Kontrolki pomarańczowe zaliczają się do kontrolek informacyjnych. Informują o uruchomieniu funkcji, w które wyposażony jest samochód, ale też o tym, że pojawił się problem. Jeśli zaświeci się pomarańczowa kontrolka, można kontynuować jazdę, jednak jak najszybciej należy udać się do warsztatu w celu sprawdzenia usterki.
Nie we wszystkich autach występują takie same kontrolki. Producenci często dodają nowe funkcje, z którymi trzeba się zapoznać czytając instrukcję obsługi samochodu.
Kontrolki w samochodzie - pomarańczowe kontrolki
Check engine
W starszych samochodach może występować jako napis, w nowszych przeważnie to symbol silnika. W jednostkach benzynowych odpowiada dieslowskiej kontrolce ze sprężynką. Sygnalizuje wszelkie awarie podzespołów sterowanych przez elektronikę – od świec, przez cewki zapłonowe po problemy z układem wtryskowym. Często po zapaleniu się tej kontrolki silnik przechodzi w tryb awaryjny – pracuje z mniejszą mocą.
EPC
W samochodach grupy Volkswagen kontrolka sygnalizująca problemy z pracą samochodu, wynikające m.in. z usterek elektroniki. Może zapalić się sygnalizując awarię świateł stopu albo czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
Wspomaganie kierownicy
W sprawnym samochodzie kontrolka powinna gasnąć zaraz po zapłonie. Jeśli po uruchomieniu silnika ciągle się pali, samochód informuje o awarii układu elektronicznego wspomagania. Jeśli mimo świecącej kontrolki wspomaganie działa, komputer może w ten sposób informować np. o awarii czujnika kąta skrętu. Druga możliwość - kontrolka i wyłączone wspomaganie. W samochodach z układem elektronicznym w przypadku awarii kierownica chodzi bardzo ciężko i trudno będzie kontynuować jazdę.
Zagrożenie pogodowe
Wielu producentów informuje w ten sposób o niebezpieczeństwie wynikającym z niskiej temperatury panującej na zewnątrz. To np. możliwość oblodzenia jezdni. Np. Ford uruchamia taką śnieżkę, a Volkswagen stosuje sygnał dźwiękowy i migającą wartość temperatury na głównym wyświetlaczu.
ESP, ESC, DCS, VCS
Nazwa w zależności od producenta może się różnić, ale chodzi układ stabilizacji toru jazdy. Zapalona kontrolka sygnalizuje jego uruchomienie, a więc poślizg. Jeśli świeci kontrolka i napis OFF, to znaczy, że system ESP jest wyłączony. Trzeba go włączyć przyciskiem, a jeśli to nie działa, udać się do serwisu.
Ogrzewanie szyby
Kontrolka obok oznaczenia szyby przedniej lub tylnej informuje o uruchomieniu ich ogrzewania.
Świeca żarowa
W większości diesli pełni taką samą funkcję jak „chceck engine” w benzyniakach. Może sygnalizować problemy z układem wtryskowym, filtrem cząstek stałych, pompą, ale także świecami żarowymi. Nie powinna świecić w czasie jazdy.

Nowy podatek dla właścicieli aut. Od czego będzie zależeć jego wysokość?
Kierowców czeka nowy podatek od samochodów. Ma to być opłata, która prawdopodobnie zostanie wprowadzona do końca 2024 roku. Od czego będzie zależeć jej wysokość?
Poduszka powietrzna
Jeśli nie gaśnie po uruchomieniu silnika, system informuje kierowcę, że poduszka jest nieaktywna. Przyczyn może być wiele. W samochodzie bezwypadkowym mogą to być problemy z połączeniami, które po przesmarowaniu kostek specjalnym sprayem ustąpią. Ale jeśli auto uczestniczyło w wypadku i poduszka została wystrzelona, a nie nabito jej powtórnie, kontrolka będzie to sygnalizować. Zastanawiać powinien także brak tej kontrolki. Jeśli po uruchomieniu nie zaświeci nawet na sekundę-dwie, prawdopodobnie została odłączona, aby zatuszować wystrzelenie poduszek.
Poduszka pasażera
Podświetlenie zmienia się po aktywowaniu poduszki. Kiedy jest nieaktywna, np. podczas przewozu dziecka w foteliku tyłem do kierunku jazdy, zapala się kontrolka informująca o wyłączonej ochronie.
ABS
To najprawdopodobniej problemy z układem odpowiadającym za wspomaganie hamowania w awaryjnej sytuacji. Zazwyczaj kończy się na uszkodzonym czujniku, którego wymiana nie musi być bardzo kosztowna. Ale kontrolka będzie świeciła także np. wówczas, gdy mechanik źle zamontuje piastę i uniemożliwi komputerowi odbiór sygnału o poprawnie działającym układzie. Poza kontrolką ABS wiele marek stosuje także osobną lampkę informującą o zużyciu klocków hamulcowych.
