W odpowiedzi na interpelację urzędnicy poinformowali, że po przeprowadzeniu konsultacji z pracownikami Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków uzyskano wstępną akceptację dla lokalizacji stacji z wyjściami w rejonie ul. Karmelickiej, w połowie odcinka pomiędzy ul. Rajską a ul. Podwale. "Umiejscowienie stacji w bezpośrednim sąsiedztwie Teatru Bagatela jest nieakceptowalne z konserwatorskiego punktu widzenia" - wyjaśniono w magistracie.
- Co z tym metrem w Krakowie? Na razie idzie opornie, jednak wygląda na to, że nie wszystko we właściwą stronę. Ogłoszony wiosną sukces w postaci stacji "Stare Miasto" pod "Bagatelą" nie ziści się. Obecnie ma ona szansę powstać "pośrodku odcinka miedzy ul. Rajską a Podwale". A tyle było zapewnień, że będzie inaczej - skomentował radny Łukasz Maślona.
Po jego publikacji w tej sprawie w mediach społecznościowych urząd wydał komunikat, w którym uściślono, że stacja metra "Stare Miasto" nie będzie zlokalizowana w rejonie parku im. Wisławy Szymborskiej przy ul. Karmelickiej. "Najbliższa centrum stacja powstanie przy ul. Karmelickiej, na wysokości numerów 7 i 9, kilkanaście metrów od budynku Teatru Bagatela. Taka lokalizacja jest efektem uzgodnienia z Urzędem Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków" - zaznaczają w urzędzie.
Wejścia i wyjścia do stacji mają znaleźć się po obu stronach ul. Karmelickiej.
- W toku prac studialnych nad trasą pierwszej linii szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie i lokalizacją przystanków, pojawiały się propozycje budowy stacji "Stare Miasto" bezpośrednio pod skrzyżowaniem ulic Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale. Jednak takie rozwiązanie nie zyskało pozytywnego uzgodnienia Urzędu Konserwatorskiego. Dlatego też do dalszych prac projektowych, związanych z uzyskaniem decyzji środowiskowej, wskazana została lokalizacja stacji przy ul. Karmelickiej - wyjaśniają w krakowskim magistracie
.
Metro miało się zatrzymywać przy Teatrze Bagatela
Przypomnijmy, że władze Krakowa, jeszcze w poprzedniej kadencji, mocno zabiegały o to, by stacja metra w centrum powstała pod skrzyżowaniem przy Teatrze Bagatela, a nie przy ul. Karmelickiej. Przekonywano, że dzięki temu przystanek byłby bliżej Rynku Głównego, do tego przy węźle, na którym można się przesiadać do tramwajów i autobusów.
Z ulicy Karmelickiej trzeba dojść pod Teatr Bagatela, gdzie są przystanki, z których realizowane są kursy tramwajów i autobusów w różnych kierunkach.
- Tuż przed świętami bardzo dobra informacja dla mieszkańców Krakowa. Urząd Małopolskiego Konserwatora Zabytków oficjalnie potwierdził możliwość zlokalizowania stacji metra "Stare Miasto" w obrębie skrzyżowania ulic: Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego - informował pod koniec marca tego roku ówczesny wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Teraz z upoważnienia nowego wiceprezydenta Stanisława Kracika urzędnicy przedstawili inne rozwiązanie, na które jest zgoda władz konserwatorskich.
Przystanek metra "Dworzec Główny" pod placem Nowaka-Jeziorańskiego
W przypadku pytania o stację "Dworzec Główny", urząd poinformował, że będzie zlokalizowana pod pl. Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
"Takie umiejscowienie wynika z ograniczeń terenowych w obszarze krakowskiego centrum komunikacyjnego, przebiegiem linii kolejowych w sąsiedztwie, a także obecności zabytkowego budynku. Stacja powiązana będzie z Dworcem Kraków Główny poprzez tunel prowadzący do centrum handlowego, natomiast dojście do zespołu przystanków tramwajowo-autobusowych "Teatr Słowackiego" będzie możliwe dwoma przejściami podziemnymi wychodzącymi w rejonie istniejącego przejścia podziemnego pod tarczą skrzyżowania i przystanku Teatr Słowackiego 01" - wyjaśnili urzędnicy.
Pierwszy etap krakowskiego metra z tunelem pod centrum
Przypomnijmy, że obecnie miasto czeka na decyzję środowiskową dla pierwszego etapu budowy pierwszej linii metra z Nowej Huty do Bronowic. Jej uzyskanie spodziewane jest w pierwszym kwartale 2025 roku. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami przygotowywana jest realizacja tunelu, który umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra.
Pierwszy etap byłby finansowany i realizowany przez miasto przy wsparciu środków unijnych lub dotacji. Etap ten będzie obejmować odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej od ul. Meissnera – do Mistrzejowic w obszarze ronda Młyńskiego. Długość tego etapu to 6 km. Szacowany koszt realizacji tego odcinka to 3 mld zł. Plany są takie, by wbicie pierwszej łopaty nastąpiło w 2028 roku. W urzędzie przyznają, że termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.
Z kolei etapy drugi (wschodni) i trzeci (zachodni) zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koszty wykonania tych etapów mogłyby być ponoszone z dominującym udziałem środków publicznych w układzie: budżet państwa, środki Unii Europejskiej, środki inwestora prywatnego i środki gminy Kraków. Długość II i III etapu pierwszej linii metra to ok. 20 km. Szacunkowy koszt realizacji kolejnych etapów to ok. 10 mld zł.
Szacunkowy łączny koszt realizacji pierwszej linii metra (uwzględniając pierwszy, drugi i trzeci etap) o długości ok. 26 km to ok. 13 mld zł. Przewidywany koszt pozyskania taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
