Chęć budowy południowej obwodnicy Oświęcimia wyraziło 10 firm. - Rozpoczyna się sprawdzanie i analizowanie złożonych dokumentów - zaznacza Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej w krakowskim Oddziale GDDKiA.
GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tej inwestycji ponad 650 mln 699 tys. zł. Najtańsza ze zgłoszonych ofert opiewa na 467 mln zł, a najdroższa przekracza kwotę zamówienia i wynosi 665 mln zł.
- Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, będzie musiał zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową, która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej drogi krajowej 44 - mówi Iwona Mikrut.
Nowa trasa będzie przebiegać przez dwa województwa: małopolskie i śląskie, dwa powiaty: oświęcimski i bieruńsko-lędziński oraz gminy: Bojszowy i Oświęcim.
Jak dodają w GDDKiA, szczególnego podejścia wykonawcy wymagać będzie fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau.
W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz – Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji p.n. „Budowa drogi ekspresowej S-1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
- Sprawą priorytetową jest tu bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej - zaznaczają w GDDKiA.
Kliknij tu i zobacz przebieg obwodnicy Oświęcimia
Cała inwestycja obejmuje:
- odcinek I: węzeł Kosztowy II - węzeł Oświęcim, w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 12,865 km, obwodnica Bierunia o długości 2,1 km, trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej, tj. Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód.

Motoryzacja
odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 15,165 km, trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 12,02 km, dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości 9,045 km, trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.
Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.
S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.
Budowa S1 wraz obwodnicą Oświęcimia ma być zrealizowana do 2024 roku.
- Niecodzienne widoki Zatora, Energylandii i Zatorlandu
- Zamawiaj do domu. Lista restauracji, które dowożą dania w Chrzanowie
- Życie w cieniu koronawirusa. Jak sobie radzimy na co dzień?
- Dworzec PKP w Oświęcimiu ma długą i ciekawą historię
- Te restauracje przeszły rewolucję Magdy Gessler [ZDJĘCIA]
- Wysiedlili tętniącą życiem wieś, żeby zrobić tu jezioro
FLESZ - Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska