Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak i co kupują Polacy w dobie inflacji? Uważniej wydajemy, cenimy lokalność

opr. Magda Smoleń
Zmiany naszych konsumenckich zachowań w dobie inflacji dotyczą przede wszystkim tego, jak kupujemy. A kupujemy z większym namysłem...
Zmiany naszych konsumenckich zachowań w dobie inflacji dotyczą przede wszystkim tego, jak kupujemy. A kupujemy z większym namysłem... fot. pixabay
62 proc. Polaków twierdzi, że obecna sytuacja gospodarcza w kraju wpłynęła na zmianę ich zachowań zakupowych. W porównaniu do zeszłego roku uważniej przyglądamy się naszym wydatkom, porównujemy ceny w różnych sklepach, rzadziej ulegamy zakupowym zachciankom i kupujemy mniej. Ważna przy tym jest dla nas jakość, świeżość i walory zdrowotne produktów, które wkładamy do koszyka. Nie zaskakuje więc, że 32 proc. Polaków deklaruje, że częściej niż wcześniej kupuje produkty od lokalnych producentów, tradycyjnie uważane za lepsze i zdrowsze. O tych i innych aktualnych trendach zakupowych Polaków informuje badanie przeprowadzone w ramach inicjatywy „Wybieram lokalne” PSH Lewiatan. Jak dziś kupują Polacy? I czemu wciąż cenią lokalność na stole?

Zmiany naszych konsumenckich zachowań dotyczą przede wszystkim tego, jak kupujemy. A kupujemy z większym namysłem:

  • 17 proc. respondentów nabywa mniej niż rok wcześniej
  • 31 proc. wybiera raczej tylko niezbędne produkty
  • 32 proc. deklaruje robienie zakupów w sposób zaplanowany, by unikać nieprzemyślanych wydatków
  • również 32 proc. ankietowanych częściej porównuje ceny w różnych sklepach, szukając tych najniższych
  • 38 proc. respondentów wybiera produkty w cenach promocyjnych

Jakość, lokalność i zdrowie – na to zwracamy uwagę

Jednak nie tylko na cenę zwracamy uwagę. Co jeszcze ma znaczenie? Jakość. Ta cecha jest kluczowa łącznie dla 37 proc. badanych Polaków. Następne to pochodzenie produktu – 32 proc. ankietowanych wskazało, że częściej niż rok temu wybiera produkty miejscowe lub od lokalnych producentów, a 30 proc. respondentów deklaruje, że często wybiera produkty polskich marek. Ważna jest też prozdrowotność – 29 proc. ankietowanych przy dokonywaniu zakupów kieruje się myślą o zdrowiu swoim i swojej rodziny.

Cenimy produkty lokalne

Od lat można obserwować upodobanie Polaków do produktów lokalnych. Konsumenci widzą szereg zalet zakupów u regionalnych producentów. Zdaniem 61 proc. respondentów produkty lokalne są świeższe, a według 44 proc. - smaczniejsze. To ważne, bo obecnie 28 proc. respondentów deklaruje, że kupuje dużo produktów świeżych, a 44 proc., że często wybiera sezonowe owoce i warzywa.

Niemal połowa ocenia też produkty lokalne jako zdrowsze – 48 proc. wskazań, a 30 proc. wybiera je ze względu na mniejszą ilość konserwantów.

Wybór produktów od lokalnych producentów i dostawców ma u Polaków również podłoże patriotyczne – aż połowa ankietowanych wśród największych zalet kupowania od regionalnych wytwórców wymienia wspieranie rozwoju miejscowej gospodarki (51 proc.).

To coś więcej niż produkt

- Obecnie dla konsumentów produkt jest czymś więcej niż tylko składnikiem do przyrządzenia dań. Dla Polaków coraz ważniejsza jest historia, jaka mu towarzyszy – metody wytwarzania, rodzinność firmy producenta, czy pochodzenie ze znanej, pobliskiej plantacji. Wybór produktów lokalnych to także wybór wartości idących za nim. A wspólnota wartości konsumenta i sprzedającego to dziś coraz istotniejsze kryterium w wyborach zakupowych klientów. Dlatego zależy nam na tym, by konsumenci mieli w naszych sklepach łatwy dostęp do takich produktów i mogli cieszyć się ich walorami – mówi Marcin Poniatowski, członek zarządu Lewiatan Holding S.A.

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kotlety mielone z piekarnika z fetą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska