TWIN PEAKS: OGNIU KROCZ ZE MNĄ | Twin Peaks: Fire walk with me, reż. David Lynch, USA/ Francja 1992, 134’
16 maja | piątek| 18:00
W rzece Wind River zostaje znalezione ciało nieletniej pracownicy seksualnej, Teresy Banks. Agenci FBI Chester Desmond (Chris Isaak) i Sam Stanley (Kiefer Sutherland) rozpoczynają śledztwo wśród obojętnych i średnio pomocnych mieszkańców miasteczka Deer Meadow. Wkrótce potem jeden z nich znika bez śladu. W drugiej części filmu śledzimy ostatnie siedem dni z życia Laury Palmer (Sheryl Lee), coraz bardziej osaczanej i doprowadzanej do szaleństwa przez tajemniczego Boba. Dziewczyna powoli dochodzi do przerażającego przekonania, że za potworem może kryć się jej ojciec.
W odróżnieniu od pełnego humoru, grającego z konwencjami kryminału i telenoweli „Miasteczka Twin Peaks”, „Ogniu krocz ze mną” jest niezwykle mroczne i poważne – co początkowo odrzuciło wielu krytyków i fanów serialu. Z czasem jednak maestria i wyobraźnia Davida Lyncha zdobyły uznanie, szczególnie za sprawą sukcesu stworzonego po latach trzeciego sezonu, który rozbudził miłość nowej fali widzów.
Walczące o Złotą Palmęw Cannes film „Ogniu krocz ze mną” to pozycja obowiązkowa – jeden z najbardziej fascynujących filmów lat 90., który warto oglądać wielokrotnie, by odkryć wszystkie jego sekrety.
TWIN PEAKS: BRAKUJĄCE ELEMENTY | Twin Peaks: The Missing Pieces, reż. David Lynch, USA 2014, 91’
16 maja | piątek | 20:30
Zabawa z płomieniami kończy się poparzeniem, flirt ze złem – splugawieniem, a każdorazowe odwiedzenie świata Laury Palmer – kolejnymi pytaniami. „Twin Peaks: Brakujące elementy” – choć nie udzielają odpowiedzi – podrzucają garść bezcennych wskazówek.
Pełnometrażowy film jest zbiorem scen, które nie znalazły się w finalnym montażu „Ogniu krocz ze mną”. W 34 sekwencjach ponownie trafiamy do Twin Peaks oraz Deer Meadow i otrzymujemy dopełnienie historii ostatnich dni życia Laury Palmer.
Dodatkowym smaczkiem dla fanów jest pojawienie się postaci znanych z serialu, które zostały pominięte w wersji kinowej – m.in. Pete’a Martella, Josie Packard, Nadine Hurley, Jednorękiego Mężczyzny, Hawka i szeryfa Trumana.
Do tej pory niemal niepokazywany na kinowych ekranach film stanowi prawdziwą ucztę dla fanów twórczości Davida Lyncha i portal do jeszcze głębszego wejścia w jego fascynujący świat snów, morderstw, sów i lasów oraz odwiecznej walki dobra ze złem.
DAVID LYNCH: ŻYĆ SZTUKĄ |David Lynch: The Art Life, reż. Olivia Neergaard-Holm, Rick Barnes, Jon Nguyen, USA/Dania 2016, 90’
18 maja | niedziela | 18:15
Wyjątkowy, intymny portret jednego z najbardziej przełomowych reżyserów naszych czasów.
Twórcy filmu na przestrzeni czterech lat nagrali ponad dwadzieścia rozmów z Davidem Lynchem, które następnie przekształciły się w niespełna półtoragodzinną, osobistą opowieść artysty o jego życiu, młodości, podejściu do sztuki i wizji kina.
Filmowiec wspomina swoje dzieciństwo w górzystej Montanie, wchodzenie w dorosłość w Filadelfii, próby rozpoczęcia kariery malarskiej, a w końcu – przygotowania do produkcji „Głowy do wycierania”.
„Żyć sztuką” to nie laurka wypełniona pochwałami na temat mistrza, lecz odważne otwarcie się na świat: opowieść o wewnętrznym mroku, tragediach i paraliżującym lęku, które Lynch przekuł w jedyną w swoim rodzaju artystyczną ekspresję.
Ufundowana oddolnie dzięki kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter, produkcja miała swoją światową premierę w oficjalnej selekcji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, a następnie rozkochała w sobie krytyków i kinomanów na całym świecie.
GŁOWA DO WYCIERANIA | Eraserhead, reż. David Lynch, USA 1977, 89’
19 maja | poniedziałek | 20:00
Legendarny debiut Davida Lyncha w odnowionej kopii 4K.
Przepełniony surrealistyczną symboliką i godnymi Davida Cronenberga mutacjami ciała, tworzonymi za pomocą praktycznych efektów specjalnych, film przedstawia przerażający portret lęku przed dorosłością i ojcostwem. Oto dzieło, które zainspirowało „Lśnienie”, „Pi” i twórczość legendarnego H.R. Gigera.
Harry Spencer (magnetyczny Jack Nance) to drukarz na urlopie, zamieszkujący przerażające i zniszczone, surrealistyczne amerykańskie miasto. Podczas niepokojącej kolacji zapoznawczej z rodzicami swojej ukochanej, Mary X (Charlotte Stewart), dowiaduje się, że wybranka urodziła jego zdeformowane dziecko. Po długim czasie związku na odległość muszą się natychmiast pobrać i stworzyć rodzinę. Szybko okazuje się jednak, że macierzyństwo przerasta Mary, która opuszcza Harry’ego. Pozostawiony samotnie w nowej roli, Harry osuwa się w coraz bardziej surrealistyczne wizje z elementami musicalowymi.
Oniryczny język narracji, mnogość niewytłumaczonych znaków i wymykający się poznaniu mroczny spirytualizm sprawiają, że „Głowa do wycierania” jest najbardziej tajemniczym i otwartym na interpretacje obrazem Lyncha. Sam reżyser nazwał go „snem o mroku i niepokoju”. Choć początkowo krytycy i publiczność odrzucili film, nazywając go wręcz „powodującym wymioty bezguściem”, z czasem dzieło zyskało status kultowy. Obecnie „Głowa do wycierania” regularnie pojawia się na listach najlepszych filmów lat 70. i uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć filmowego surrealizmu.
W 2004 roku film trafił do zbiorów słynnej amerykańskiej Biblioteki Kongresu („The Library of Congress”) jako jedno z dzieł „kulturowo, historycznie lub artystycznie istotnych”, zaś w plebiscycie prestiżowego Online Film Critics Society z 2010 roku został uznany za drugi najlepszy debiut w historii kina — tuż za „Obywatelem Kane’em” Orsona Wellesa.
ZAGUBIONA AUTOSTRADA |Lost Highway, rez. David Lynch, USA, Francja 1997, 134’
20 maja | wtorek| 19:00
Fascynująca, mroczna układanka mistrza onirycznej grozy – w kopii 4K.
Wymykający się łatwemu zrozumieniu i prostym wytłumaczeniom, kinofilski hołd dla kina noir i twórczości wielkich reżyserów przeszłości, takich jak Alfred Hitchcock, Maya Deren czy Robert Aldrich, z wybitną ścieżką dźwiękową stworzoną przez Angelo Badalamentiego oraz Trenta Reznora.
Saksofonista Fred (Bill Pullman w jednej ze swoich najlepszych ról) i jego żona Renée (Patricia Arquette) zaczynają otrzymywać tajemnicze wiadomości i kasety VHS. Jedna z nich okazuje się zawierać nagranie muzyka stojącego nad rozczłonkowanym ciałem partnerki; wkrótce po jej odtworzeniu bohater zostaje aresztowany i skazany na śmierć za morderstwo. Kilka dni później okazuje się jednak, że w celi znajduje się zamiast niego skonsternowany młody mechanik Pete (Balthazar Getty). To dopiero początek dziwnych wydarzeń, zawijających się w filmową wstęgę Möbiusa.
„Zagubiona autostrada” miała swoją światową premierę na festiwalu Sundance, a w rocznym podsumowaniu 1997 roku redakcja prestiżowego francuskiego magazynu „Cahiers du Cinéma” umieściła go na trzecim miejscu.
MULHOLLAND DRIVE | Mulholland Dr., reż. David Lynch, Francja / USA 2001, 145’
21 maja | środa | 19:00
Historia miłosna w mieście marzeń. Blondynka Betty Elms dopiero co przybyła do Hollywood, aby zostać gwiazdą filmową, kiedy spotyka enigmatyczną brunetkę cierpiącą na amnezję. W międzyczasie, gdy ta dwójka stara się rozwikłać tożsamość drugiej kobiety, filmowiec Adam Kesher wpada w kłopoty w trakcie castingu do swojego najnowszego projektu. Uwodzicielska i przerażająca wizja fabryki snów w Los Angeles Davida Lyncha to jedno z prawdziwych arcydzieł nowego tysiąclecia; opowieść o miłości, zazdrości i zemście jak żadna inna.
CZŁOWIEK SŁOŃ | The Elephant Man, reż. David Lynch, USA/ Wlk. Brytania 1980, 125’
22 maja | czwartek | 19:00
Koniec XIX wieku, wiktoriańska Anglia. Główną atrakcję jednego z londyńskich jarmarków stanowi objazdowy gabinet osobliwości, gdzie za drobną opłatą zobaczyć można przerażające wybryki natury. Uwagę młodego chirurga, doktora Fredericka Trevesa, przykuwa główny punkt programu, nazwany przez właściciela „Człowiekiem Słoniem”.
Deformacje ciała cierpiącego na zespół Proteusza mężczyzny szokują do tego stopnia, że „przedstawienia” nakazem policji zostają odwołane. Treves nie daje jednak za wygraną. Opłaca chciwego Bytesa, zapewnia sobie tym samym możliwość przebadania chorego Johna Merricka, wzbudzając tym nie lada sensację w środowisku medycznym.
Poważne stadium choroby połączone z nieludzkim traktowaniem bohatera powoduje konieczność dłuższej hospitalizacji. Treves urządza nowemu pacjentowi pokój w szpitalnej izolatce, większość czasu poświęcając teraz na studiowanie jego przypadku. Szybko odkrywa, że za wyglądem dziwoląga kryje się inteligentna i wrażliwa jednostka, której największym marzeniem jest to, by wieść w miarę normalne życie.
PROSTA HISTORIA | The Straight Story, reż. David Lynch, Francja, Wielka Brytania, USA, 1999, 112’
23 maja | piątek | 19:00
Film opowiada o sześciotygodniowej odysei Straighta, który postanawia pojednać się z chorym bratem. Nie rozmawiał z nim od ponad dziesięciu lat. Ponieważ już dawno odebrano mu prawo jazdy i w dodatku niedowidzi, postanawia wyruszyć w drogę jedynym dostępnym mu wehikułem - małym traktorem z przyczepą.
Przemierza 300 mil lokalnymi drogami, pośród pól i łąk Iowy i Wisconsin. Jedzie niespiesznie, by tak rzec, delektując się drogą, niczym wędrujący Wilhelm Meister Goethego, nie tyle jednak ucząc się życia, ile je sobie przypominając i porządkując najważniejsze wydarzenia.
Jadąc wolno może podziwiać zmieniający się krajobraz i kontemplować zachody słońca, ma czas na rozmowy z napotkanymi ludźmi, a na noc zatrzymuje się tam, gdzie akurat zastał go zmrok - na skraju lasu lub pola. Jest wolny - żyje pełnią życia, na swój sposób i w swoim tempie.
INLAND EMPIRE | Inland Empire, reż. David Lynch, Francja, USA 2006, 173’
24 maja | sobota | 19:00
Zamężna aktorka Nikki Grace (Laura Dern) gra w remake'u filmu o miłości, zdradzie i zemście, którego produkcja została przerwana z powodu śmierci dwojga odtwórców głównych ról. Artystkę łączy romans z jej filmowym partnerem – żonatym aktorem Devonem Berkiem. Trudno im ukryć ten związek przed współmałżonkami. Fikcja sprzed kamery coraz bardziej przypomina rzeczywistość, a na planie zdjęciowym zaczynają dziać się dziwne rzeczy.
Bilety: 30 zł
