- Problem jest znany od lat 50- tych ubiegłego stulecia. Natomiast do tej pory głównie debatowało się czy to jest prawda, czy jednak wymysł. Film rozpoczynający naszą konferencję pt. Czy czeka nas koniec? - wyraźnie mówi o tym, że zmiany klimatyczne są, pokazaliśmy wyraźnie jakie są ich efekty. Tutaj nie ma tej czasoprzestrzeni, żeby dyskutować na ten temat, tylko trzeba przedsięwziąć konkretne akcje, konkretne działania- tłumaczy w rozmowie z AIP dr Katarzyna Michniewska, ekonomista środowiskowy.
Jak tłumaczą eksperci, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć co jest największym problemem, jeżeli chodzi o ekologiczne podejście przedsiębiorców, ponieważ jest ich bardzo dużo.Jako główne wymieniany jest brak segregacji odpadów oraz marnotrawienie ogromnych ilości pożywienia. Chodzi tutaj nie o samo wyrzucanie żywności, ale o wszelkie koszty logistyczne, czyli zużytej wody czy transportu. Poważnym problemem jest również nieokiełznana konsumpcja, która na co dzień powoduje, ze ta ilość odpadów rośnie, bardzo często nie do końca w przemyślany sposób kupowane dobra trafiają do środowiska naturalnego w sposób niekontrolowany.
Bycie eko w biznesie opłaca się nie tylko konsumentom, ale również samym przedsiębiorcom. A jak tłumaczą eksperci, biznes i ekologia idealnie się uzupełniają, chociaż Polsce w porównaniu do krajów wysoko rozwiniętych, zajęło sporo czasu, żeby to zrozumieć.
Z punktu widzenia biznesu, ochrona środowiska jest w coraz większym stopniu jest takim obszarem, w który warto inwestować. Oczywiście nie wszyscy i nie we wszystkie obszary. W dodatku to jest taki temat, który od niedawna stał się popularny- wyjaśnia prof. dr hab. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmiońskiego. - Jak teraz patrzymy na kraje szybko rozwijające się, np. Chiny, to oni od razu inwestują bardzo dużo w ochronę środowiska, ponieważ rozumieją, że to zwiększa konkurencyjność- mówi.
Zdaniem prof. Roka, w Polsce włożono dużo pracy w to, żeby ta ochrona środowiska z punktu widzenia środowiska biznesu, była czymś opłacalnym. Z kolei zdaniem Piotra Grodkiewicza temat ochrony środowiska dla przedsiębiorcy w Polsce czy na świecie na dzień dzisiejszy jest wyzwaniem. Jednak tego wyzwania będzie musiał się podjąć każdy przedsiębiorca, każda firma, która chce pozostać na rynku i efektywnie na nim działać.
- Realizację takiego wyzwania przedsiębiorca powinien zacząć od uświadomienia sobie pewnych szans i zagrożeń, jakie to wyzwanie za sobą niesie. Szansą dla przedsiębiorców są coraz bardziej świadomi konsumenci, którzy wymagają od przedsiębiorcy, żeby ten był ekologicznie odpowiedzialny, dbał o to, jak firma wpływa na środowisko naturalne i jak jego produkty wpływają na to środowisko- tłumaczy Piotr Grodkiewicz, M&M Consulting. - Jest to szansa, która może wyróżnić danego przedsiębiorcę na rynku i zadecydować też o jego pozycji i sukcesie. Konsumenci coraz lepiej zdają sobie sprawę z praw środowiskowych nie tylko dzięki internetowi czy coraz popularniejszemu tematowi w mediach. Ale również dzięki realnym zjawiskom, które mają miejsce obecnie w Polsce i na świecie- dodaje.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, że bycie eko jest tak samo ważne dla przedsiębiorców, jak również dla konsumentów. Przede wszystkim z powodów zdrowotnych.
- Z punktu widzenia przedsiębiorców nie jest to już tylko savoir- vivre, ale po prostu to zaczyna się opłacać. Ludzie bardziej świadomi patrzą na etykiety produktów, które są w tej chwili wytwarzane, zaczynają rozpoznawać te środki. Wiedzą, które substancje są szkodliwe dla nich, zaczynają je ograniczać, co automatycznie przekłada się na mniejsza sprzedaż- wyjaśnia Szymon Bibułek ze Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Mięsaki „Sarcoma”. - W tej chwili jest już to powszechną wiedzą,ze skażenia gleby, wód i powietrza, wynikające między innymi z utylizacji materiałów potrzebnych w przemyśle, mają ogromny wpływ na to jak choroba nowotworowa potrafi szybko się rozwinąć- dodaje.