Trzy firmy były zainteresowane budową obwodnicy Zatora. Mostostal Warszawa, Strabag i właśnie Skanska.
Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób.
- Zastosujemy metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych - komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie - podkreśla Monika Skrzydlewska, starszy specjalista GDDKiA, oddział w Krakowie.
Jak dodaje, dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.
To pilotażowy program
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano właśnie budowę obwodnicy Zatora. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
- Wykonawcę budowy wybraliśmy nie poprzez stosowany zwykle w takich sytuacjach przetarg nieograniczony, ale w innym trybie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych – dialogu konkurencyjnym. W pierwszym etapie tej procedury zgłosiło się do nas sześć firm. Spośród nich wybraliśmy trzy, z którymi prowadziliśmy zasadniczy dialog - opowiada Monika Skrzydlewska.
Celem tej procedury było wspólne wypracowanie założeń opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie obszaru BIM, tak, żeby przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizować.
Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej.
Obwodnica Zatora - parametry
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (koło Energylandii) do stacji paliw przy DK28 przy ul. Wadowickiej. Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Pod obwodnicą będą dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Przewidziano też jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
Droga ma być gotowa za dwa lata.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Velo Soła jak magnes przyciąga rowerzystów. To trasa z pięknymi widokami
- Duże zmiany w rozkładach jazdy pociągów z Krakowa do Oświęcimia
- Czwarty sezon hokejowej drużyny akademickiej w Oświęcimiu
- Turyści z całej Polski i z zagranicy przyjeżdżają do Oświęcimia na zamek
- Ochotnicza Straż Pożarna w Oświęcimiu świętowała jubileusz 150-lecia
- Zabytkowa kopalnia Jawiszowice ma szansę być hitem turystycznym regionu
Rozbudowa Parku Rozrywki Energylandia w Zatorze
