O kamienicach przy ul. Karmelickiej 7 i 9 zrobiło się głośno po tym, jak radny Łukasz Maślona (z klubu Kraków dla Mieszkańców) w interpelacji do prezydenta Krakowa zapytał o lokalizację przystanku metra "Stare Miasto".
Otrzymał odpowiedź podpisaną przez wiceprezydenta Krakowa Stanisława Kracika: "Lokalizacja stacji pn. Stare Miasto została wskazana w rejonie Parku im. Wisławy Szymborskiej z wyjściami od strony ul. Karmelickiej i ul. Dolnych Młynów. Po przeprowadzeniu dalszych rozmów i konsultacji z pracownikami Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków uzyskano wstępną akceptację dla lokalizacji stacji z wyjściami w rejonie ul. Karmelickiej, w połowie odcinka pomiędzy ul. Rajską a ul. Podwale. Umiejscowienie stacji w bezpośrednim sąsiedztwie Teatru Bagatela jest nieakceptowalne z konserwatorskiego punktu widzenia".
Później urząd w komunikacie na oficjalnej stronie internetowej uściślił: "Stacja metra Stare Miasto nie będzie zlokalizowana w rejonie parku im. Wisławy Szymborskiej. Najbliższa centrum stacja powstanie przy ul. Karmelickiej, na wysokości numerów 7 i 9, kilkanaście metrów od budynku Teatru Bagatela. Taka lokalizacja jest efektem uzgodnienia z Urzędem Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wejścia i wyjścia do stacji znajdą się po obu stronach ul. Karmelickiej".
W magistracie wyjaśnili też, że w toku prac studialnych nad trasą pierwszej linii szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie i lokalizacją przystanków, pojawiały się propozycje budowy stacji Stare Miasto bezpośrednio pod skrzyżowaniem ulic Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale. Jednak takie rozwiązanie nie zyskało pozytywnego uzgodnienia Urzędu Konserwatorskiego. Dlatego też do dalszych prac projektowych, związanych z uzyskaniem decyzji środowiskowej, wskazana została lokalizacja stacji przy ul. Karmelickiej.
Przypomnijmy, że obecnie miasto czeka na decyzję środowiskową dla pierwszego etapu budowy pierwszej linii metra z Nowej Huty do Bronowic. Jej uzyskanie spodziewane jest w pierwszym kwartale 2025 roku. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami przygotowywana jest realizacja tunelu, który umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra.
Pierwszy etap byłby finansowany i realizowany przez miasto przy wsparciu środków unijnych lub dotacji. Etap ten będzie obejmować odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej od ul. Meissnera – do Mistrzejowic w obszarze ronda Młyńskiego. Długość tego etapu to 6 km. Szacowany koszt realizacji tego odcinka to 3 mld zł. Plany są takie, by wbicie pierwszej łopaty nastąpiło w 2028 roku. W urzędzie przyznają, że termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.
Lewica chce wolnej Wigilii. Prezydent popiera projekt
