https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Firma Skanska zbuduje obwodnicę Zatora. Zainkasuje za to prawie 80 mln złotych

Małgorzata Gleń
Zator z lotu ptaka. Teraz DK 28 przebiega przez Rynek
Zator z lotu ptaka. Teraz DK 28 przebiega przez Rynek Archiwum UM w Zatorze
Tiry wreszcie przestaną jeździć przez Rynek w Zatorze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę 2,1 km odcinka obwodnicy Zatora. To jeden z potentatów na rynku - firma Skanska. Wybrana została w trybie dialogu konkurencyjnego. - Zastosowaliśmy tę niecodzienną procedurę z uwagi na innowacyjny charakter inwestycji wykorzystującej metodykę BIM (ang. Building Information Modeling) - wyjaśnia Monika Skrzydlewska z GDDKiA. Droga ma kosztować 78,6 mln zł.

Trzy firmy były zainteresowane budową obwodnicy Zatora. Mostostal Warszawa, Strabag i właśnie Skanska.

Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób.

- Zastosujemy metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych - komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie - podkreśla Monika Skrzydlewska, starszy specjalista GDDKiA, oddział w Krakowie.

Jak dodaje, dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.  

To pilotażowy program

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano właśnie budowę obwodnicy Zatora. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).   
- Wykonawcę budowy wybraliśmy nie poprzez stosowany zwykle w takich sytuacjach przetarg nieograniczony, ale w innym trybie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych – dialogu konkurencyjnym. W pierwszym etapie tej procedury zgłosiło się do nas sześć firm. Spośród nich wybraliśmy trzy, z którymi prowadziliśmy zasadniczy dialog - opowiada Monika Skrzydlewska. 

Celem tej procedury było wspólne wypracowanie założeń opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie obszaru BIM, tak, żeby przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizować.

Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej. 

Obwodnica Zatora - parametry

Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (koło Energylandii) do stacji paliw przy DK28 przy ul. Wadowickiej. Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.   

Pod obwodnicą będą dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Przewidziano też jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.    

Droga ma być gotowa za dwa lata.

Rozbudowa Parku Rozrywki Energylandia w Zatorze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska