18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Fikcyjne kolejki na stronie NFZ. Poradnie nie aktualizują list oczekujących

Anna Górska
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Paweł Miecznik
Aby nie czekać w długiej kolejce na zabieg lub wizytę u specjalisty, można sprawdzić obłożenie danej przychodni na stronie internetowej NFZ. Problem w tym, że szpitalom i poradniom w Krakowie nie chce się aktualizować list pacjentów oczekujących na wizytę.

W efekcie, z danych na stronie internetowej małopolskiego NFZ pacjent dowiaduje się np., że w poszczególnych poradniach w ogóle nie ma kolejek i brak oczekujących. Gdy jednak próbuje się zapisać do specjalisty, okazuje się to niemożliwe, bo w tym roku wszystkie wolne terminy są wyczerpane. Pacjenci zmagają się z tym absurdem na co dzień, i to od wielu lat. NFZ zaś bezradnie rozkłada ręce, nie mając pomysłu jak zdyscyplinować szefów ośrodków zdrowia do regularnego uzupełniania danych.

Pani Jadwiga chciała zarejestrować się do okulisty. Ucieszyła się, gdy na stronie internetowej małopolskiego NFZ znalazła listę poradni okulistycznych z wykazem czasu oczekiwania na poradę. Zaczęła telefonować do tych, które miały przyjmować najszybciej. I tu niemiła niespodzianka. W poradni "Med Skarpa" Czytelniczka usłyszała, że nowych pacjentów w tym roku nie przyjmują. Według danych NFZ, czas oczekiwania w "Med Skarpie" wynosi 9 dni.

Poradnia "Vadimed" również w tym roku zakończyła zapisy pacjentów. NFZ zaś informuje, że na poradę trzeba tu czekać 72 dni. Poradnia "Złota Jesień", podobnie jak dwie poprzednie, nie nie ma wolnych terminów do końca roku, zaś na stronie NFZ dowiadujemy się, że czas oczekiwania wynosi 70 dni. Panią Jadwigę odesłano z kwitkiem też w Centrum Medycyny Profilaktycznej, mimo że według NFZ pacjent musi poczekać 64 dni i otrzyma poradę.

- Po co ta zabawa w kotka i myszkę na stronie NFZ? - zastanawia się kobieta. - Po co pokazuje się te dane z czasem oczekiwań, jeżeli poradnia w ogóle już nie rejestruje na bieżący rok? Ktoś zbiera te fikcyjne dane i bierze za to pieniądze - oburza się Czytelniczka.

Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda sytuacja z kolejkami w innych specjalistycznych poradniach. Efekt podobny jak w okulistyce (patrz ramka).

Dyrektorzy placówek nie potrafią wytłumaczyć, skąd takie rozbieżności. - Nie powinno ich być - mówi Ewa Kucharska, szefowa "Vadimedu".

- Sprawdzę w rejestracji dane, może coś nie zostało wpisane i stąd te rozbieżności? - zastanawia się Joanna Kalita, szefowa "Med Skarpa".

Anna Prokop-Staszecka, szefowa Szpitala im. Jana Pawła II, przyznaje, że brakuje aktualizacji danych on-line, stąd chaos w kolejkach.

Tymczasem od 2004 r. aktualizacja list pacjentów jest obowiązkiem każdej placówki, która ma kontrakt z NFZ. Miało to ułatwić pacjentom dostęp do informacji, a tym samym wybór przychodni, w której chcą się leczyć.
- Nie mamy żadnego wpływu na wiarygodność tych danych - rozkłada ręce Jolanta Pulchna z małopolskiego NFZ. Jeśli przychodnia potraktuje temat pobieżnie, pozbawi pacjenta wiarygodnej informacji. Rzecznik dodaje, że do tej pory nie udaje się zdyscyplinować szefów placówek.

Sprawdź terminy w poradniach

Małopolskie Centrum Alergologii, os. Piastów
NFZ: brak osób oczekujących; rejestracja: najbliższy termin na listopad.
Poradnia alergologiczna, Szpital Wojskowy
NFZ: 21 osób oczekujących; rejestracja: najbliższy termin na koniec listopada, początek grudnia.
Poradnia endokrynologiczna, os. Na Kozłówce
NFZ: 31 oczekujących, rejestracja: nie ma miejsc do końca roku.
Poradnia kardiologiczna Szpitala im. Narutowicza
NFZ: brak oczekujących, rejestracja: brak miejsc w tym roku.
Poradnia urologiczna, Centrum Onkologii, ul. Garncarska
NFZ: brak osób oczekujących; rejestracja: w ogóle nie ma takiej poradni!

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sz
Proszę mi powiedzieć po tym artykule jaką wg Państwa rolę w systemie opieki medycznej w Polsce pełni NFZ ?
G
Gość
Pani Pulchna, co to za odpowiedz - nie da sie. To pisac skargi do ustawodawcy, żeby to poprawili - tym razem wam sie nie chce, co? I tak to sie toczy. Pacjent to taki niepotrzebny dodatek do systemu.
s
s.
Ale trzeba chcieć. Metod są setki tylko trzeba zechcieć jakąś zastosować. A podejście mogłoby być bardzo proste, nie było chętnych na zabiegi zapisanych na liście, to znaczy że zabiegi się nie odbyły i refundacja się nie należy.
a
armia
Od zawsze NFZ---bał się "dotykać" lekarzy - gdyż to- oni- o WSZYSTKIM decydują żaden system im się nie podoba---a
czy kiedykolwiek zdarzyło się żeby kolega ... kolegę dyscyplinował.!?? szczególnie w resorcie zdrowia .
j
jar
Jak to nie ma możliwości dyscyplinowania dyrektorów placówek? Ustawa o o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawiera informacje, jakie kary można stosować, można również nie kontraktować świadczeń, a to na pewno zdyscyplinuje odpowiedzialnych za ten chaos.
Dodaj ogłoszenie