- Tegoroczne wyniki badań są dość zaskakujące dla nas. Po raz pierwszy Polacy otwarcie przyznali, że czegoś nie wiedzą. Do tej pory uważali, że wiedza więcej niż wiedzieli w rzeczywistości. Tak naprawdę ze wszystkich zbadanych przez nas obszarów tylko inwestowanie i system emerytalny wypadły pozytywnie. Znacząco spadł także odsetek osób które poprawnie odpowiadają na pytania z zakresu zaciągania zobowiązań finansowych i wychodzenia z długów- tłumaczy w rozmowie z AIP Agnieszka Szczepanik, dyrektor Departamentu Edukacji Wonga Polska.
80 proc. Polaków dobrze ocenia swoje kompetencje w dziedzinie gospodarowania budżetem domowym i jest to najlepszy wynik w pytaniu o ocenę własnej wiedzy finansowej. Ankietowani w badaniu „Wiedza finansowa Polaków” realizowanego na zlecenie Kapitalni.org deklarują, że znają się także na płatnościach bezgotówkowych i płatnościach w internecie ( 73 proc.).
- Polacy po raz pierwszy wzięli odpowiedzialność za swoją edukację finansową. O 15 proc. wzrósł odsetek osób które stwierdziły, że tak naprawdę to my jesteśmy odpowiedzialni za swoją edukację finansową. W badaniu znacząco spadła rola szkoły jako tego podmiotu który edukuje konsumentów- mówi ekspert.
Nie czujemy się pewnie w sprawach związanych z przedsiębiorczością. 5 proc. z nas odpowiada, że ma dużą wiedzę o prowadzeniu firmy, a 26 proc. uważa, że średnią. Ponad połowa badanych przyznała się natomiast do bezradności kwestiach związanymi z podatkami, wychodzeniem z długów, ubezpieczeniami, korzystaniem z kredytów i pożyczek, czy inwestowaniem pieniędzy.
- Po badaniach z tamtego roku mieliśmy nadzieję, że tak naprawdę ta wiedza finansowa z roku na rok będzie wzrastać, niestety tak się nie stało. Wiedza finansowa Polaków nie tylko nie wzrasta ale też maleje. Z roku na rok wiemy coraz mniej. Może to być spowodowane różnymi czynnikami. Tak naprawdę z jednej strony może to być spowodowane tym, że mamy dość dobrą sytuację w tej chwili w kraju i zewsząd zapewniają nas, że rząd o nas zadba, że instytucje finansowe o nas zadbają i, że instytucje finansowe mają obowiązek dostarczania klientom dobrych, wiarygodnych i fajnych produktów finansowych- wylicza Szczepanik. - Z drugiej strony może to być wynikiem natłoku informacji. Nasi konsumenci stają się coraz bardziej selektywni. Wiedzą, że mają łatwy dostęp do wielu ważnych informacji i nie chcą przyswajać wiedzy niepotrzebnej- dodaje.
W tegorocznym teście mniej osób poprawnie odpowiedziało na pytania związane z pożyczaniem i wychodzeniem z długów. Ponad 50 proc. biorących udział w badaniu nie potrafi znaleźć najkorzystniejszej oferty pożyczki, a 61 proc. nie wie, co to jest okres bezodsetkowy. Niestety nie znamy także swoich praw. Ponad połowa z nas (55 proc.) z nas nie zdaje sobie sprawy, że w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku kredytowego, mamy prawo dowiedzieć się, jaka była tego przyczyna.
- Jeżeli już czegoś Polacy chcą się uczyć to chcą pozyskiwać wiedzę praktyczną, którą mogą wykorzystać w codziennym życiu chociażby do tego, żeby lepiej zarządzać swoimi finansami, budżetem domowym unikać pułapek finansowych, czy bardziej efektywnie oszczędzać- mówi Szczepanik.
Najlepiej radzimy sobie z tematami związanymi z oszczędzaniem i ochroną danych osobowych. Zachowujemy ostrożność w internecie. Z badania wynika ponadto, że coraz więcej osób uważa, że to na każdym z nas spoczywa obowiązek samodzielnego edukowania się o finansach.
