Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. 18-metrowy autobus hybrydowy kursuje na linii nr 179

Marcin Karkosza
Marcin Karkosza
Przez najbliższe dwa tygodnie, do 7 grudnia, na linii nr 179 pasażerów będzie woził autobus Solaris Urbino 18 Hybrid o długości 18 metrów. To pierwszy tak długi pojazd z napędem hybrydowym testowany w Krakowie przez MPK SA.

Autobus jest wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy i elektryczny. W trybie hybrydowym jest zasilany zarówno przez silnik elektryczny jak i spalinowy. Ma także możliwość automatycznego przejścia do zasilania wyłącznie elektrycznego, pobierając energię z baterii i kondensatorów umieszczonych na dachu, np. po dojeździe do centrum miasta.

Decyzja o sprowadzeniu do Krakowa autobusu hybrydowego jest podyktowana troską o środowisko i czyste powietrze. Wyposażony w hybrydowy napęd pojazd nie będzie bowiem wytwarzał zanieczyszczeń jadąc ulicami w centrum miasta. Silnik spalinowy spełnia surowe europejskie normy emisji spalin.

Autobus hybrydowy wyróżnia także to, że baterie i kondensatory są ładowane nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę.

Autobus dzięki napędowi elektrycznemu jest bardzo cichy. Nie posiada skrzyni biegów a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid jest niskopodłogowy, ma 18 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,5 m wysokości. Posiada cztery pary podwójnych drzwi.

Jednorazowo może przewieźć prawie 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację oraz system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie.

Od kwietnia kursuje regularna linia obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Kursują one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego.

Autobusy, które kursują w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus & Coach SA, LBUS oraz Rampini. Są one eksploatowane w Krakowie w ramach testów, które pozwolą na dokładne sprawdzenie autobusów z napędem elektrycznym w regularnej komunikacji. Wypożyczone pojazdy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych.

**Prawybory „Gazety Krakowskiej”. Dogrywka. Głosuj w drugiej turze!

Wybieraj prezydentów, burmistrzów i wójtów.
Prawybory „GK”. Dogrywka w najpopularniejszych miastach i miejscowościach:
Kraków | Tarnów | Nowy Sącz | Piwniczna | Mogilany | Zakopane | Wolbrom**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska