TAURON wprowadził nową wersję faktury. Teraz jest ona bardziej czytelna i łatwo znaleźć najważniejsze informacje. Co znajdziesz na fakturze za prąd? Czytając dokument od góry, w pierwszej kolejności znajdziesz informacje dotyczące Twojego sprzedawcy prądu. Nazwa, adres, dane kontaktowe – to wszystko pozwala jednoznacznie zidentyfikować firmę, która wystawiła fakturę, w tym przypadku TAURON. Znajdziesz tam też swoje dane - odbiorcy faktury oraz numer konta bankowego.
To, co najważniejsze znajdziesz na pierwszej stronie, poniżej danych adresowych. To tabela, w której znajdziesz uproszczone podsumowanie tego, za co płacisz i ile. Wymienione pozycje opisują kwoty netto i brutto (z doliczonym podatkiem VAT). Jeżeli jesteś odbiorcą indywidualnym, jako tzw. osoba fizyczna, ważniejsza jest kwota brutto, bo ta określa wysokość należności, które musisz zapłacić. W tabeli znajdziesz także kolumnę, w której sprawdzisz swoje zużycie prądu. Jest to wartość wyrażona w kWh (kilowatogodzina).
Jeżeli rozliczasz się w dłuższych okresach rozliczeniowych, na Twojej fakturze znajdziesz prognozy rachunków na nadchodzące miesiące. Możesz zauważyć, że w zależności od miesiąca, którego dotyczy prognoza, przewidywana kwota do zapłaty jest różna. To dlatego, że prognozy uwzględniają różnice w liczbie dni, jakie ma dany miesiąc i ewentualne zmiany cen (wynikające np. ze zmian regulacji prawnych).
Za co płacisz?
Przyglądając się rozliczeniu zauważysz, że głównymi pozycjami są: opłata za zużytą energię elektryczną, opłaty dystrybucyjne oraz oplata handlowa. Ta pierwsza to należność za faktycznie wykorzystany prąd w Twoim gospodarstwie domowym. Ta druga to opłaty dystrybucyjne jak np. koszt dostarczenia tego prądu do Ciebie, czyli opłata za utrzymanie całej infrastruktury, z której korzystasz (sieć energetyczna). Opłata handlowa występuje tylko w przypadku gdy zdecydowałeś się na dodatkowe usługi od TAURONA, np. Prąd z serwisantem.
Czytaj więcej:
Inne ważne informacje
Informacje, które mogą Cię zainteresować, a które łatwo znajdziesz na fakturze to grupa taryfowa, numer licznika, adres Twojego punktu poboru, moc umowna.
Grupa taryfowa określa cenę prądu w zależności od pory dnia. Może ona być jednakowa przez całą dobę, ale możesz też dostosować stawki w zależności od twojego stylu życia. Wybór grupy taryfowej należy do Ciebie.
Adres punktu poboru to fizyczny adres nieruchomości, do której dostarczany jest prąd. Do tego punktu należy licznik, którego numer znajdziesz w dokumencie. Moc umowna jest wcześniej określona w umowie i jest wyrażona w kW (kilowatach). Taką moc TAURON może dostarczyć do Twojego gospodarstwa.
Grupy taryfowe
Dobre dopasowanie grupy taryfowej do Twojego trybu życia może mieć pozytywny wpływ na wysokość rachunków za prąd. W zależności od tego, w jakich godzinach zużywasz najwięcej energii, możesz wybrać jedną z czterech grup taryfowych. Dzięki nim możesz określić pory dnia (lub nocy) kiedy prąd jest tańszy:
G11 - ta taryfa charakteryzuje się stałą ceną prądu przez całą dobę.
G12 - w tym przypadku cena prądu jest niższa w określonych godzinach dnia i nocy przez 10 godzin w ciągu doby:
8 następujących po sobie godzin z przedziału 22.00 - 7.00
2 następujące po sobie godziny z przedziału 13.00-16.00.
G12w - niższa cena prądu w weekend, w nocy i wybranych godzinach dnia. Prąd jest tańszy:
od poniedziałku do piątku w godz. 13:00 - 15:00, 22:00 - 6:00,
w weekendy oraz dni ustawowo wolne od pracy.
G13 - niższa cena prądu, kiedy ogrzewasz dom lub podgrzewasz wodę. Prąd jest tańszy:
od 1 kwietnia do 30 września, od poniedziałku do piątku w godz. 13.00 – 19.00 i 22.00 – 7.00,
od 1 października do 31 marca, od poniedziałku do piątku 13.00 – 16.00 i 21.00 – 7.00,
w weekendy oraz dni ustawowo wolne od pracy.
Teraz już wiesz, z czego wybierać. Dzięki przemyślanemu wyborowi taryfy możesz zmniejszyć swoje rachunki i zaoszczędzić.

Potrzebujesz więcej informacji
Jeżeli coś jest dla Ciebie niejasne i potrzebujesz więcej informacji na temat swojego rachunku łatwo możesz skontaktować się z TAURONEM. Na pierwszej stronie faktury znajdziesz dane kontaktowe, w tym numer telefonu, adres mail i adres strony internetowej. Aby ułatwić sobie dostęp do danych i kontaktu z operatorem, zaloguj się w serwisie obsługowym Mój TAURON, możesz także pobrać aplikację.
Pomocne będą punkty obsługi klienta, czat na stronie lub formularz kontaktowy.
Sprawdź pozostałe artykuły z cyklu TAURON – Poradnik Konsumenta.