi czas był tematem tabu. Mowa o przemocy psychicznej oraz nękaniu młodych aktorów w szkołach teatralnych i filmowych. Co ważne, robi to w sposób mocny i bezkompromisowy, ale jednocześnie odpowiedzialny.

Życie dla początkujących”, reż. Paweł Podolski

Pełnometrażowy debiut Pawła Podolskiego rzuca nowe światło na polskie kino wampiryczne. Oryginalne poczucie humoru w połączeniu z refleksją na temat kruchości życia i brakiem zgody na przemijanie tworzy prawdziwą mieszankę wybuchową.

Filmy z Konkursu Polskich Filmów Fabularnych będą pokazywane w ramach pokazów w kinie w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, którym będą towarzyszyły spotkania Q&A z twórcami i gwiazdami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska