Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa zakopianka. Czy tunel pod Luboniem Małym otwarty zostanie na długi listopadowy weekend?

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Tunel drogowy pod Luboniem Małym w ciągu tzw. zakopianki. Czy drogowcy otworzą go dla kierowców na długi listopadowy weekend?
Tunel drogowy pod Luboniem Małym w ciągu tzw. zakopianki. Czy drogowcy otworzą go dla kierowców na długi listopadowy weekend? GDDKiA
Czy na długi listopadowy weekend otwarty zostanie tunel drogowy pod Luboniem Małym? Jest to prawdopodobne. Tym bardziej, że ćwiczenia służb ratunkowych, które są jednym z koniecznych elementów do otwarcia tunelu, zaplanowano na 8 listopada.

Chodzi o tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S7 – czyli na tzw. zakopiance. Tunel biegnie od Naprawy do Skomielnej Białej. Cała inwestycja to de facto dwa tunelu – każdy ma długość nieco ponad 2 km i w każdym biegną po dwie nitki w obu kierunkach jazdy. Główne prace budowlane w tunelach zakończyły się już kilka tygodni temu. Pozostała kosmetyka – m.in. wymalowanie pasów na jezdni, a także roboty porządkowe przed wjazdami do tunelu.

Czy tunel pod Luboniem Małym będzie gotowy na długi listopadowy weekend?

19 października tunel odwiedził prezydent RP Andrzej Duda. Wtedy też Tomasz Żuchowski, generalny dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedział, że do miesiąca czasu tunel będzie otwarty. Czy uda się to zrobić na długi listopadowy weekend 11-13 listopada? To jest obecnie pod dużym znakiem zapytania.

- Na chwilę obecną nie mam informacji o planowanej dacie otwarcia tunelu. Nie ma jeszcze ostatecznego odbioru Nadzoru Budowlanego tej inwestycji, a to jest warunkiem koniecznym, by dopuścić tunel do użytkowania – mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Decyzję ws. bezpieczeństwa przeciwpożarowego musi wydać także Państwowa Straż Pożarna. Taki wniosek GDDKiA wysłała 17 października do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Suchej Beskidzkiej.

- Termin na wydanie opinii ws. tunelu mamy do 31 października – mówi mł. Bryg. Michał Białończyk, rzecznik PSP w Suchej Beskidzkiej.

Dodatkowo przed dopuszczeniem tunelu do użytkowania muszą odbyć się ćwiczenia służb ratunkowych. Te zaplanowane są na 8 listopada. Wezmą w nich udział strażacy z PSP w Suchej, ale także z PSP w Myślenicach. Obecne będą także inne służby, jak policja czy pogotowie. W trakcie ćwiczeń sprawdzany będzie scenariusz zakładający wypadek samochodu w tunelu z rannymi osobami czy pożar.

Ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie wydaje jednak Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie. W przypadku ostatecznego odbioru GDDKiA całą inwestycję tunelową podzieliła na kilka elementów. Osobno będzie pozwolenie na użytkowanie odcinka drogowego, osobno dla wiaduktu, osobno dla tunelu, osobno dla dróg serwisowych. Dla części z nich GDDKiA złożyła już wnioski do WINB o odbiór – ostatecznej decyzji jeszcze nie ma. Jednak, by kierowcy mogli wjechać do tunelu, GDDKiA musi mieć pozwolenie na użytkowanie każdego z elementów tej inwestycji.

Budowa tunelu pod Luboniem Małym rozpoczęła się w marcu 2017 roku. Zajmuje się tym włoska firma. W ramach kontraktu podpisanego z GDDKiA Włosi mieli wydrążyć dwa 2-kilometrowe tunele, a także wykonać po kilometrze drogi dojazdowej do tunelu z obu stron. Inwestycja w sumie będzie kosztowała 968 mln zł.

Od ścierniska po nowoczesną trasę. Zobacz, jak powstawała nowa zakopianka

Tunel na zakopiance już otwarty! Tak powstawała ta potężna i...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska