https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koniec z obowiązkową maturą z matematyki? Niepokojący raport Najwyższej Izby Kontroli

Bartosz Dybała
"Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi również o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach" - czytamy na stronie Najwyższej Izby Kontroli.

Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. "Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli 2. Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów" - pisze NIK.

Badania międzynarodowe potwierdzają tezę, że edukacja matematyczna jest jednym z czynników podnoszenia konkurencyjności państw. Biegłość matematyczna sprzyja innowacyjności i wzrostowi produktywności. Podniesienie wskaźnika wyników z testów PISA (Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) w obszarze matematyki i nauk ścisłych o 100 pkt przekłada się na roczny wzrost PKB rzędu ok. 1,7 proc.

Tymczasem, jak wynika z kontroli NIK, z nauczaniem matematyki w polskich szkołach nie jest najlepiej. Forma i sposób jej nauczania nie sprzyja pełnemu rozwojowi kompetencji matematycznych u uczniów. Potwierdzają to osiągane przez nich wyniki.

Ponad 42 proc. uczniów skontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych w latach 2015 - 2017 otrzymało z matematyki na świadectwie tylko ocenę dopuszczającą (tj. dwójkę). W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych - 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z matematyki (6) na świadectwach w kontrolowanych szkołach otrzymało tylko 4 proc uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

NIK wskazuje, że również inne wskaźniki takie jak liczba uczniów powtarzających klasę wskazują na problem z nauczaniem tego przedmiotu. "Wśród powtarzających klasę w latach 2015 - 2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z matematyki świadczy o nie najlepszej edukacji tego przedmiotu" - czytamy.

Dane uzyskane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami. Bowiem średni wynik egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 średnio wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu maturalnego z matematyki.

"Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi również o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach" - pisze NIK.

POLECAMY - KONIECZNIE fSPRAWDŹ:

FLESZ: Co zabija Polaków?

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

i
itak
jasne szóstka dla każdego z matematyki, jestem za
a potem rodzice zdziwieni bo synalek, córunia nic nie umie a ma 6
J
Julia
Jestem osobą niewidomą. Dla mnie zarówno sama matematyka, jak i egzamin maturalny z tego przedmiotu jest niestety nie do przejścia, gdyż w polskich ośrodkach dla niedowidzących i niewidomych niestety nie ma odpowiednich pomocy dydaktycznych, oraz specjalnie wykwalifikowanych pedagogów, którzy umieliby uczyć osoby niewidome zakresu materiały z matematyki na poziomie licealnym. W tym roku będę poraz trzeci podchodzić do egzaminu z samej matematyki, chcąc później udać się na studia w kierunku filologii angielskiej. Uważam, że pomysł NIK jest całkowicie słuszny.
i
inż
...trzeba też zlikwidować maturę z polskiego. W przeciwieństwie do matematyki przedmiot ten jest całkowicie bezużyteczny w realnym życiu, a do tego sama jego nazwa to oszustwo - prawidłowo powinien się nazywać literaturoznawstwo - czyli coś o co żaden pracodawca nie zapyta na rozmowie o pracę.
z
zenek
Ten egzamin jest przestępstwem. W sposób udawany sprawdza opanowanie umiejętności matematycznych na poziomie debili. Tak jakby matura ze śpiewu oparto na umiejętności zanucenia "wlazl kotek na plotek". Strata czasu i pieniędzy. Zasady oceniania tzw arkuszy tez są przestępstwem. Preferują idiotów.
s
sss
Skoro potem dostaną tytuł suwerena. Do tego wystarczy znajomość paciorka.
.
Ależ Gieniuś to wymyślił. Można by zlikwidować stacje pomiaru zanieczyszczeń powietrza. Nie będzie smogu...
g
gosc
Może modły u Rydzyka pomogą, już podobno kształci krakowskich sędziów.
...
W jaki sposób zawieszenie matury z matematyki poprawi "biegłość matematyczną" a co za tym idzie konkurencyjność gospodarki? Podejście termometr pokazuję gorączkę, wyrzućmy termometr - to ma w tej sytuacji pomóc?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska