
Do Nowego Sącza szynobusem od Starego Sącza
Dziś zostaie podpisanie porozumienie o uruchomieniu połączenia kolejowego Nowy Sącz – Stary Sącz. Droga między tymi miastami zawsze jest zakorkowana, a po zamknięciu mostu heleńskiego ruch na niej jest jeszcze trudniejszy. Przemieszczanie się ma ułatwić szynobus, którego regularne kursowanie sfinansują samorządy województwa małopolskiego, Starego i Nowego Sącza oraz Podegrodzia, Rytra i Łącka.

Kolej Podłęże – Piekiełko
Jeśli to połączenie zostanie zrealizowane, będzie to pierwsza całkowicie nowa linia kolejowa w powojennej Polsce. Dzięki niej skróci się czas podróży pociągiem do Nowego Sącza, ale także do Zakopanego. Konieczne jest wyremontowanie istniejącej linii Nowy Sącz – Chabówka i wybudowanie 58 km nowej trasy Podłęże-Piekiełko. Ta część inwestycji powinna ruszyć w 2021 roku, a pierwsze pociągi pojadą nowym szlakiem w roku 2026.

Tunel pod Tatrami
Pęd do inwestycji kolejowych przyniósł pomysł budowy tunelu dla pociągów pod Tatrami, który połączyłby Zakopane ze Szczyrbskim Plesem. Mówiono o nim podczas zorganizowanej niedawno na Słowacji konferencji samorządowców i przedsiębiorców z branży turystycznej. Dwa lata temu wspomniano o nim podczas spotkania prezydentów Polski i Słowacji. Na razie nie ma żadnych decyzji w tej sprawie.

Pociągiem z Myślenic do Krakowa
To pomysł także daleki do realizacji, ale już zaczęto traktować go bardziej poważnie. Władze Małopolski uwzględniły możliwość wybudowania nowej linii kolejowej w planie zagospodarowania przestrzennego, a jutro w Myślenicach marszałek podpisze z lokalnymi samorządami porozumienie o współpracy przy opracowaniach i analizach poprzedzających decyzję o ewentualnej budowie linii kolejowej, która ma być alternatywą dla zakopianki. Ministerstwo Infrastruktury popiera inicjatywę, ale na razie nie gwarantuje żadnego finansowania.