Jak wyliczył Główny Urząd Statystyczny (GUS), bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 0,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -1,9.
Wśród składowych wskaźnika, spadek odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,2 p. proc.), przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,7 p. proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 0,6 p. proc.). Nieco wyższe, niż przed miesiącem, wartości wystąpiły dla wskaźników dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 0,9 p. proc.) i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,3 p. proc.).
Dużo więcej optymizmu niż przed rokiem
W porównaniu do lutego 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 4,3 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -3,6.
Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęła poprawa ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 4,5 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 0,9 p. proc.). Obniżyły się natomiast oceny dotyczące możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek odpowiednio o 1,7 i 0,7 p. proc.).
W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 4,6 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2016 r.
