Spis treści
Jednocyfrowa inflacja we wrześniu
– We wrześniu 2023 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w porównaniu do września 2022 r. o 8,2 proc. – poinformował w pierwszej połowie października Główny Urząd Statystyczny. Jednocześnie dodano, że w porównaniu do sierpnia 2023 r. obniżyły się o 0,4 proc.
– Do wartości jednocyfrowych hamuje również dynamika wskaźnika bazowego, która z 10 proc. r/r w sierpniu obniżyła się o przeszło 1 pkt proc. Ceny konsumenckie w Polsce nie wzrosły piąty miesiąc z rzędu. W mijającym miesiącu ceny obniżyły się aż o 0,4 proc. m/m, czyli najbardziej od 2016 roku – wskazał w przesłanym nam komentarzu Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl.
O ile więcej wydajemy na zakupy?
Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że we wrześniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku utrzymała się praktycznie na tym samym poziomie – wyniosła 285,05 zł (wzrost o 0,03 zł).
Autorzy raportu wskazują, że niewielkie wzrosty cen odnotowano w pięciu sieciach, a w pozostałych ośmiu ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego po raz kolejny miał miejsce w sieci Biedronka (6,39 proc.) a największy wzrost w sklepach POLOmarket (4,73 proc.)
– Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci POLOmarket, w którym średnia cena koszyka we wrześniu 2023 r. była wyższa aż o 54,46 zł niż przed rokiem, tj. o 20,65 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Biedronka (13,92 proc.), Lidl (4,54 proc.) i Auchan (2,45 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 9,28 proc. z 260,84 zł we wrześniu 2022 r. do 285,05 zł we wrześniu 2023 r. – podano.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 194,14 zł (mniej o 17,87 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 344,99 zł (mniej o 4,87 zł niż w sierpniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2023 r. wyniosła 150,85 zł.
Gdzie po najtańsze zakupy. W pierwszej trójce Biedronka, Lid...
– Naszym zdaniem jesienią sieci handlowe będą mocno rywalizować o klientów i ich portfele. Walka między największymi graczami jest już wyraźnie widoczna, świadczy o tym choćby fakt, że po raz drugi z rzędu obserwujemy zmianę na fotelu lidera, który po Lidlu obecnie zajęła Biedronka – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Zmiana lidera najtańszych zakupów. Najniższe ceny w Biedronce
Z wrześniowego badania wynika, że Lidl nie nacieszył się długo tytułem najtańszej sieci handlowej. Nowym liderem na liście najtańszych sklepów została Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 216,85 zł. To spadek o 11,85 zł, czyli o 5,07 proc. mniej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.
– Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,93 zł (Lidl) i 9,51 zł (Auchan) – podano w raporcie i dodano, że najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2023 r. odnotowało w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 318,15 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 263,95 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery - 355,07 zł. We wrześniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 0,84 zł mniej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (285,05 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.