Szefowa Lewiatana zwróciła uwagę, że Europa zmaga się z problemami wewnętrznymi, Brexitem (który „przełoży się dramatycznie na europejską i światową wymianę handlową oraz spowoduje zmiany w unijnym budżecie”), kontrowersyjnymi postulatami populistów (którzy rządzą m.in. we Włoszech), grających ewidentnie na konflikt z Brukselą, w celu antagonizowania społeczeństw – i zdobycia (lub utrzymania) władzy. Będzie to miało ogromne znaczenie podczas zbliżających się eurowyborów oraz późniejszego formowania nowej Komisji Europejskiej.
Posłowie, których wybierzemy, zdecydują o tym, w jakich warunkach przyjdzie nam żyć, w tym – prowadzić interesy. Większość przepisów, jakie obowiązują naszych przedsiębiorców, ma swe źródło w Unii – przypomina Henryka Bochniarz.
Dodaje, że dodatkowy zamęt – i obawy – wywołuje nowa polityka Donalda Trumpa, w efekcie której doszło do zerwania wieloletniego przymierza gospodarczego między UE a USA.
Bardzo udane robocze spotkanie
Uczestnicy spotkania zorganizowanego w krakowskim hotelu Galaxy przez Małopolski Zawiązek Pracodawców Lewiatan we współpracy ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR, przede wszystkim małopolscy przedsiębiorcy, wysłuchali nie tylko arcyciekawych prelekcji na temat tego, jak sobie radzić w owym skomplikowanym i ogarniętym niepokojami świecie, ale też skorzystali z opinii i porad znakomitych ekspertów z różnych branż.
Marian Bryksy, prezes MZP Lewiatan, przypomniał, że małopolscy przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie tej organizacji w różnych obszarach – od szkoleń i warsztatów (dotyczących m.in. wychodzenia z produktami i usługami za granicę) po doradztwo i konsultacje prawne, a także – kiedy trzeba – interwencje. Związek konsultuje też oraz inicjuje regulacje prawne dotyczące prowadzenia biznesu, jako jedyna organizacja polskich pracodawców ma swoje biuro w Brukseli.
Paweł Tyszkiewicz z SAR, który wraz z Lewiatanem realizuje bardzo ważny i pożyteczny projekt Mapa Marek Małopolski, podkreślił, że globalni potentaci szybko pokonują tych lokalnych przedsiębiorców, którzy nie zadbają o kilka podstawowych rzeczy: jakość produktów, zaawansowanie techniczne, dobrą dystrybucję – oraz markę. Na krótszą metę atutem może być cena, ale w dłuższej perspektywie klienci najchętniej sięgają po produkty o silnej marce. Wciąż niewielu polskich przedsiębiorców to rozumie, przez co marnują szanse na rozwój.
– Mamy również problem z marką kraju, czy regionu, a to także przekłada się na mniejsze możliwości i dochody firm, niższe pensje pracowników itd. – wylicza Paweł Tyszkiewicz.
Jak budować konkurencyjne marki w praktyce, radzili małopolskim przedsiębiorcom Irek Korczyński i Łukasz Słotwiński z Polskiego Klubu Brendingu. Pokazali na przykładach, jak wiele zyskują firmy, które zdecydowały się sięgnąć po profesjonalny marketing. Z kolei Michał Wolak z Lean Action podpowiedział, jak skutecznie konkurować na rynkach zaawansowanych technologicznie.
Lidia Poradzisz z Inspire Soursing zwróciła uwagę, że większość firm nie wykorzystuje potencjału swoich pracowników. Warto ten potencjał (i aspiracje załogi) rozpoznać i zainwestować w jego rozwój, zwłaszcza że rąk do pracy nie będzie nam w najbliższych latach przybywać.
O kierunkach rozwoju w międzynarodowym obrocie gospodarczym mówili Sebastian Swałdek i Magdalena Banach z DAUMAN BROS., wskazując m.in. wielkie możliwości ekspansji w Afryce i Azji.
Zmiany w podatkach w 2019 r. i ich wpływ na krajową i międzynarodową pozycję firm omówił Przemysław Pruszyński, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. Zachęcił przy tym do korzystania z aktualizowanej na bieżąco strony internetowej www.radapodatkowa.pl, na której znaleźć można informacje dotyczące wszystkich projektów ustaw i rozporządzeń wpływających na działalność gospodarczą, efekty konsultacji, opinie, porady. Warto tam stale zaglądać, bo zmian jest wiele, a szykuje się jeszcze więcej. Można też tam wyrazić własne opinie.
Wywiad z Henryką Bochniarz do obejrzenia w Barometrze Bartusia.
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: PiS obiecuje: 500 plus na pierwsze dziecko, “13” dla emerytów
