Fundusz Promocji Roślin Oleistych ma wspierać: promocję roślin oleistych i produktów pszczelich, udział w wystawach i targach, badania rynkowe oraz badania naukowe i prace rozwojowe. Swoją działalność rozpoczął 1 sierpnia 2019.
Przypomnijmy. W maju minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski zapowiedział: Tworzymy nowy fundusz promocji dotyczący rzepaku i roślin białkowych. Producenci tych roślin zgodzili się, aby w ramach tego funduszu, z ich pieniędzy, z ich składki, część środków trafiała do pszczelarzy.
Podczas czerwcowego posiedzenia sejmowej komisji rolnictwa pojawił się zarzut ze strony Greenpeace Polska. - Widzimy ogromne obawy co do korzyści, jakie ten fundusz miałby niby przynosić pszczołom, jak też i samym pszczelarzom. Naszym zdaniem, fundusz jest jakiegoś rodzaju przekupstwem i służy wyłącznie biznesowi a nie pszczelarzom czy społeczeństwu - stwierdziła Dominika Sokołowska.
- Współpraca odbywa się na szczeblu pole - ule, w terenie, a tu miałaby przełożenie na konkretne działania na szerszym szczeblu i nie jest to element przekupstwa - podkreślił Juliusz Młodecki, prezes zarządu Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych. - To nie jest element przekupstwa a element – z naszej strony i ze strony środowiska pszczelarskiego – takiego rozumienia problemu, że my ze sobą ściśle współpracujemy. Pszczelarze nie mogą funkcjonować, jeśli nie będą mieli głównego pożytku, jaki stanowi kwitnący rzepak.
Dodajmy, że na podstawie przepisów o funduszach promocji stworzone zostały fundusze promocji: mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego i ryb.
_______________________
Agro Pomorska odcinek 70
