https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak i co kupują Polacy w dobie inflacji? Uważniej wydajemy, cenimy lokalność

opr. Magda Smoleń
Zmiany naszych konsumenckich zachowań w dobie inflacji dotyczą przede wszystkim tego, jak kupujemy. A kupujemy z większym namysłem...
Zmiany naszych konsumenckich zachowań w dobie inflacji dotyczą przede wszystkim tego, jak kupujemy. A kupujemy z większym namysłem... fot. pixabay
62 proc. Polaków twierdzi, że obecna sytuacja gospodarcza w kraju wpłynęła na zmianę ich zachowań zakupowych. W porównaniu do zeszłego roku uważniej przyglądamy się naszym wydatkom, porównujemy ceny w różnych sklepach, rzadziej ulegamy zakupowym zachciankom i kupujemy mniej. Ważna przy tym jest dla nas jakość, świeżość i walory zdrowotne produktów, które wkładamy do koszyka. Nie zaskakuje więc, że 32 proc. Polaków deklaruje, że częściej niż wcześniej kupuje produkty od lokalnych producentów, tradycyjnie uważane za lepsze i zdrowsze. O tych i innych aktualnych trendach zakupowych Polaków informuje badanie przeprowadzone w ramach inicjatywy „Wybieram lokalne” PSH Lewiatan. Jak dziś kupują Polacy? I czemu wciąż cenią lokalność na stole?

Zmiany naszych konsumenckich zachowań dotyczą przede wszystkim tego, jak kupujemy. A kupujemy z większym namysłem:

  • 17 proc. respondentów nabywa mniej niż rok wcześniej
  • 31 proc. wybiera raczej tylko niezbędne produkty
  • 32 proc. deklaruje robienie zakupów w sposób zaplanowany, by unikać nieprzemyślanych wydatków
  • również 32 proc. ankietowanych częściej porównuje ceny w różnych sklepach, szukając tych najniższych
  • 38 proc. respondentów wybiera produkty w cenach promocyjnych

Jakość, lokalność i zdrowie – na to zwracamy uwagę

Jednak nie tylko na cenę zwracamy uwagę. Co jeszcze ma znaczenie? Jakość. Ta cecha jest kluczowa łącznie dla 37 proc. badanych Polaków. Następne to pochodzenie produktu – 32 proc. ankietowanych wskazało, że częściej niż rok temu wybiera produkty miejscowe lub od lokalnych producentów, a 30 proc. respondentów deklaruje, że często wybiera produkty polskich marek. Ważna jest też prozdrowotność – 29 proc. ankietowanych przy dokonywaniu zakupów kieruje się myślą o zdrowiu swoim i swojej rodziny.

Cenimy produkty lokalne

Od lat można obserwować upodobanie Polaków do produktów lokalnych. Konsumenci widzą szereg zalet zakupów u regionalnych producentów. Zdaniem 61 proc. respondentów produkty lokalne są świeższe, a według 44 proc. - smaczniejsze. To ważne, bo obecnie 28 proc. respondentów deklaruje, że kupuje dużo produktów świeżych, a 44 proc., że często wybiera sezonowe owoce i warzywa.

Niemal połowa ocenia też produkty lokalne jako zdrowsze – 48 proc. wskazań, a 30 proc. wybiera je ze względu na mniejszą ilość konserwantów.

Wybór produktów od lokalnych producentów i dostawców ma u Polaków również podłoże patriotyczne – aż połowa ankietowanych wśród największych zalet kupowania od regionalnych wytwórców wymienia wspieranie rozwoju miejscowej gospodarki (51 proc.).

To coś więcej niż produkt

- Obecnie dla konsumentów produkt jest czymś więcej niż tylko składnikiem do przyrządzenia dań. Dla Polaków coraz ważniejsza jest historia, jaka mu towarzyszy – metody wytwarzania, rodzinność firmy producenta, czy pochodzenie ze znanej, pobliskiej plantacji. Wybór produktów lokalnych to także wybór wartości idących za nim. A wspólnota wartości konsumenta i sprzedającego to dziś coraz istotniejsze kryterium w wyborach zakupowych klientów. Dlatego zależy nam na tym, by konsumenci mieli w naszych sklepach łatwy dostęp do takich produktów i mogli cieszyć się ich walorami – mówi Marcin Poniatowski, członek zarządu Lewiatan Holding S.A.

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kulinaria

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Dzień Dziecka przy Tauron Arenie. Nie wszystko poszło, jak należy

Dzień Dziecka przy Tauron Arenie. Nie wszystko poszło, jak należy

Wisła Kraków nie obroniła tytułu. „Biała Gwiazda” druga w Lidze Mistrzów

Wisła Kraków nie obroniła tytułu. „Biała Gwiazda” druga w Lidze Mistrzów

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska