Spis treści
Ilu jest uczniów w edukacji domowej w Polsce?
Z raportu Ministerstwa Edukacji i Nauki nt. edukacji domowej w Polsce wynika, że dzieci uczących się w domu to grupa prawie 1 proc. wszystkich uczniów (ok. 42 tys.), czyli ponad dwukrotnie więcej niż dwa lata temu.
W wywiadzie dla tygodnika „Do Rzeczy” minister edukacji i nauki wyznał, że obecnie nie jest to powód do zadowolenia. Zdaniem szefa resortu jest „wręcz przeciwnie, ponieważ nie mówimy tu wyłącznie o właściwej edukacji domowej”.
Edukacja domowa, czy patologia? Szef MEiN wyjaśnia
Minister Czarnek dodał, że „gdyby tak było [byłaby to edukacja domowa - przy. red.], to byłby to powód do zadowolenia”.
Świadczyłoby to o tym, że rodzice coraz częściej mają warunki, czas i środki finansowe, by brać bezpośrednio odpowiedzialność za edukację swoich dzieci - zauważył minister.
Jednak jego zdaniem, „te 42 tys. to nie jest niestety tylko właściwa edukacja domowa”. Dopytywany wyjaśnił, że „niestety, w części także patologia, która wyrosła na edukacji domowej, korzystając z przepisów o edukacji domowej (...) Mówimy przede wszystkim o tzw. szkołach w chmurze, które mają po kilkanaście tysięcy uczniów, z których wielu, zwłaszcza w szkołach ponadpodstawowych, omija obowiązek szkolny, korzystając z przepisów o edukacji domowej” - podkreślił szef MEiN.
Trzeba więc rozróżnić te dwie rzeczy. Edukację domową niezwykle szanuję i dlatego na samym początku swojego urzędowania podniosłem finansowanie edukacji domowej z poziomu 0,6 do 0,8. Co więcej, bronię tego poziomu finansowania przed zakusami samorządowców, którzy żądają ode mnie, bym obniżył to finansowanie do poziomu 0,2 lub 0,4. Musimy jednak stworzyć przepisy, które będą ograniczały patologię, i takie przepisy były w ustawie zawetowanej przez prezydenta - wyjaśnił Czarnek
Rozwiązaniem rejonizacja edukacji domowej
W rozmowie szef resortu edukacji ocenił, że rozwiązaniem takich problemów będzie „stacjonarne przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych ze zgłoszeniem do kuratorium oświaty, aby mogło ono zaplanować wizytę, oraz rejonizacja do województwa macierzystego i sąsiedniego”. Wówczas, jak wyjaśnił „w Szkole w Chmurze zostaliby klasyczni edukatorzy domowi”.
Przypomnijmy, że w 2023 roku, a także rok wcześniej, na początku 2022 roku prezydent zawetował tzw. ustawę Lex Czarnek, która m.in. zmieniała zasady edukacji domowej (czyli spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą) w Polsce. Chodziło wówczas o rejonizację, czyli możliwość bycia zapisanym przez ucznia do szkoły w swoim województwie, a także ograniczenie liczebności uczniów, których dana szkoła mogłaby mieć pod swoją pieczą w ramach edukacji domowej.
Edukacja domowa zyskuje popularność. Najnowszy raport nie po...
Źródło:
