Jak podaje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgłoszenia kandydatów na komisarzy nadesłane elektronicznie będą teraz analizowane pod kątem spełnienia wymagań. Szkolenia zaplanowano już w tym tygodniu (w sobotę i niedzielę), a egzamin ze znajomości przepisów wyborczych odbędzie się 3 marca.
Zgodnie z nowymi przepisami 100 komisarzy na 5-letnią kadencję powoła Państwowa Komisja Wyborcza spośród osób przedstawionych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Do podstawowych zadań komisarzy wyborczych należy m.in. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem prawa wyborczego, powoływanie terytorialnych oraz obwodowych komisji wyborczych, przedkładanie sprawozdania z przebiegu wyborów, wraz z ich wynikami, Państwowej Komisji Wyborczej.
Nowi będą również urzędnicy wyborczy odpowiedzialni za przeprowadzenie wyborów w gminach. Właśnie rozpoczął się nabór kandydatów do tych funkcji - zgłoszenia można nadsyłać do delegatur Krajowego Biura Wyborczego do 13 marca (decyduje data wpływu, a nie nadania przesyłki). W samym Krakowie będzie aż 8 urzędników wyborczych. w Wieliczce - 5, w Chrzanowie - 4. W większości małopolskich gmin przewidziano od 2 do 3 urzędników.
Takiego stanowiska nie może zajmować osoba należąca do #partii politycznej ani osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Urzędnikiem wyborczym nie może być też osoba kandydująca w wyborach w okręgu, w skład którego wchodzi gmina właściwa dla obszaru działania urzędnika wyborczego, komisarz wyborczy, pełnomocnik wyborczy, pełnomocnik finansowy, mąż zaufania lub członek komisji wyborczej. Urzędnik wyborczy nie może wykonywać swojej funkcji w gminie, na obszarze której ma miejsce zatrudnienia.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Barometr Bartusia (odc. 5)
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto