Spis treści
Wysoka inflacja i coraz trudniejsza sytuacja dochodowa konsumentów sprawiają, że mocno hamują oni z zakupami. Polscy konsumenci nie są pod tym względem różni od ich odpowiedników w innych krajach świata.
- 81% konsumentów twierdzi, że tym roku do swoich wydatków podejdzie ostrożniej, bardzo skrupulatnie wybierając marki oferujące najbardziej spersonalizowane doświadczenia.
- 52% konsumentów twierdzi, że niska jakość obsługi jest głównym powodem, dla którego nie dokonają ponownego zakupu.
- Ponad 60% z nich oczekuje od firm natychmiastowej reakcji na zapytania i zgłaszane prośby oraz problemy, licząc, że trafi na osobę posiadającą aktualne informacje o statusie sprawy, niezależnie od działu, który ta będzie reprezentować.
Najnowsza odsłona cyklicznego badania Salesforce pokazuje duże zmiany w podejściu konsumentów do planowanych w tym roku zakupów. Ze względu na dużą inflację oraz globalną niepewność gospodarczą, będą oni bardzo wnikliwie analizować swoje potrzeby zakupowe, wybierając marki, które poza przystępną cenowo ofertą zapewnią najlepsze doświadczenia i obsługę klienta.
Uszczuplony portfel konsumenta: najmocniej odczują go kupcy działający w segmencie detalicznym
Najbardziej zagrożeni obniżeniem dotychczasowej skali rejestrowanych transakcji są detaliści. 79% konsumentów twierdzi, że w nadchodzącym roku dokona ponownej oceny swoich wydatków w sklepach marek detalicznych.
TOP 6. NAJCHĘTNIEJ CZYTANE DZIŚ. Kliknij i przeczytaj!
- Każdy dostanie 1300 zł co miesiąc bez warunków. Od kiedy i jak długo w Polsce?
- Zakaz płacenia gotówką odroczony? Nowy limit jednak nie wejdzie w życie?
- Rewolucja w kodeksie pracy. Projekt ustawy skracającej czas pracy już w Sejmie
- PIT za 2022 rok: 7 pułapek, których warto uniknąć, by korzystnie się rozliczyć
- Tanieją masło i śmietana. To już koniec drożyzny w sklepach? Wyjaśniamy
- Zmiana prawa: będzie można więcej zarobić z własnej działalności bez składek ZUS
Podróże i hotelarstwo oraz media i rozrywka stoją w obliczu najwyższych potencjalnych obniżek wydatków, gdyż odpowiednio 78% i 70% konsumentów zgłasza plany ponownej analizy swoich budżetów, przeznaczonych na zakupy w tych sektorach.
Również sektor ochrony zdrowia może spodziewać się ograniczeń – tutaj 62% konsumentów planuje ograniczenie swoich wydatków.
Trzy filary lojalności: personalizacja, bezpieczeństwo danych i szybkość reakcji firm
72% konsumentów twierdzi, że pozostanie lojalnymi wobec firm, które zapewniają szybszą obsługę, a 65% twierdzi, że będzie powracać do zakupów, jeśli firma zaoferuje bardziej spersonalizowaną obsługę.

Biznes
Konsumenci oczekują również, że marki będą wykorzystywać ich dane do oferowania bardziej odpowiednich usług dla klientów, przy czym ponad 60% respondentów oczekuje od firm natychmiastowej reakcji z najbardziej aktualnymi informacjami o ich dotychczasowej historii interakcji, przekazywanymi na bieżąco pomiędzy działami.
Wzmocnienie zaufania również stanowi ważny filar lojalności – 76% konsumentów twierdzi, że marki zapewniające najwyższe bezpieczeństwo udostępnianych danych zachęcą ich do pozostania wiernymi klientami.
Marki niekomunikujące się z klientami z należytą staranności, stracą ich w pierwszej kolejności
Konsumenci byli również skłonni podzielić się powodami złych wrażeń z interakcji z markami. Najbardziej frustrujące okazały się doświadczenia niepowiązane z ich profilem konsumenta i dotychczasową historią zakupów (40%), zadawanie pytań, na które wcześniej odpowiadali (35%), a także oferowanie im produktów, którymi nie są i nigdy nie byli zainteresowani. (33%).
Po zsumowaniu frustrujące doświadczenia tworzą negatywne postrzeganie marki i nierzadko skutkują utratą klienta. Według 52% konsumentów niska jakość obsługi jest głównym powodem, który powstrzymuje ich przed ponownym zakupem i skłania do skorzystania z oferty konkurencyjnej firmy.
Salesforce przeprowadził ankietę we współpracy z Survey Monkey w grudniu 2022 r.