https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Karmelicka 7 i 9. To najgłośniejsze obecnie adresy w Krakowie. Tam powstanie centralny przystanek metra

Piotr Tymczak
Przystanek krakowskiego metra "Stare Miasto" ma powstać na wysokości kamienic nr 7 i 9 przy ul. Karmelickiej.
Przystanek krakowskiego metra "Stare Miasto" ma powstać na wysokości kamienic nr 7 i 9 przy ul. Karmelickiej. Andrzej Banaś
Nie pod skrzyżowaniem przy Teatrze Bagatela, nie w parku im. Wisławy Szymborskiej, ale przy kamienicach przy ul. Karmelickiej 7 i 9 ma powstać przystanek krakowskiego metra "Stare Miasto". Sprawdziliśmy ten teren. To kilka kroków od skrzyżowania przy "Bagateli", gdzie będzie można się przesiąść na tramwaj, czy autobus.

O kamienicach przy ul. Karmelickiej 7 i 9 zrobiło się głośno po tym, jak radny Łukasz Maślona (z klubu Kraków dla Mieszkańców) w interpelacji do prezydenta Krakowa zapytał o lokalizację przystanku metra "Stare Miasto".

Otrzymał odpowiedź podpisaną przez wiceprezydenta Krakowa Stanisława Kracika: "Lokalizacja stacji pn. Stare Miasto została wskazana w rejonie Parku im. Wisławy Szymborskiej z wyjściami od strony ul. Karmelickiej i ul. Dolnych Młynów. Po przeprowadzeniu dalszych rozmów i konsultacji z pracownikami Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków uzyskano wstępną akceptację dla lokalizacji stacji z wyjściami w rejonie ul. Karmelickiej, w połowie odcinka pomiędzy ul. Rajską a ul. Podwale. Umiejscowienie stacji w bezpośrednim sąsiedztwie Teatru Bagatela jest nieakceptowalne z konserwatorskiego punktu widzenia".

Później urząd w komunikacie na oficjalnej stronie internetowej uściślił: "Stacja metra Stare Miasto nie będzie zlokalizowana w rejonie parku im. Wisławy Szymborskiej. Najbliższa centrum stacja powstanie przy ul. Karmelickiej, na wysokości numerów 7 i 9, kilkanaście metrów od budynku Teatru Bagatela. Taka lokalizacja jest efektem uzgodnienia z Urzędem Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wejścia i wyjścia do stacji znajdą się po obu stronach ul. Karmelickiej".

W magistracie wyjaśnili też, że w toku prac studialnych nad trasą pierwszej linii szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie i lokalizacją przystanków, pojawiały się propozycje budowy stacji Stare Miasto bezpośrednio pod skrzyżowaniem ulic Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale. Jednak takie rozwiązanie nie zyskało pozytywnego uzgodnienia Urzędu Konserwatorskiego. Dlatego też do dalszych prac projektowych, związanych z uzyskaniem decyzji środowiskowej, wskazana została lokalizacja stacji przy ul. Karmelickiej.

Przypomnijmy, że obecnie miasto czeka na decyzję środowiskową dla pierwszego etapu budowy pierwszej linii metra z Nowej Huty do Bronowic. Jej uzyskanie spodziewane jest w pierwszym kwartale 2025 roku. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami przygotowywana jest realizacja tunelu, który umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra.

Pierwszy etap byłby finansowany i realizowany przez miasto przy wsparciu środków unijnych lub dotacji. Etap ten będzie obejmować odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej od ul. Meissnera – do Mistrzejowic w obszarze ronda Młyńskiego. Długość tego etapu to 6 km. Szacowany koszt realizacji tego odcinka to 3 mld zł. Plany są takie, by wbicie pierwszej łopaty nastąpiło w 2028 roku. W urzędzie przyznają, że termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.

Lewica chce wolnej Wigilii. Prezydent popiera projekt

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska