Powstania listopadowe i styczniowe, krzyżacy oraz charakterystyka postaci - to tematy z jakim musieli zmierzyć się gimnazjaliści na dzisiejszym egzaminie gimnazjalnym obejmującym historię, wiedzę o społeczeństwie oraz język polski.
O godz. 9 uczniowie przystąpili do rozwiązywania godzinnego testu z historii i wiedzy o społeczeństwie.
W tej części uczniowie musieli rozwiązać 24 zadania zamknięte (w których należało wybrać prawidłową odpowiedź).
W teście pojawiły się zadania dotyczące wielu epok oraz wydarzeń historycznych. Gimnazjaliści musieli m.in. na podstawie ilustracji wybrać odpowiedni obszar geograficzny, na którym powstała cywilizacja grecka, wykazać się umiejętnością odczytywania wieków z osi czasu na przykładzie historii Rzymu, czy wybrać ilustracje, które odnoszą się do judaizmu.
Pojawiły się także zagadnienia z historii Polski, dotyczące m.in. walki z krzyżakami, wolnej elekcji, zaborów oraz powstań.
Zadania z wiedzy o społeczeństwie sprawdzały wiedzę gimnazjalistów m.in. na temat wyborów administracji publicznej w powiecie, czy dziedzin, za które odpowiadają poszczególne ministerstwa w Polsce.
O godz. 11 rozpoczął się trwający 90 minut sprawdzianem z języka polskiego. W tej części oprócz zadań zamkniętych pojawiły się także zadania otwarte. Uczniowie musieli wykazać się m.in. w umiejętnością tworzenia dłuższych wypowiedzi oraz analizowania i interpretacji tekstów literackich.
Pytania zamknięte odnosiły się m.in. do tekstu o odwadze.
Utworami, na których opierała się część z języka polskiego były natomiast "Potop" Henryka Sienkiewicza oraz "O żywocie ludzkim" Jana Kochanowskiego.
Gimnazjaliści musieli wykazać się też umiejętnością napisania charakterystyki postaci.
- Charakterystyka postaci dla wielu gimnazjalistów mogła okazać się zaskoczeniem, ponieważ większość młodzieży przygotowywała się do napisania rozprawki, która od kilku lat pojawiała się na egzaminach - mówi Joanna Próchnik, nauczycielka języka polskiego w gimnazjum nr 7 w Krakowie - Warto jednak zauważyć, że uczniowie mogli opisać dowolnego bohatera literackiego, który wykazał się odwagą, przez co większość z nich z pewnością poradziła sobie z zadaniem - dodaje Zaremba.
Zdanie to potwierdzają sami gimnazjaliści. - Wiedza o społeczeństwie była prosta, język polski raczej też - mówi Kinga Mroczka, uczennica 7 gimnazjum w Krakowie - Znacznie trudniejsza była historia, trzeba było rozpoznawać wydarzenia i fakty na podstawie map i ilustracji.
- To prawda, niektóre zadania były dziecinnie proste, z kolei inne były zbyt trudne - mówi kolega Kingi, Wojciech Maślany. - Ale charakterystyka postaci była w porządku. Opisałem Aragorna z "Władcy Pierścieni" J.R.R. Tolkiena - dodaje Wojciech.
Jutro gimnazjaliści napiszą egzamin z przedmiotów ścisłych.
O 9 rozpocznie się część przyrodnicza (biologia, chemia, fizyka i geografia), natomiast o 11 część matematyczna.
Ostatnim dniem egzaminów będzie czwartek, kiedy uczniowie zmierzą się z testem z języka obcego. Ten, podzielony będzie na obowiązkową część podstawową, oraz obligatoryjną cześć rozszerzoną.
Do egzaminu gimnazjalnego przystępują co roku wszyscy uczniowie trzecich klas gimnazjów. Jest on obowiązkowy, chociaż nie można go nie zdać. uzyskany przez uczniów wynik, brany jest pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.
W tym roku w do egzaminu przystąpi blisko 400 tysięcy gimnazjalistów w całym kraju. W Małopolsce egzamin zdaje prawie 36 tys. uczniów z 731 gimnazjum.
Egzamin gimnazjalny 2013: test z języka polskiego [ODPOWIEDZI]
Egzamin gimnazjalny 2013: test z historii i WOS [ODPOWIEDZI]
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+