Jak zaczęła się Państwa przygoda z branżą pośrednictwa nieruchomości?
W dość nietypowy, jak na biuro nieruchomości, sposób – zaczynaliśmy w 2016 roku od realizacji projektów deweloperskich w Krakowie. Wraz z rozwojem tej linii biznesowej dostrzegliśmy, że naszym ogromnym atutem jest umiejętność budowania wartościowych relacji z klientami. Zdarzało się, iż mimo tego, że nasza oferta cieszyła się ogromnym zainteresowaniem i była dla nich atrakcyjna, to poszukiwali mieszkań np. w innej lokalizacji lub o innym metrażu. Postanowiliśmy więc poszerzyć naszą działalność i oferować również inne ciekawe projekty realizowane przez podmioty spoza naszej grupy kapitałowej. Za taką ścieżką rozwoju przemawiał też fakt, że jako deweloper potrzebowaliśmy większej wartości dodanej przez wspierające nas w sprzedaży biura pośrednictwa. Z punktu widzenia dewelopera łatwiej było dostrzec jego realne potrzeby.
Czy Pamięta Pan czego konkretnie brakowało w takiej usłudze?
Tak. Pamiętam, że zależało nam na skoncentrowaniu całego procesu sprzedaży w jednym miejscu. Chcieliśmy znaleźć podmiot, któremu moglibyśmy zaufać i mieć pewność, że działa w naszym interesie, umożliwiając nam skupienie się na działalności stricte deweloperskiej. W praktyce jednak często okazywało się, że pośrednik koncentrował się głównie na własnych korzyściach, pomijając naszą rolę jako partnera biznesowego. Uważam, że transparentność we współpracy jest niezwykle ważna, a dziś wiem, że to kluczowy aspekt, dzięki któremu możemy z powodzeniem świadczyć tego typu usługi.
Na czym w takim razie zbudowaliście jakość oferowanych usług pośrednictwa?
Przede wszystkim na dogłębnej znajomości rynku. W skład naszej grupy kapitałowej wchodzą spółki
deweloperskie, biuro nieruchomości oraz generalny wykonawca. Te trzy obszary działalności wzajemnie się uzupełniają, tworząc synergię i umożliwiając wymianę wiedzy. Rzadko zdarza się, aby biura nieruchomości miały dostęp do deweloperskiego know-how. My, dzięki niemu, możemy oferować usługi najwyższej jakości – znamy się nie tylko na stronie transakcyjnej, ale także na całym procesie deweloperskim. Możemy więc być ogromnym wsparciem zarówno dla klientów szukających wymarzonego mieszkania, jak i dla deweloperów powierzających nam obsługę sprzedażową ich inwestycji.
Czy jako grupa spółek działacie na wielu rynkach czy skupiacie się na rynku krakowskim?
Na ten moment skupiamy się na naszej działalności w Krakowie. Bardzo dobrze czujemy ten rynek. Dokładnie znamy lokalną ofertę, a także perspektywy i wyzwania poszczególnych dzielnic. To jeden z naszych atutów. Wraz z rozwojem działalności będziemy szukać możliwości poszerzenia oferty również o inne miasta.
Co jeszcze Pana zdaniem powinno wyróżniać agencje nieruchomości i samych pośredników, aby dostarczać klientom najwyższą jakość usług i budować zaufanie?
Uważam, że agenci powinni zawsze z pełnym przekonaniem działać w interesie strony, którą reprezentują, a nie w swoim własnym. W Devely dbamy o to, aby ich wynagrodzenie wynikało z pracy przynoszącej realne korzyści, czyli autentycznego wsparcia deweloperów w sprzedaży lub klientów indywidualnych w transakcjach.
W działalności na rynku wtórnym dobry agent musi posiadać umiejętności pozwalające poprowadzić klientów przez cały proces tak, aby uniknąć błędów transakcyjnych, np. prawnych. Nie powinien jednak przypisywać sobie kompetencji prawnika, doradcy podatkowego czy architekta. Ważne, aby współpracował z wykwalifikowanymi specjalistami, co pozwoli przeprowadzić klienta bezpiecznie przez sprzedaż i zakup nieruchomości.
A czy często spotyka się Pan ze stereotypami na temat agentów nieruchomości?
Niewątpliwie takie stereotypy istnieją – zdarza się, że przedstawiciele branży są postrzegani jako osoby, których praca polega jedynie na wystawieniu ogłoszenia nieruchomości w Internecie. W rzeczywistości jednak zawód agenta nieruchomości jest znacznie bardziej złożony.
Aby skutecznie sprzedać nieruchomość, potrzeba dużego zaangażowania – od przygotowania domu (home staging), przez profesjonalne zdjęcia, analizę rynku i podkreślenie atutów, po zrozumienie potrzeb zarówno sprzedającego, jak i kupującego. Do tego dochodzi wiele spotkań oraz ustalanie wartości mieszkania, szczególnie w kontekście oczekiwanego czasu transakcji. Wystawienie ogłoszenia na portalu nieruchomościowym to jedynie ułamek widocznej pracy. Warto pamiętać, że często finalny odbiorca oferty pochodzi z wewnętrznych baz biura, a nie z portali internetowych.
Uważam, że stereotypy w dużej mierze wynikają z braku zaufania do etyki agentów – a ona w tym zawodzie jest kluczowa.
Co jeszcze oprócz etyki pracy jest kluczowe w zawodzie agenta? Jakie rady dałby Pan osobom, które chcą rozpocząć karierę w tej branży?
Bardzo ważna jest umiejętność słuchania klientów. Bez względu na to, czy mowa o transakcji za 300 tys. zł, czy za 3 mln zł, zakup nieruchomości jest ważnym momentem w życiu. Każdy z klientów potrzebuje indywidualnego podejścia i poczucia, że kupuje coś jak najbardziej zbliżonego do swojego wymarzonego mieszkania czy domu. To kluczowy aspekt i każdorazowo zwracamy uwagę naszym agentom, by nie zapominali z jak dużymi emocjami wiąże się zakup własnego mieszkania i jak ważne jest wsparcie w podjęciu odpowiedniej decyzji. Istotne jest także pozytywne nastawienie do świata, pracowitość oraz zdolności interpersonalne.
Budowa relacji opartych na zaufaniu wymaga odpowiednich predyspozycji i wiedzy. To nie jest praca dla każdego, dlatego osoby, które chcą spróbować swoich sił w tej branży, powinny być tego świadome. Na początku drogi warto znaleźć biuro z dobrym system szkoleń, pozwalające na poznanie rynku i dające satysfakcję ze zdobywania wiedzy i rozwoju kompetencji. Fundamentalna jest osobista chęć rozwoju i dostarczania wartości klientom, a adekwatne wynagrodzenie i satysfakcja z pracy na pewno przyjdą z czasem.
*Lider Nieruchomości to ranking biur nieruchomości, które dbają o najwyższą jakość ogłoszeń na Otodom, najpopularniejszym w Polsce serwisie internetowym wspierającym w kupnie, sprzedaży i najmie nieruchomości. W każdym kwartale biura otrzymują odznaczenia Lidera Jakości i Lidera Jakości Pro, dzięki którym klienci mogą wybrać wiarygodnego partnera do współpracy. Dodatkowo, wyróżniane jest TOP 100 najlepszych biur w Polsce.