Postanowiliśmy to sprawdzić. W piątek wysłaliśmy zapytanie drogą elektroniczną. Do wczoraj nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Jak się jednak okazuje, dłuższy czas oczekiwania na poradę, to nie wina braku chęci, a zainteresowanie konsumentów, które przerosło oczekiwania organizacji.
- Na odpowiedź czeka się od dwóch do pięciu dni roboczych - wyjaśnia Maja Beca, prawnik ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które udziela porad w ten sposób. - Wszystko jednak zależy od liczby pytań. Pomagamy od kilku dni, widać jednak, że zapotrzebowanie jest bardzo duże - codziennie otrzymujemy 130-140 e-maili.
Każdy, kto ma problem z nieuczciwym przedsiębiorcą, może liczyć na poradę specjalistów. Wystarczy wysłać wiadomość na adres: [email protected].
- Abyśmy mogli pomóc, wystarczy dokładnie opisać sprawę - dodaje Beca. - Nie wymagamy żadnych danych osobowych, tylko informacje związane ze sprawą.
Porada taka jest bezpłatna. W wypadku, gdy konieczna jest bezpośrednia konsultacja eksperta, dyżurujący prawnicy wskażą właściwą instytucję lub organizację.
Adres uruchomiony został z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale nie jest jedynym ze sposobów na zdobycie wiedzy w przypadku problemu z nieuczciwym przedsiębiorcą.
Kto jeszcze może pomóc
- Infolinia konsumencka 800 007 707. Pod numer można dzwonić od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00 zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Infolinię prowadzi Federacja Konsumentów.
- Lokalni rzecznicy konsumentów. Są oni zatrudnieni w starostwach powiatowych i urzędach miejskich. Dane teleadresowe do rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania można znaleźć korzystając z wyszukiwarki instytucji udzielających bezpłatnej pomocy konsumenckiej na stronie UOKiK - http://uokik.gov.pl/.
- E-poradniki w formie najczęściej zadawanych przez konsumentów pytań i odpowiedzi na stronie UOKiK.
