https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy tramwaj dojedzie na Azory? Władze Krakowa szukają pieniędzy na inwestycję

Piotr Tymczak
Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory planowana jest w latach 2024-2026.
Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory planowana jest w latach 2024-2026. ZIM Kraków
W przyszłym roku ma być gotowa linia tramwajowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Mieszkańcy zwracają jednak uwagę, że powstał też rozjazd w kierunku Azorów. Są zaciekawieni, kiedy doczekają się tego dodatkowego połączenia. W magistracie przyznają, że trwają prace związane z planowaniem nowej trasy. Szukają też pieniędzy na wykonanie tego zadania.

- Na budowę linii tramwajowej na Azory mieszkańcy czekają już od ponad 40 lat. Jest wiele zapytań o tę inwestycję. Z nowych przedsięwzięć tramwajowych powinna być priorytetową. Ta trasa znacznie poprawiłaby ruch w północnej części Krakowa - mówi radny Jakub Kosek (Platforma-Koalicja Obywatelska), reprezentujący okręg Prądnik Biały i Krowodrzę.

Niedawno złożył interpelację do prezydenta Krakowa z listą pytań dotyczących budowy linii tramwajowej na Azory. Przypomniał, że w ostatnich latach odbywały się spotkania, na których prezentowano mieszkańcom przebieg tego połączenia tramwajowego i były przekazywane informacje o rychłym powrocie do realizacji planów związanych z tą inwestycją.

Trasa na Azory ma powstać w latach 2024-2026

Za budowę połączenia tramwajowego z Krowodrzy Górki na Azory odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie. W tej jednostce informują, że aktualnie zadanie jest na etapie opracowywania dokumentacji projektowej oraz uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Trwa opracowywanie projektów branżowych oraz procedowanie decyzji ZRID. Uzyskanie tego dokumentu planowane jest w pierwszej połowie 2023 r.

- Podejmujemy kroki w celu zabezpieczenia w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa odpowiednich środków na realizację robót budowlanych związanych z zadaniem - informuje Jan Machowski z ZIM. - W przypadku zabezpieczenia odpowiednich funduszy, w drugiej połowie 2023 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę nowej linii i wyłonienie wykonawcy. Realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2024-2026. Koszt zadania znany będzie po zakończeniu opracowywania kosztorysów, które wchodzą w zakres realizowanych obecnie prac projektowych - dodaje.

Przy pętli zaplanowano terminal tramwajowo-autobusowy

Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory ma polegać na wykonaniu torowiska o długości ok. 2,5 km podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory, z 4 przystankami, towarzyszącą infrastrukturą techniczną, sterowaniem ruchem i informacją pasażerską.

Linia będzie biegła od pętli Krowodrza Górka w kierunku północnym do Opolskiej, następnie wzdłuż ul. Opolskiej po jej południowej stronie, na wysokości ul. Weissa skręci w lewo, w kierunku południowym. W ramach projektu, w rejonie ul. Weissa ma powstać parking park&ride na ok. 200 samochodów.

W rejonie istniejącej pętli autobusowej „Azory” przewidziano zadaszoną pętlę autobusowo-tramwajową. Przewiduje się także budowę kładki rowerowej nad ul. Weissa i przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską. Zmodernizowany będzie również układ drogowy powiązany z nową linią tramwajową.

W planach kolejne połączenia tramwajowe do ul. Chełmońskiego i na Cichy Kącik

W ramach zadania przewidziano też wyprowadzenie torowiska w kierunku północnym. To zapowiedź kolejnej inwestycji tramwajowej – tym razem z Azorów do rejonu ul. Chełmońskiego. To ma być kolejny etap inwestycji.

- Budowa linii tramwajowej na Azory z przedłużeniem w kierunku rejonu Galerii Bronowice znacznie poprawiłaby komunikację w tej części miasta. Obecnie na ulicach w rejonie Azorów czy na ulicy Wrocławskiej tworzą się duże korki. Nowe połączenia sprawiłyby, że mieszkańcy Azorów i Bronowic mogliby szybciej przemieścić się do centrum miasta. Zapewne część osób wybrałoby też tramwaj zamiast samochód - komentuje radny Kosek.

Po wybudowaniu linii na Azory miasto planuje też kolejne połączenie tramwajowe - z tego osiedla do pętli w Cichym Kąciku. To rozwiązanie ma być alternatywą dla rozłożenia ruchu z północy w kierunku centrum.

Trwa przebudowa pętli tramwajowej na Krowodrzy Górce

Utrudnienia na północy Krakowa. Do pętli na Krowodrzy Górce ...

Na razie trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Ta inwestycja miała się zakończyć pod koniec tego roku. Z powodu opóźnień nie ma na to szans. Wykonawca musi zrobić wszystko, by prace zrealizować do końca 2023 r. To ostateczny termin, by miasto mogło rozliczyć dotację unijną na to przedsięwzięcie w kwocie ok. 151 mln zł.

Czy Polsce grozi blackout?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
I znów na Opolskiej będzie wesoło,a tak a propo zielonych świateł i pierwszeństwa dla tramwajów,gdzie tu ekologia przy wstrzymanym ruchu pojazdów spalinowych ?.
G
Gość
P R w środku osiedla!? Szacun! Takie rzeczy tylko w Krakowie! Myślącym radzę przenalizować na załączonych wizualizacjach strumienie pojazdów jadących do i z tego parkingu oraz z pozostałych kierunków wokół tego 'pomnika kompetencji'. Kompletna paranoja.
Z
Zbigniew Rusek
Nie budować tych przeklętych linii tramwajowych!!! Czas skońcyzć z tym zatramwajeniem i betonowaniem Krakowa!!! Nie budować linii tramwajowej przez Meissnera i Młyńską!!! Powinno się dać priroytet dla AUTOBUSÓW na sygnalizacjach swietlnych, polegający na tym, ze autobus ma mieć zagwarantowany zielony sygnał bez uprzedniego zatryzmania się NAWET KOSZTEM TRAMWAJU!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska