- Polacy konsumują znaczniej mniej alkoholu w piwie. Piwo staje się coraz mniej alkoholowe. Przede wszystkim spada średnia zawartość alkoholu w piwie. Spada sprzedaż tej głównej kategorii piwnej jakie są lagery alkoholowe. Tutaj spadek jest prawie 3 proc., także spada odsetek piw mocnych, czyli tych którzy mają powyżej 6,1 proc. alkoholu. Tutaj kolejny rok obserwujemy wyraźny spadek, to już jest niecałe 8 proc. całego rynku piwa- tłumaczy w rozmowie z AIP Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Browary Polskie.- Ogólnie Polacy wypili 0,6 miliona hektolitrów mniej alkoholu poprzez piwo- dodaje.
Z analiz firmy Nielsen wynika, że piwa 0,0 proc.ugruntowały swą pozycję na rynku na tyle, że śmiało można je zaliczyć do odrębnej, silnej kategorii. Obecnie stanowią już niemal 5 proc. rynku piwa i taki sam odsetek w odniesieniu do całego rynku napojów bezalkoholowych.
Rozwój kategorii pozwolił na wyodrębnienie segmentów, które zaspokajają gusta poszukujących nowych smaków konsumentów. Spośród piw 0,0% najchętniej wybierane są warianty smakowe (2,9 proc. kategorii), tuż za nimi lagery (1,6 proc.), a zestawienie zamykają bezalkoholowe specjalności (0,2 proc.), których stale przybywa.
- Myślę, że zmieniają się gusta konsumentów. Przeciętny konsument coraz rzadziej poszukuje alkoholu w piwie. Piwo zawsze kojarzyło się przede wszystkim ze smakiem, kojarzyło się z takim napojem który zwłaszcza w sezonie letnim służy orzeźwieniu. Natomiast to czy piwo ma 4,5 czy 5,5 proc. zazwyczaj dla przeciętnego konsumenta nie stanowi kryterium wyboru- wyjaśnia ekspert.
Jak tłumaczy Morzycki piwo przede wszystkim jest kategorią która kojarzy się z innymi parametrami niż alkohol. Jego zdaniem coraz większa część konsumentów zwraca uwagę na to co spożywa. Stara się konsumować nie tylko napoje alkoholowe ale w ogóle żywność w sposób bardziej odpowiedzialny. Zwraca uwagę na zawartość składników, na kalorie.
- Tym też tłumaczymy tak duży wzrost kategorii piw bezalkoholowych. O ile alkohol w piwie spada i ilość piw alkoholowych spada, to szybko rosną piwa bezalkoholowe. To już jest prawie 5 proc. wartości całego rynku. Piwa bezalkoholowe w 2019 roku stały się bardziej wartościową kategorią niż kategoria gum do żucia czy kategoria płatków śniadaniowych. To pokazuje, że piwa bezalkoholowe zyskują na znaczeniu ponieważ takie są trendy konsumenckie- mówi.
W 2019 roku branża odnotowała niewielki spadek całkowitej wielkości sprzedaży (o 0,5 proc.) przy jednoczesnym wzroście wartości rynku o 3,4 proc. Jest on wynikiem premiumizacji oraz wzrostu średniej ceny piwa na rynku związanego z inflacją.
