https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Koalicja 103" na rzecz przywrócenia linii kolejowej z Wadowic przez Spytkowice, Zator i Alwernię do Trzebini

Bogusław Kwiecień
Samorządy trzech powiatów zawiązały koalicję na rzecz przywrócenia zdegradowanej linii kolejowej
Samorządy trzech powiatów zawiązały koalicję na rzecz przywrócenia zdegradowanej linii kolejowej Urząd Miejski w Zatorze
Samorządowcy i przedsiębiorcy z Małopolski zachodniej zawiązali "Koalicję 103" dla przywrócenia linii kolejowej Wadowice - Spytkowice - Trzebinia.

Historia linii kolejowej 103 liczy ponad 125 lat

Ruch pasażerski na linii kolejowej nr 103 Wadowice-Spytkowice-Trzebinia został zawieszony w październiku 2002 roku. Od tamtej pory postępowała szybka degradacja szlaku oddanego do użytku w 1899 roku. Obecnie poza krótkim odcinkiem Spytkowice - Okleśna przeznaczonym dla ruchu towarowego linia przestała istnieć. Infrastruktura jest zdewastowana i rozkradziona.

Tymczasem coraz częściej mówi się o reaktywowaniu "103". Tej sprawie było poświęcone spotkanie w Wadowicach z udziałem samorządowców, parlamentarzystów, przedsiębiorców, przedstawicieli Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego, miłośników kolei. Podczas tego spotkania zawiązano "Koalicję 103".

Jej uczestnicy zgodnie podkreślali na renesans kolei, także w wymiarze lokalnym i szanse, jakie otwiera to przed linią 103.

Gospodarz spotkania, burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński zwraca uwagę ogromne możliwości, jakie daje ta linia mieszkańcom powiatu wadowickiego, dając możliwość połączeń z Krakowem, Katowicami, Zakopanem, a pośrednio z całą Polską. Może przywrócić ruch pasażerski do Warszawy, gdzie kiedyś jeździł słynny ekspres „Tatry”.

Może dać mieszkańcom wygodę, rozwój i nowe możliwości – bez korków i bez emisji - zauważa Bartosz Kaliński na swoim profilu FB.

Zwolennikiem ponownego uruchomienia linii jest również burmistrz Zatora Szymon Matyja, będący jednym z uczestników spotkania w Wadowicach, który już wcześniej prowadził rozmowy na ten temat z posłem Mariuszem Krystianem czy grupą młodych z projektu „Kompas Przyszłości”.

Według niego odtworzenie tej linii stworzyłoby nową możliwość dojazdu mieszkańców do miejsc pracy, szkół, czy na studia.

Na duży potencjał gospodarczy i turystyczny zwraca uwagę także wielu przedsiębiorców w regionie, w tym m.in. reprezentujący Maspex czy Energylandię. Przedstawiciele obu firm brali udział w wadowickim spotkaniu.

Reaktywacja linii 103 może otworzyć nowe możliwości rozwoju dla mieszkańców trzech powiatów: wadowickiego, oświęcimskiego i chrzanowskiego, w tym szczególnie gmin, przez które przebiega: Wadowice, Tomice, Zator, Spytkowice, Alwernia i Trzebinia.

Apel z Wadowic do ministra

Efektem spotkania poza zawiązaniem "Koalicji 103" była także petycja z apelem do ministra infrastruktury Dariusza  Klimczaka o rewitalizację linii kolejowej nr 103 Wadowice - Spytkowice -Trzebinia i powrót na nią pociągów.

W petycji do ministra uczestnicy "Koalicji 103" zaapelowali o ujęcie w całości rewitalizacji linii kolejowej nr 103 w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032).

Jak tłumaczą, pozwoliłoby to na włączenie jej do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Uczestnicy spotkania zwracają uwagę sukces frekwencyjny spółki Koleje Małopolskie (13,5 mln pasażerów w 2024 roku, tj. 45 proc. więcej niż w 2023), a przykładem udanej reaktywacji jest linia 94 Kraków - Skawina - Oświęcim (ponad milion pasażerów w 2024 roku).

Linia 103 jest obecnie na etapie analiz w ramach przygotowania na zlecenie PKP PLK "Wstępnego Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce, obejmujące m.in. możliwość odbudowy i przywrócenia przewozów na odcinku Trzebinia – Spytkowice – Trzebinia.

Opracowanie to – o charakterze planistycznym – ma na celu przede wszystkim określenie docelowej wizji i sposobu funkcjonowania Krakowskiego Węzła Kolejowego (KrWK). Jego wyniki pozwolą ustalić potencjalny zakres prac wymaganych na poszczególnych liniach kolejowych w KrWK oraz zasadność ich wykonania.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska