https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ford Mustang Mach-E GT 91 kWh 487 KM. Test cz. 3 - zużycie energii

Kamil Rogala
Przed testem nie oczekiwaliśmy, że Mustang Mach-E GT stanie się świetnym samochodem miejskim, który zapewni imponujący zasięg i rekordowo niskie zużycie energii. Wysoka moc daje świetne osiągi i imponującą dynamikę, ale wbrew pozorom, tak świetne parametry wcale nie oznaczają, że auto będzie mniej wygodne, zmusi do kompromisów czy ograniczy funkcjonalność. W zasadzie pod tym względem wersja GT w ogóle nie różni się od innych wariantów w ofercie. Bagażnik jest tak samo pojemny i praktyczny, przestrzeni nie brakuje, sportowe fotele są tak samo (a może i bardziej) wygodne, a moc i dynamika nie muszą przerażać i zmuszać do ciągłego pilnowania się podczas ruszania czy włączania się do ruchu. Zużycie energii jest po prostu bardzo przyzwoite, a całokształt pokazuje, że to jeden z lepszych elektryków tej klasy na rynku.
Przed testem nie oczekiwaliśmy, że Mustang Mach-E GT stanie się świetnym samochodem miejskim, który zapewni imponujący zasięg i rekordowo niskie zużycie energii. Wysoka moc daje świetne osiągi i imponującą dynamikę, ale wbrew pozorom, tak świetne parametry wcale nie oznaczają, że auto będzie mniej wygodne, zmusi do kompromisów czy ograniczy funkcjonalność. W zasadzie pod tym względem wersja GT w ogóle nie różni się od innych wariantów w ofercie. Bagażnik jest tak samo pojemny i praktyczny, przestrzeni nie brakuje, sportowe fotele są tak samo (a może i bardziej) wygodne, a moc i dynamika nie muszą przerażać i zmuszać do ciągłego pilnowania się podczas ruszania czy włączania się do ruchu. Zużycie energii jest po prostu bardzo przyzwoite, a całokształt pokazuje, że to jeden z lepszych elektryków tej klasy na rynku. Kamil Rogala
W trzeciej i zarazem ostatniej części naszego testu Forda Mustanga Mach-E GT skupiliśmy się przede wszystkim na zużyciu energii w różnych warunkach. W końcu to bardzo mocny i szybki elektryczny SUV, więc zużycie energii również powinno być wysokie, prawda? Okazuje się, że nie zawsze, choć z pewnością nie jest to model, który bije rekordy zasięgów. Jak spisywał się podczas codziennej eksploatacji?

Spis treści

Ford Mustang Mach-E GT. Zużycie energii w różnych warunkach

Ford Mustang Mach-E GT to samochód elektryczny, który stanowi próbę połączenia dziedzictwa kultowego modelu Mustang z wymogami współczesnej elektromobilności. Analiza przeprowadzonych testów drogowych pozwala stwierdzić, że producent osiągnął w tym zakresie zadowalający kompromis. Mach-E GT imponuje dynamiką przyspieszenia, osiągając 100 km/h w czasie około 4 sekund. Jednocześnie, precyzyjnie zestrojony układ kierowniczy i zawieszenie zapewniają wysoki komfort prowadzenia i stabilność pojazdu zarówno w warunkach miejskich, jak i na trasie. Jakiś czas temu mieliśmy słabszą wersję z napędem AWD, ale z mniejszą baterią, która stanowiła pewien problem i nie dawała swobody, jeśli chodzi o zasięg. Tutaj, mimo zdecydowanie wyższej mocy, większa bateria i rozsądne zużycie energii pozwalały pokonać znacznie dłuższy dystans bez zmartwień i nerwowego poszukiwania ładowarki.

Ford Mustang Mach-E GT 91 kWh 487 KM. Test cz. 3 - zużycie energii

W cyklu miejskim, przy umiarkowanym stylu jazdy, zużycie energii zazwyczaj utrzymywało się na poziomie 17-20 kWh/100 km. Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku dynamicznej jazdy, z częstym przyspieszaniem i hamowaniem, zużycie energii wzrasta nawet do 23-25 kWh/100 km. Analogiczne wartości odnotowano podczas jazdy z prędkościami autostradowymi (100-120 km/h).
Deklarowany przez producenta zasięg maksymalny na poziomie 490 km w realnych warunkach eksploatacyjnych przełożył się na około 350-400 km. Warto podkreślić, że na zasięg wpływa szereg czynników, w tym temperatura otoczenia, styl jazdy oraz korzystanie z systemów komfortu (klimatyzacja, ogrzewanie). Testy przeprowadzone w warunkach letnich (temperatura często powyżej 25-30°C) wykazały wzrost zużycia energii o kilka kWh/100 km, co jest związane zarówno z koniecznością schłodzenia wnętrza pojazdu, jak i odrobinę zmniejszoną efektywnością baterii w wysokich temperaturach (konieczność jej schłodzenia przy dłuższej jeździe. W optymalnych warunkach atmosferycznych (około 20°C) można oczekiwać spadku zużycia energii o 1-2 kWh/100 km.

Ford Mustang Mach-E GT 91 kWh 487 KM. Test cz. 3 - zużycie energii

Oto skrócony raport z danymi liczbowymi i podsumowaniem:
Zużycie energii (kWh/100km):

  • miasto: Około 17-20 kWh/100km. Jazda w mieście z częstym przyspieszaniem i hamowaniem, korkami i światłami, prowadzi do zwiększonego zużycia energii. Regeneracja energii podczas hamowania pomaga odzyskać część energii, ale nie kompensuje straty w pełni. Szkoda, że stopień rekuperacji nie jest regulowany, ale na pochwałę zasługuje obecność funkcji pozwalającej na tzw. jazdę z wykorzystaniem tylko pedału przyspieszenie. Po odpuszczeniu gazu, rekuperacja działa aż do całkowitego zatrzymania. Przy odpowiedniej wprawie, z pedału hamulca można korzystać tylko w sytuacjach awaryjnych;
  • trasa: Około 19-22 kWh/100km. Przy stałej prędkości na autostradzie lub drodze ekspresowej zużycie energii jest niewiele wyższe niż w mieście. Optymalna prędkość dla minimalizacji zużycia to zazwyczaj około 90-110 km/h;
  • zużycie energii po pokonaniu ok. 3200 kilometrów – 20 kWh/100 km.
Ford Mustang Mach-E GT 91 kWh 487 KM. Test cz. 3 - zużycie energii

Ford Mustang Mach-E GT. Podsumowanie

Przed testem nie oczekiwaliśmy, że Mustang Mach-E GT stanie się świetnym samochodem miejskim, który zapewni imponujący zasięg i rekordowo niskie zużycie energii. Wysoka moc daje świetne osiągi i imponującą dynamikę, ale wbrew pozorom, tak świetne parametry wcale nie oznaczają, że auto będzie mniej wygodne, zmusi do kompromisów czy ograniczy funkcjonalność. W zasadzie pod tym względem wersja GT w ogóle nie różni się od innych wariantów w ofercie. Bagażnik jest tak samo pojemny i praktyczny, przestrzeni nie brakuje, sportowe fotele są tak samo (a może i bardziej) wygodne, a moc i dynamika nie muszą przerażać i zmuszać do ciągłego pilnowania się podczas ruszania czy włączania się do ruchu. Zużycie energii jest po prostu bardzo przyzwoite, a całokształt pokazuje, że to jeden z lepszych elektryków tej klasy na rynku.

Ford Mustang Mach-E GT – zalety:

  • auto w tej wersji wygląda bardzo dobrze;
  • bardzo dobra jakość wykonania i materiałów (z kilkoma drobnymi wyjątkami);
  • duży i początkowo przerażający rozmiarem, ale bardzo wygodny i responsywny ekran;
  • świetnie opracowany system SYNC;
  • sprawnie działający system przycisków do otwierania drzwi E-Latch;
  • mnóstwo przestrzeni w środku;
  • przy odpowiedniej wprawie, bardzo oszczędny napęd;
  • niezły komfort podróży;
  • rewelacyjne osiągi.

Ford Mustang Mach-E GT – wady:

  • w wyposażeniu dodatkowym nie znajdziemy w zasadzie nic, oprócz lakieru;
  • sporadyczne błędy w odczycie zużycia energii;
  • jeśli ktoś na siłę szuka klimatu legendy, może być rozczarowany.

Porównanie Ford Mustang Mach-E GT 487 KM do wybranych konkurentów:

 

Ford Mustang Mach-E GT 487 KM (AT1)

Hyundai Ioniq 5 N Performance 650 KM (AT1)

Tesla Model Y Performance 534 KM (AT1)

Cena (zł, brutto)

od 358 000

od 369 900

od 257 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Długość/szerokość (mm)

4743/1930

4715/1940

4751/1921

Wysokość (mm)

1613

1585

1624

Rozstaw osi (mm)

2987

3000

2890

Pojemność bagażnika (l)

402/1345

480/1540

971/2158 (VDA)

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

2268

2200

1997

Pojemność baterii netto (kWh)

91

80

75

Deklarowany zasięg (km)

490

448

514 (WLTP)

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

Osiągi

 


 

Moc (KM)

487

650

534

Moment obrotowy (Nm)

950

b.d.

660

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

4,1

3,4

3,7

Prędkość maksymalna (km/h)

200

260

250

Zużycie energii (kWh/100km)

21 (WLTP)

21,2 (WLTP)

17,3 (WLTP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska