Zmiany naszych konsumenckich zachowań dotyczą przede wszystkim tego, jak kupujemy. A kupujemy z większym namysłem:
- 17 proc. respondentów nabywa mniej niż rok wcześniej
- 31 proc. wybiera raczej tylko niezbędne produkty
- 32 proc. deklaruje robienie zakupów w sposób zaplanowany, by unikać nieprzemyślanych wydatków
- również 32 proc. ankietowanych częściej porównuje ceny w różnych sklepach, szukając tych najniższych
- 38 proc. respondentów wybiera produkty w cenach promocyjnych
Jakość, lokalność i zdrowie – na to zwracamy uwagę
Jednak nie tylko na cenę zwracamy uwagę. Co jeszcze ma znaczenie? Jakość. Ta cecha jest kluczowa łącznie dla 37 proc. badanych Polaków. Następne to pochodzenie produktu – 32 proc. ankietowanych wskazało, że częściej niż rok temu wybiera produkty miejscowe lub od lokalnych producentów, a 30 proc. respondentów deklaruje, że często wybiera produkty polskich marek. Ważna jest też prozdrowotność – 29 proc. ankietowanych przy dokonywaniu zakupów kieruje się myślą o zdrowiu swoim i swojej rodziny.
Cenimy produkty lokalne
Od lat można obserwować upodobanie Polaków do produktów lokalnych. Konsumenci widzą szereg zalet zakupów u regionalnych producentów. Zdaniem 61 proc. respondentów produkty lokalne są świeższe, a według 44 proc. - smaczniejsze. To ważne, bo obecnie 28 proc. respondentów deklaruje, że kupuje dużo produktów świeżych, a 44 proc., że często wybiera sezonowe owoce i warzywa.
Niemal połowa ocenia też produkty lokalne jako zdrowsze – 48 proc. wskazań, a 30 proc. wybiera je ze względu na mniejszą ilość konserwantów.
Wybór produktów od lokalnych producentów i dostawców ma u Polaków również podłoże patriotyczne – aż połowa ankietowanych wśród największych zalet kupowania od regionalnych wytwórców wymienia wspieranie rozwoju miejscowej gospodarki (51 proc.).
To coś więcej niż produkt
- Obecnie dla konsumentów produkt jest czymś więcej niż tylko składnikiem do przyrządzenia dań. Dla Polaków coraz ważniejsza jest historia, jaka mu towarzyszy – metody wytwarzania, rodzinność firmy producenta, czy pochodzenie ze znanej, pobliskiej plantacji. Wybór produktów lokalnych to także wybór wartości idących za nim. A wspólnota wartości konsumenta i sprzedającego to dziś coraz istotniejsze kryterium w wyborach zakupowych klientów. Dlatego zależy nam na tym, by konsumenci mieli w naszych sklepach łatwy dostęp do takich produktów i mogli cieszyć się ich walorami – mówi Marcin Poniatowski, członek zarządu Lewiatan Holding S.A.
Zobacz też:
Kotlety mielone z piekarnika z fetą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?